Gå til innhold

Hvor kjøper dere gull?

Anbefalte innlegg

Nesten alt gullet som selges kommer fra hackede kontoer. Nå i juletider har folk kjøpt så mye gull at hackerene har måttet tømme mange flere kontoer og Blizzard har sprengt kapasiteten til sine GM's. De bruker for mye resursser på å gjenopprette kontoer og har iverksatt tiltak som Care Package og sterkt redusert pris på authenticator.

Når Cataclysm kommer er det mulig at en authenticator følger med i pakken, og at det vil kreves at denne brukes for å spille i Cataclysm.

De som ikke klarer å skaffe seg gull selv vil fremdeles kjøpe det, men da vil gullet komme fra scams og boter/farmere. Dette vil mange fremdeles klage over.

Når det er sagt, gullkjøping fører til kraftig inflasjon av gull. I WoW er en vare verdt det noen er villig til å betale for den. Noen er villige til å betale RL penger for å kjøpe gull til varen. Da blir prisene 10-15000 gull for en enkelt ting. Det er urealistisk at alle som ønsker denne varen skal klare å samle så mye gull på egen hånd, og flere av disse vil da også kjøpe gull for å få denne varen. Dermed blir varen verd 10-15k gull, og det blir umulig for mange å kjøpe denne uten å "jukse".

Selv innretter jeg meg etter markedet ellers, hvis markedet vil at en vare skal koste 15,000 da selger jeg for 15,000. Det er ikke opp til meg å regulere eller styre hvor mye gull folk har eller er villig til å bruke.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De som ikke klarer å skaffe seg gull selv vil fremdeles kjøpe det, men da vil gullet komme fra scams og boter/farmere. Dette vil mange fremdeles klage over.

Gullet kommer også fra helt vanelige spillere som farmer og seller til gold sidene ;)

Lenke til kommentar
Innholdet i posten din medfører uriktighet. For det første så er det ikke ulovlig å kjøpe gull. Ordets betydning av ulovlig vil si at det står i Norge's lover at dette er forbudt.

For det andre så var sammenligningen din helt bak mål.

Ja, du får heller unnskylde at jeg ikke gadd å finforklare det, jeg skal nå straks og med en gang gjøre det: Dere utveksler linker som oppfordrer til å delta i (samt muliggjør deltakelse i) en type handel som støtter opp om en bransje hvis primære inntekt er et resultat av organisert datakriminalitet, og som har en hendig bigeskjeft i identitetstyveri. Forhåpentligvis synes ikke Edda Media at de er tjent med å legge til rette for denslags.

Ellers tyder den lange forsvarstalen til vedkommende over deg på at sammenlikningen traff et ømt punkt et eller annet sted. Gråter hun hver gang, kanskje?

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Ellers tyder den lange forsvarstalen til vedkommende over deg på at sammenlikningen traff et ømt punkt et eller annet sted. Gråter hun hver gang, kanskje?

Beklager at jeg skrev et utfyllende svar om mitt synspunkt :)

Neste gang skal jeg komme med en idiotisk og/eller ironisk kommentar slik at diskusjonen holder et like høyt nivå som vanlig.

Eller eventuelt skrive noe som stiller din post i et negativt lys uten å overhode svare på noe av det som ble skrevet i posten, for den saks skyld ;)

Endret av Cemi
Lenke til kommentar

Problemet er at ditt "synspunkt" er den samme sykofantiske forsvarstalen juksemakere i spill til enhver tid har brukt. "Jeg har det bare moro når x, derfor jukser jeg for å oppnå y som er en forutsetning for x, fordi jeg har ikke tid/penger/evner/lyst til å oppnå y uten å jukse".

Beklager, det holder ikke.

Lenke til kommentar

Det har vel aldri vært noen beviser for at folk har blitt hacket av personer som gjør det for å stjele gull for så å videreselge dette via en webside.

Jeg kan i hvertfall aldri si at jeg har hørt noen jeg har spilt med har blitt hacket av noen av den typen.

De utrolig få gangene noen genuint har blitt hacket, og rett og slett ikke vært skjødesløse med kontoen så har det vært andre faktorer inne i bildet. Da har det stort sett vært noen drittunger som har gjort det "for kicks".

Dette erfaring jeg har pådratt meg over en 5 års periode, siden jeg spilt siden release med titalls av guilder.

Har også vært medlem av en "hacker" side som jeg forsåvidt ikke skal hinte noe om eller linke til, og som jeg forøvrig kun bruker for å lære/søke informasjon om svakheter i systemer som det har blit postet i forumet om at folk har hacket andres kontoer.

Men igjen så har det kun vært for exploitingens skyld.

Altså, kun for gøy, og kun for å videreselge/bruke selv.

Istedenfor å komme med anklager om at asiaterne som driver goldselling sider, så går det ann å tenke litt utenfor boksen, og kanskje skaffe litt informasjon om opplegget demmes.

Vet blant annet at en stor del av sidene kjøper gull av vanlig spillere.

Har selv en kompis som alltid har hatt mye gull, som har videresolgt dette til en helt ok pris.

Om igjn dette har blitt skaffet på illegalt vis, noe det i mitt tilfelle (min bekjent) ikke var, så spiller det strengt tatt ingen trille.

I den normale verdenen så blir dette kanskje noe innenfor grensen til heleri. Men siden de som faktisk kjøper gullet ikke er informert om dette, og at goldselging ikke er ulovlig i følge noen reelle lover, så tviler jeg på at noen bryr seg.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det et problem at det er den samme "sykofanatiske" forsvarstalen som har blitt brukt i spill til enhver tid? :) Det er like fult et argument om det har blitt brukt før.

Jeg ser ingen flaws i argumentet. Dersom du ikke har tid/penger/evner/lyst til å oppnå y som er en forutsetning for x, og å oppnå y på en annen måte en "normalt" uten at det går innover andre spilleres opplevelse, så ser jeg ikke problemet med det dersom det er det som skal til for at du skal ha det gøy.

Beklager at ikke alle spiller spill for å gjøre de kjedelige tingene og er av oppfatningen av at enten gjør man alle de kjedelige tingene ellers er det juks :o

Nå antar jeg at man ikke kjøper gull fra en eller annen random side som blir spammet i traden, men en side som kjøper gull for penger fra andre spillere og selger det videre etterpå. Jeg støtter på ingen måte hacking eller lignende ting, dersom det er ditt argument :)

Lenke til kommentar
Jeg støtter på ingen måte hacking eller lignende ting, dersom det er ditt argument :)

Jo, det er nettopp det du gjør, dersom du benytter deg av RMT-outlets. Hvorfor er denne koblingen så vanskelig å forstå? Er du så naiv at du tror alle de omfattende phishing-oppsettene (se bildet over, eller de mer forseggjorte "Blizzard"-mailene), eller hjemmesnekrede trojanerne som injiseres ved hjelp av bannerplass kjøpt på communitysider, er noe et par folk gjør for moro skyld? Det er langt mer effektivt å skyte ut et vidmasket nett, og så tømme de kontoene som påvirkes, enn det er å drive sweatshop-farming - selv med hacks. Derfor velger de minste motstands vei for å skaffe seg gull å selge. At dere eventuelt henger med scriptkiddies som i sin tid har tømt noen kontoer for kicks, fjerner ikke de nærmest industrielle proporsjonene kontotyveri har antatt.

Det samme gjelder anekdotene om at dere har kamerater som selger gull til RMT-folk. Det er jo greit, men med tanke på hvor stor etterspørselen etter hvert er, så kan dere ikke i ramme alvor tro at det på noen måte skal kunne konkurrere med mengdene gull som stammer fra kontotyveri?

Ellers, hvis det ikke var noen rettslig hjemmel som tydet på at domstoler går med på Blizzards klausuler - du vet, de om at alt innhold på WoWs servere er deres digitale eiendom og dermed ikke kan brukes i kommersiell øyemed av andre - hadde neppe peons4hire lagt seg flate og satset alt på å unngå en rettssak. Kanskje fordi presedensen satt i Glider-saken ikke talte mot dem, og de ikke hadde lyst til å bli smekket i hodet med et erstatningskrav i millionklassen? Det står neppe i noen grunnlov at man ikke kan selge gull i WoW, men så langt tyder alle realjuridiske erfaringer på at man ikke fritt kan ignorere bindende avtaler, selv ikke fra Blizzard.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Cemi, Gullkjøping vil alltid være en del av spillet fordi spillerene ønsker at det skal være slik. Blizzard kunne stoppet hele greien men de lar det holde på fordi spillerene selv ønsker det.

Det samme gjelder det gamle PvP-systemet, det var spillerene selv som ønsket at det skulle ta x antall uker/måneder grinding for å komme til Rank 14 den gangen.

At folk kjøper gull får flere virkninger inne i spillet,

1 Account hacking

2 Ting blir så dyre at folk føler de må kjøpe gull for å få råd til dem (fordi alle fornuftige selgere selger til gullkjøpere)

3 Nytteløst å få hjelp fra game mastere ettersom de drukner i arbeid relatert til gullkjøp

4 spamming i byer og via whisper

Idealistisk sett ville veldig mange utfordringer for Blizzard forsvinne over natten dersom folk sluttet å kjøpe gull. De kunne brukt mer av tiden sin på å faktisk utvikle spillet istedenfor å drive skadekontroll på et problem spillerene lager for seg selv. Realistisk sett kommer ikke dette til å skje, for folk vil kjøpe gull. Dermed er gullkjøping blitt en del av spillet.

For min egen del så plager det meg ikke at folk kjøper gull, men jeg syntes at de som kjøper i det minste kan innrømme at de vet det er uheldig for spillet generelt.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker noen kilder på at account hacking er hva som er major income for sider som selger gull, ellers så vil jeg si dette er kun påstand mot påstand. Jeg tror at account hacking er folk som er uforsiktige med accounten sin, og de blir muligens brukt til videresalg, men neppe for gullets skyld.

Blizzard sidene og mailene får du ferdig oppsett på sider som f.eks. *vet ikke om jeg kan komme med eksempelet da disse sidene ikke trenger å komme ut til fler enn de som finner dem via google o.l., men du får tak i det på en relativt populær side som omhandler en del forskjellige spill*, og de fleste der gjør det ikke for videresalg av gull, men for å skaffe seg andre kontoer med andre karakterer som forhåpentligvis er bedre :)

At du tror det sitter noen 1337 hackere i kina og hacker kontoer som jobben sin, det er ditt valg, men som sagt er det kun påstand mot påstand.

Ting blir dyrere ettersom mer og mer gull kommer inn i spillet, men det vil skje uansett om det blir foretatt gullsalg eller ikke. Spesielt dersom dette gullet er tatt fra hackede accounter, da var det jo allerede i sirkulasjon, og om det blir kjøpt fra spillere så var det også allerede i sirkulasjon.

Nytteløst å få hjelp av game mastere har det aldri vært, ser ikke helt poenget.

Spamming i byen og i whispers er ganske irriterende, men skaff deg en add on som blokkerer disse og du merker ingenting :)

Lenke til kommentar
At du tror det sitter noen 1337 hackere i kina og hacker kontoer som jobben sin, det er ditt valg, men som sagt er det kun påstand mot påstand.

... What many people don't realize when buying gold is the large impact it has on the game economy, and also how the companies selling gold obtain it. Our developers, in-game support, and anti-hack teams work diligently to stop the exploits these companies use and help players who have become victims of their services. We regularly track the source of the gold these companies sell, and find that an alarmingly high amount comes from hacked accounts.

- http://www.wow-europe.com/en/info/faq/antigoldselling.html

It is surely of no surprise that not only banks are targeted by phishing attacks, but nearly anything that can be scammed. We already commented on the rise in attacks targeting virtual worlds and especially massively multiplayer online role-playing games (MMORPGs) in earlier posts. The growing market for virtual currency and player accounts does attract new scammers. It’s the nature of things that if something becomes popular to use, it will also become popular to attack.

- http://www.symantec.com/norton/antivirus-g...p?aid=article_3

Thus, Symantec sees a lot of Infostealers that attempt to steal credentials for these types of online games. Once credentials are stolen, the hacker logs into the account, steals the virtual items, and then attempts to sell them for real money ...

- http://www.symantec.com/norton/antivirus-g...?aid=article_12

Eventuell utheving er min. Nå kan du selvsagt velge å forholde deg til en ønskedrøm om at Blizzard og Symantec lyver for å stille RMT-bransjen i et dårlig lys og dermed ikke kan stoles på, men da beveger vi oss over i konspirasjonsteori-land.

Det er fint at du omsider har innsett at du ikke har noe moralsk frikort når det gjelder juksingen din. Nå gjelder det bare å komme til det skrittet hvor du ikke lenger prøver å avdramatisere det faktum at du bidrar til en voksende form for organisert datakriminalitet gjennom stadige gullkjøp, ved å stille opp anekdoter som skal motbevise at kontotyveri i høyeste grad er en profitabel industri, og en forutsetning for at RMT-bransjen skal kunne operere i WoW som den gjør i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå er det vel strengt tatt ikke bekreftet at authenticator kommer med Catalysm da, lov å håpe men jeg har min tvil egentlig.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker noen kilder på at account hacking er hva som er major income for sider som selger gull, ellers så vil jeg si dette er kun påstand mot påstand. Jeg tror at account hacking er folk som er uforsiktige med accounten sin, og de blir muligens brukt til videresalg, men neppe for gullets skyld.

Blizzard sidene og mailene får du ferdig oppsett på sider som f.eks. *vet ikke om jeg kan komme med eksempelet da disse sidene ikke trenger å komme ut til fler enn de som finner dem via google o.l., men du får tak i det på en relativt populær side som omhandler en del forskjellige spill*, og de fleste der gjør det ikke for videresalg av gull, men for å skaffe seg andre kontoer med andre karakterer som forhåpentligvis er bedre :)

Ting blir dyrere ettersom mer og mer gull kommer inn i spillet, men det vil skje uansett om det blir foretatt gullsalg eller ikke. Spesielt dersom dette gullet er tatt fra hackede accounter, da var det jo allerede i sirkulasjon, og om det blir kjøpt fra spillere så var det også allerede i sirkulasjon.

Nytteløst å få hjelp av game mastere har det aldri vært, ser ikke helt poenget.

Spamming i byen og i whispers er ganske irriterende, men skaff deg en add on som blokkerer disse og du merker ingenting :)

Nå i juletider var det 1-2 uker i queue for å vente på game master, men jeg tok litt i når jeg kalte det nytteløst - man får jo hjelp til slutt.

Gullkjøp er en såpass stor business at myndigheter har vurdert å kreve skatt på handel av virtuelt gull. Jeg tror ikke det er bare kinesere som hacker, det er stor business for dette i vesten også.

Ellers, jeg har fulgt med på account hacking og gullkjøping og jeg ser trender etter å ha spilt i over fem år. Hadde folk sluttet å kjøpe gull ville antall hackede kontoer ha sunket dramatisk, da få spillere trenger å ha millioner av gull til privat bruk - med mindre det skal videreselges.

Authenticator til alle kontoer vil stoppe account hacking, men det hindrer ingen fra å kjøpe gull.

Ellers, jeg bryr meg ikke noe særlig om folk kjøper gull eller ikke. Personlig har jeg aldri hatt behov for det, jeg syntes det er gøy å spille for å samle inn gull. Jeg har ikke tenkt å betale for å slippe å spille et spill som jeg betaler for å spille. Men jeg syntes at de som kjøper gull kan stikke hodet opp av sanden, istedenfor å late som at det ikke har noen negative konsekvenser at f.eks. kontoer hackes i stadig større antall. Eller at prisnivået på de beste itemene stiger til et nivå der store antall spillere kun kan få råd til itemen ved å kjøpe gull.

Hver gang jeg logger inn nesten så ser jeg folk som klager og syter over konsekvenser av gullkjøping, og nesten alle kjøper gull selv, det er det jeg syntes er rart.

Lenke til kommentar
Nå i juletider var det 1-2 uker i queue for å vente på game master, men jeg tok litt i når jeg kalte det nytteløst - man får jo hjelp til slutt.

Jeg har ikke tenkt å betale for å slippe å spille et spill som jeg betaler for å spille.

Queue for å vente på game master har ingenting med gold sellers å gjøre, det er hvor mange og hvor effektive de som jobber på blizzard er :)

Som du ikke vil betale for å slippe å spille et spill du betaler for, så vil de som kjøper gull betale for å slippe å gjøre ting som forhindrer dem i å spille det spillet de betaler for. Dersom man ikke ser på farming som noe gøy da, som noen gjør.

@ Sondrizzle

Jeg bare regnet med det da noen skrev det lengre oppe i posten, følger ikke med lengre da jeg ikke har spilt på noen måneder. :)

Endret av Cemi
Lenke til kommentar

Cemi,

"Queue for å vente på game master har ingenting med gold sellers å gjøre, det er hvor mange og hvor effektive de som jobber på blizzard er"

Dette er jeg uenig med, Blizzard sier selv at deres gamemastere drukner i arbeid for å gjenopprette kontoer. Jeg tror ikke det er tilfeldig at det er mye kø for å få hjelp akkurat i de periodene uvanlig mange kontoer blir hacket.

En løsning kunne vært å øke den månedlige avgiften fra ~100kr til 200kr, for å dekke tapene og utgiftene gullkjøping medfører.

Mtp på hvor mye gull som kjøpes og hvor mange millioner kunder spillet har så antar jeg det trengs omtrent en by full av folk som jobber heltid med å rydde opp i rotet.

Men jeg vil igjen understreke at jeg ikke bryr meg om folk kjøper gull, jeg bare finner det snodig at de som kjøper gull finner det nødvendig å lyve for seg selv for å forsvare det de gjør. Enda verre er det når gullkjøpere klager over problemer de selv er med på å forårsake, når det er de selv som heller bensin på bålet.

Lenke til kommentar
Da får vi se om det blir en slutt på gold sellingen når cataclysm kommer og alle får en blizzard authenticator.

Slutter gjør den ikke uansett hvor mange authenticators man gir folk - men om noe slikt skulle skje, er det er nokså sikkert at prisene på gull kommer til å skyte i været som et resultat av lavere tilgjengelighet når RMT-industrien må falle tilbake på egen farming og eventuelle tilbydere.

Lenke til kommentar

Zealuu, Prisene på gull vil steget, men prisene på varer ville også ha sunket. Battered Hilt koster ikke 10,000 gull fordi folk er villige til å bruke 10,000gull på det, men fordi de er villige til å bruke f.eks. 300 kr på å kjøpe 10,000 gull. Hvis prisen på gull øker og 300kr kun skaffer 5000gull vil prisen på Battered Hilt synke ned til 5000gull. I grove trekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...