Gå til innhold

Noen tips til å holde animasjonskurs?

Anbefalte innlegg

Heisann :)

For å utdype emnet så har jeg sagt ja til å holde et nybegynnerkurs i animasjon for ca. 10 8-10 klasse elever helga 30-31. januar i forhold til UKM. Jeg ble spurt siden jeg har drevet litt med animasjon og også vært med i UKM med Brick (Stop-Motion med LEGO) filmer 4-5 ganger.

Jeg liker å drive med animasjon, men jeg har aldri holdt et kurs før i noe som helst og er litt spent/usikker/energisk.

Det jeg lurer på er om noen har noen gode tips til hva jeg bær ha med i kurset, ting jeg bør huske eller unngå å gjøre? Det varer fra kl. 11 til kl. 16 så jeg har tilsammen 10 timer. Det håpes at vi kan få skapt tre små filmer som kan vises fram/være med i UKM såvidt jeg har skjønt det.

Det skal også være en liten visning for foreldre etter første dagen, men jeg er usikker på hva jeg skal ha som mål å vise her... Det vi har lagd til da? eller en liten "dokumentar" jeg lager mens de andre driver med animasjonen?

Her har jeg fått vite hva jeg har tilgjengelig av hardware:

"Vi har ca 12 bærbare pc'er som kan brukes til formålet. Vi har ikke noe

spesiell programvare annet enn Windows moviemaker på maskinene.

Ellers har vi to enkle Canon videokamera (som kan kobles til maskinenes

firewire) og 3 digitale speilreflekskamera (Canon 350D).

Stativ er det dårlig med, men det er muligens ett som kan brukes. Jeg har

imidlertid et par stativ jeg kan låne bort til skola.

I tillegg har vi lysutstyr og bakgrunnsoppheng/bakgrunn (svart og hvit)."

Finnes det noen annen gratis animasjonsprogramvare som kan brukes? Dette er skolemaskiner så det kan ikke være noe ulovlig eller noe som koster tror jeg.

På forhånd takk for hjelpen :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

animasjon er jo en ganske stor jobb, nesten uansett hva en skal lage. Siden du ikke har allverdens med programmer til rådighet kan du jo kanskje vise kursdeltakerne hvordan en kan lage animasjoner med paint og movie maker. Altså lage flere bilder og så sette de sammen. Kanskje du selv kan vise mer avanserte teknikker i f. eks. Flash CS4 om du har det tilgjengelig. dette kan jo virke interessant for mange og kanskje noen av kursdeltakerne dine velger å jobbe mer med animasjon.

Ingen enkel oppgave du har påtatt deg :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angående måte å lære dem animasjon;

selv synes jeg at å lære litt etter litt, som først rotasjon av et objekt, deretter flytte objektet osv.

La elevene prøve seg etter hver "ting", og når du har gjennomgått en del av teorien kan du la dem jobbe med et prosjekt som lar dem bruke alle teknikkene de har lært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...