Kognitiv Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hei. Problemet er som følger: Etter et par år med herlig (og dessverre også jævlig DYRT) tull med DRAM har ført til at jeg nå står med følgende specs: ATI Radeon HD 3870x2 Asus P5Q3 (http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_p5q3/) Intel Q6600 @ 2,4GHz 2x(Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9) (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491282) Minne/CPU bilde Tror Spread Spectrum er slått av (på?), slik at CPUen klokker seg ned av seg selv. Vet ikke hva sistnevnte alternativ kalles i P5Q3, jeg drev mesteparten av overklokkingen min i Maximus Extreme (herlig mobo...!). Tilnærmet alle settings står på auto nå, og det kjører svært stabilt. Men som dere ser på bildet, kjører ikke rammen på timingene eller hastigheten den er kapabel til å kjøre. Nå, hvordan fikser jeg dette? Tror jeg kan strekke CPU til 3GHz stabilt, ettersom idle temps er relativt lave. Trenger forresten link til prime95 sin multicore versjon, ser ut til å ha mistet det programmet. Bonne soirée! Lenke til kommentar
Kognitiv Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Går ut i fra at noen her inne sitter på noe nyttig info. over 100 views, og alle har avstått fra å svare. Godt jobba, sier bare jeg! Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Fryktelig lite konkrete spørsmål, hva lurer du på? Prime 95 finner du ved å prøve google. Minnehastighet har null å si på LGA775, så det er ikke noe å bry seg med. Overklokking gjøres ved å øke FSB i bios. Bios endre FSB gradvis opp fra 266 til det stopper. Du vil trenge 333 MHz FSB for å nå 3GHz. Minne justerer du under. Lenke til kommentar
Kognitiv Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Punkt 1. Naturligvis var google å foretrekke foran en gjeng med arrogante idioter som ikke har bedre å gjøre enn å trekke andre ned mot sin egen søle, men så var det nå slik at jeg endte opp her. Punkt 2. Jeg snakker om ratio mellom Minne og Cpu, som hos meg står på 1:2, ønskelig er 1:1, så vidt jeg har fått med meg. Hastigheten som vises i CPU-Z er betydelig lavere enn hastigheten oppgitt på kortene, - dersom jeg leser av riktig. Punkt 3. Hvordan skulle jeg i så fall justere riktige innstillinger, mht hva jeg sier over? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Punkt 1. Naturligvis var google å foretrekke foran en gjeng med arrogante idioter som ikke har bedre å gjøre enn å trekke andre ned mot sin egen søle, men så var det nå slik at jeg endte opp her.Trivelig Punkt 2. Jeg snakker om ratio mellom Minne og Cpu, som hos meg står på 1:2, ønskelig er 1:1, så vidt jeg har fått med meg. Hastigheten som vises i CPU-Z er betydelig lavere enn hastigheten oppgitt på kortene, - dersom jeg leser av riktig. 1:2= dobbling av frekvens med divider, 1:1 er 266. Jeg ville latt den stå på 1:2 og bare økt FSB. vil gi 330 x 2 x 2=1333 MHz Punkt 3. Hvordan skulle jeg i så fall justere riktige innstillinger, mht hva jeg sier over? Lenke til kommentar
Kognitiv Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Blir slike trivelige løsninger når man får trivelige svar (jfr. den gyldne regel). Skal heller innrømme at jeg ikke skjønte noe av det du la til i sitatet. Kunne du vært så vennlig å forklare meg tallene jeg ser i CPU-Z samt nøyaktig hva dette med 1:1 ratio er for noe? Ta heller med litt for mye, enn litt for lite. Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Som det ser ut, og det jeg vil tro er at du bare oppnår 1600MHz hvis du overklokker, ellers vil ikke rammen din ligge på mer enn 1100Mhz. Jeg skal ikke prøve å legge meg ut på å prøve å forklare deg det med minne dividere, men å løse problemet er forhåndsvis veldig enkelt. Å få 1:1 på minnedivideren er sånn passe umulig uten at du kan kjøre med 800 Fsb på hovedkortet ditt, men gjør som pastafrian sier og bare øk Fsb din til 330 for å kjøre 1333Mhz eller 400 hvis du ønsker å oppnå 1600mhz. Endret 15. januar 2010 av UniQueKakarot 1 Lenke til kommentar
Kognitiv Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Det blir jo det samme som å overklokke prosessoren til 3,6GHz.. ikkesant? eller setter jeg divider på CPU ned for å kompensere? Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Det kan godt hende, men jeg vet ikke hvilken multiplier du har på din cpu. Vel det går jo an hvis ikke prosessoren din takler 3,6 ghz så. Lenke til kommentar
Kognitiv Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 9 er multiplier, 266 FSB. Så det går ikke an å få 1600MHz minnehastighet uten å klokke opp CPU og/eller redusere levetid på minne, CPU eller HK? Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg vet ikke om noen andre måter å gjøre det på. Men at du reduserer levetiden på rammen tviler jeg sterkt på. Den er laget for å kjøre på 1600Mhz og du forkorter ikke leve tiden til rammen om du klokker den opp til spesifiser frekvens. Cpu'en og hk'et rekker ikke å ta kveld før du har byttet dem ut uansett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå