Hawtz Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Hei, Går 3. året på VGS med R2 og FY2. Jeg har tittet litt rundt på utdanningsmulighetene i forsvaret, men står egentlig igjen med flere spørsmål enn det jeg gjorde til å begynne med. Håpte på å få noen svar her. Elektro og Automasjon gir deg en lederutdannelse på Befalsskolen for Sjøforsvaret, samt en bachelorgrad i ingeniørfag. Grunnleggende befalsutdanning på ingeniør elektro/automasjon er et profesjonsstudium på ingeniørhøgskolenivå. Etter utdanningen vil du kunne tjenestegjøre som elektrooffiser om bord på Sjøforsvarets fartøy og etter hvert i landstillinger som krever ingeniørkompetanse. Elektronikk/ Data gir deg en lederutdannelse på Befalsskolen for Sjøforsvaret, samt en bachelorgrad i ingeniørfag. Grunnleggende befalsutdanning på ingeniør elektronikk/data er et profesjonsstudium på ingeniørhøgskolenivå. Etter utdanningen vil du kunne tjenestegjøre som elektronikk/våpenoffiser om bord på Sjøforsvarets fartøy eller i landstillinger som krever ingeniørkompetanse. I de forklaringene av ingeniørutdanningene i befalskolen i sjøforsvaret står det egentlig ingenting om hvordan utdanningen er og hva de to forskjellige egentlige innebærer. Elektronikk og automasjon og elektronikk/data sier meg ikke så veldig mye annet enn en veldig åpen tolkning. Hvordan foregår utdannelsen i forsvaret? Hvordan er hverdagen for en som utdanner seg der? Tviler på at utdanningen er slik som det er på universiteter i Norge mtp disiplin o.l. Hva er mulighetene mine etter endt utdannelse? Kan jeg ta 2-årig master på noen av studiene på NTNU? Må jeg vente til endt pliktarbeid i forsvaret før jeg kan ta 2-årig master? Betaler de utgiftene for videre studier? Om det er tilfelle, er jeg da pliktig til å jobbe for de 2 årene også? For å gi en kontrast; om jeg går inn på NTNU sine hjemmesider er det flerfoldige sider for hvert studium som forklarer i dybden hvordan studiet er bygd opp og hva studiet egentlig innebærer i detalj. Endret 12. januar 2010 av Hawtz Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Når det står at det er utdanningen gir Bachelor grad så skal du kunne ta Master senere, også på en sivil skole. Mest sannsynlig må du fullføre plikttjenesten før du kan ta Master, og du får kun dekt Master av forsvaret hvis du søker spesiellt om dette, egene kvoter for det. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Må jeg vente til endt pliktarbeid i forsvaret før jeg kan ta 2-årig master? Betaler de utgiftene for videre studier?Om det er tilfelle, er jeg da pliktig til å jobbe for de 2 årene også? Ikke nødvendigvis, jeg kjenner en som begynte på master etter å ha tatt deler av plikttjenesten, men ikke hele. Å gå direkte fra sjøkrigsskole til sivil skole uten noe tjeneste i mellom kan være verre. Såvidt jeg har forstått min bekjent er det avdelingen han gikk til etter fullført bachelor som betaler ham mens han tar master, og det gjør de fordi de har erfart at han er veldig dyktig. Å få en avdeling til å bla opp for en de ikke kjenner mens han tar master er verre. Ja, man går med lønn iht. grad, så hvis man er fenrik når man går fra avdeling til skole fortsetter man på fenriks lønn mens man studerer. Blir imidlertid dårlig med øvelsestillegg, vakttillegg osv. mens man er student, så utbetalt samlet lønn vil falle brutalt dersom man kommer fra tjeneste med mye tid i felt/på sjøen. Ja. Har du studert med lønn fra forsvaret forplikter man seg til tjeneste etterpå, i min tid var det 1 år for hvert år på militær skole, 2 år for hvert år på sivil skole, dog med unntak av piloter umulig å skylde forsvaret mer enn 10 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå