Gå til innhold

Work and travel USA?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å dra til USA for å reise rundt samt jobbe når jeg må det. Dette opplegget har jeg jo lest om på www.x-plore.no , hvor man kan dra til Australia eller New Zealand for å gjøre akkurat dette. Men jeg lurer litt på om ikke det finnes noe slikt for USA også? Det er landet jeg gjerne vil se Vet at det er vanskelig med visum og alt slikt, derfor har jeg ikke så lyst til å bare dra å håpe på det beste.Samtidig må man vel ha en arbeisgiver når man søker om green card, men når jeg har tenkt å reise gjennom landet kommer jeg vel ikke til å ha samme arbeidsgiver hele tiden.

 

Jeg har planer om å dra og være der et år og reise dit jeg vil og jobbe når jeg må ha penger til å reise Det hadde vært utrolig deilig å fått til, men har mistet litt troen på at det finnes et slikt opplegg. Men finnes det noe i samme duren som x-plore eller atlantis har med Austarli og New Zealand hadde det vært perfekt!

 

Håper på gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vel konkludere med at hva du ønsker ikke lar seg gjøre. Det stilles en rekke tøffe krav for å få arbeidstillatelse i USA (om man ikke er heldig og vinner i Green Card-lotteriet).

 

USA flyter forøvrig over av billig arbeidskraft om dagen, så særlig lukrativt ville det uansett ikke vært. Minstelønnen er lav og dekker ikke boutgifter mange steder.

 

Sats heller på en ren ferie om du har oppsparte midler du er villig til å bruke på det. DU vil kunne være i USA i tre måneder og du rekker å se en hel del på den tiden. Å komme seg rundt koster ikke all verden, samt at overnatting ikke trenger å koste skjorta. Jeg ville dog anbefalt deg å finne reisefølge, pengene rekker mye lengre om man halverer boutgiftene.

Lenke til kommentar

Det var det jeg tenkte ja. Har sett dette green card lotteriet men vet ikke om jeg bruker 50 dollar på å være med i et lotteri blant millioner av meksikanere. Har du hørt om noen som har fått et green card slik forresten? Og hvor mange er det som egentlig er med i kampen?

 

Regner med det er dårlig stilt der borte nå ja, derfor hadde et ordnet opplegg vært fint! Men skjønner jo at ingen vil drive med det når det er så utrolig mye styr for å få en arbeidstillatelse.

 

Kunne gjerne tenkt meg å dra en tur bare for å se også, men jeg føler at det blir litt mer ferie enn hva jeg ønsker.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Mexicanere kan ikke være med på lotteriet. :)

 

Har ikke prøvd lotteriet selv, da jeg fikk ordnet og arbeids- og oppholdstillatelse av min arbeidsgiver, men har lest litt om det. I fjor tror jeg det var ca 13.5 millioner søkere og 55 000 "vinnere". Det er en eller annen fordeling mellom ulike kontinenter samt en rekke land hvor innbyggerne ikke er kvalifiserte til å delta, så jeg tror nordmenn har litt over gjennomsnittlig sjanse til å vinne. Sist var det vel 60 norske som fikk sitt green card, hvor mange søkere det var, vet jeg ikke.

 

Uansett er lotteriet på senhøsten, så du skulle ha rikelig med tid til å sette det inn i saker og ting. Selv om du vinner, vil det nok gå minst et år fra nå før du kan flytte over.

 

En mulighet er vel å ta et år som student i USA, men da er det ganske mange begrensinger i fohold til jobb. Jeg tror du kun kan at jobber i regi av universitetet du studerer ved.

 

For min del, hadde jeg jobbet i mer enn 12 måneder for min arbeidsgiver og jeg fikk green card som spesialist. Gyldig i tre år, men skulle jeg si opp eller miste jobben, har jeg 30 dager på å forlate landet. Det sier litt om hvor strikt det er.

 

Mange kommer også over for en ny jobb hvor arbeidsgiver står som sponsor for deg. Å finne en arbeidsgiver som er villig til det, er visst vanskeligere enn noensinne nå. Det er langt enklere, billigere og mindre risiko ved rekruttere lokalt - så en eller annen form for spesiell kompetense er nok nødvendig.

 

For å kombinere et år med opplevelser mens man tar strøjobber på veien, tror jeg eneste mulighet er lotteriet.

Lenke til kommentar

Green Card Lottery koster ikke 50 USD - det er det eksterne selskaper tar for å hjelpe deg å søke. Selve "lotteriet" koster ikke - men du må ut med diverse avgifter på ambassaden for å få søknaden behandlet - samt en omfattende legesjekk(bare denne 2-3000) - vil tro kostnadene for å delta i lotteriet totalt blir på minst 5000 NOK.

 

Work & Travel til USA går ikke som norsk statsborger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...