nikmag Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hei På skolen har vi et nettverk som av en eller annen grunn blokker Firefox, Spotify og andre programmer/spill. Det jeg da lurer på, er om det er noen måte å bypasse blokkeringen. Og nei, det er ikke noen mulighet for meg å spørre om jeg kan få bruke Spotify på skolenettet sånn at skolen fjerner blokkering på det eller noe. Grunnen til dette er at det samme nettet brukes av helt enormt mange. Alle barneskolene, ungdomskolene og de videregående skolene i hele kommunen. Og det er rundt 20 skoler, så jeg tviler sterkt på at den ansvarlige på skolen min kan få gjort noe med det Glad for all hjelp MvH Nikko Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det er sikkert en grunn til at det er sperra? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Hva mener du med 'blokkering'? Kan du laste ned selve applikasjonen, eller er problemet at du ikke får hørt noe musikk etter å ha installert den? Edit: Ligger noe i det Louigi nettopp sa, også. Endret 12. januar 2010 av Benny Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Det høres jo egentlig helt sprøtt ut å blokkere HTTP (sikter til Firefox). Edit: Jeg regner egentlig med at HTTP, HTTPS og diverse annet er åpent, men å sperre én enkelt nettleser? Høres tvilsomt ut. For Spotify sin del så har Spotify selv laget støtte for å legge inn proxy, så det kan jo testes ut. Endret 12. januar 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) videregående skoler deler vel heller sjeldent linje med ungdomskoler/barneskoler siden de er kommunen mens videregående fylket. på spørsmålet om det er mulig om omgå sperren så ja kan den omgåes rimelig lett, men er vel sett på som litt fyfy hjelpe med omgå skolesperrer på nettverk og administratortilgang her på forumet. som horrorbyte sier høres det sprøtt ut blokkere http, er nemlig derfor ingen gjør det skolelinjer går 99,98% av tiden gjennom en proxy som firefox ikke altid klarer finne selv som du da må kopiere over fra ie instillingene, importere instillinger fra ie under install bruker stortsett ta de uten problem. Endret 12. januar 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Veldig enkel løsning. 1. sett opp en ubuntu maskin hjemme med SSH på port 80 2. Last ned putty på skolepcen(en liten .exe fil) 3. Sett opp putty til å kjøre socks tunnel via SSH 4. Gå inn på instillinger i spotify og velg proxy, localhost Lenke til kommentar
nikmag Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Det høres jo egentlig helt sprøtt ut å blokkere HTTP (sikter til Firefox). Edit: Jeg regner egentlig med at HTTP, HTTPS og diverse annet er åpent, men å sperre én enkelt nettleser? Høres tvilsomt ut. For Spotify sin del så har Spotify selv laget støtte for å legge inn proxy, så det kan jo testes ut. Jeg bare nevnte Firefox, siden det er èn av nettleserene som ikke fungerer. Ingen av nettleserene jeg har prøvd(deriblant Chrome, Opera, Firefox og KMeleon) virker utenom Safari. Lenke til kommentar
nikmag Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Det høres jo egentlig helt sprøtt ut å blokkere HTTP (sikter til Firefox). Edit: Jeg regner egentlig med at HTTP, HTTPS og diverse annet er åpent, men å sperre én enkelt nettleser? Høres tvilsomt ut. For Spotify sin del så har Spotify selv laget støtte for å legge inn proxy, så det kan jo testes ut. Jeg vet at det burde virke, men jeg får det altså ikke til, har noen et forslag til hva jeg skal skrive i de forskjellige boksene, er ikke helt inne i slik forstår dere. Jeg vet det skal virke, for en jeg kjenner på en annen skole i kommunen har fått fått til. Men hvordan vet jeg ikke Fortsatt glad for svar/tips MvH Nikko Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Spørsmål som dette dumper inn med jevne mellomrom, og ja, det er en grunn til at gjerne skolenettverk har lagt inn sperrer i forhold til hva som kan kjøres. Ja, det er mulig å omgå , men jeg oppfordrer til ikke prøve. Om jeg som bruker stiller spørsmål om hvordan man piratkopierer musikk og deler på nett blir jeg fort kastet ut av forumet. Om jeg spør om hvordan ta backup av mine lovlig kjøpte filmer er det ikke noe som er i samme kategori. Når trådstarter spør om hvordan knekke beskyttelsen og omgå skolenettets sikkerhetsrutiner oppfatter jeg spørmålet som en oppfordring til å bidra til noe ulovlig. LES: Som bruker av skolenettet har du visse bruksregler å forholde deg til selv om de kan virke urimelige. Selv om det å omgå bruksreglene for skolenettet ikke er ulovlig i ordets rette forstand kan skolene komme med reaksjoner på slik framferd, feks utestengelse ved alvorlige tilfeller. Spør en systemadministrator om hva vedkommende synes om åpen diskusjon om hvordan omgå nettets begrensinger, tror svaret gir seg raskt. Til de fjortisser, syttisser og andre umodne elementer som absolutt skal omgå bruksreglene på sine nett, skjerp dere. Og til dere som svarer (tippper dere er i samme kategori, no offence ment) og kommer med bruksanvisninger for hvordan knekke bruksregler, SKJERP DERE ! Greit nok er ikke alle bruksanvisningene like enkle å gjennomføre og realistiske, men likevel..... Ha en flott dag på skolen, hold deg til bruksreglene og spar sysadm for ekstraarbeid med opprydding Og nei, -jeg er ikke administrator for skolenett... Lenke til kommentar
nikmag Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Beklager bryderiet Lenke til kommentar
ListeKlovnen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 http://unblocker.biz/ vet ikke helt men... Lenke til kommentar
nikmag Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Bare merker tråden som løst fordi har fått noen klager på trådens mening Beklager så mye for bryderiet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå