Gå til innhold

Norsk radio er helt forferdelig. Hvorfor?

Jimstar

Anbefalte innlegg

Hei! Som topic sier, mener jeg norsk radio er forferdelig dårlig. Jeg er selv en radiolytter, så "jeg vet hva jeg snakker om". Nyheter, trafikkmeldinger og væropplesninger annonsereres med flyt og dyktighet, men mer har jeg ikke å "gi" norsk radio. Musikken er forferdelig, og i veldig mange tilfeller forhåndsbestemt av en produsent. Sendingene/programmene ledes stort sett av tankeløse idioter, som antageligvis aldri lærte hva orginalitet er. Jeg trenger ikke å nevne spesifikke stasjoner eller programmer, men det er unntak. De såkalte unntakene er ofte vanskelige å få inn på en litt eldre radio, som i veldig mange tilfeller er det eneste som er tilgjengelig (jobb, bil)

Hvor ble det av radioverter som ble ansatt for deres komiske sans? Hvor ble det av DJ'er som visste hva god musikk var, og i hvilken rekkefølge sangene skulle spilles for å gjøre deg klar for en fuktig kveld på byen? Hvor faen ble det av særpregene? Idag er det ett fett hvilken kanal du skrur på til hvilken tid, de samme forferdelige sangene presenteres av de samme forferdelige idiotene.

Jeg er klar over at det ofte er nødvendig med konsesjon for å drive en radiostasjon, men denne konsesjonen gis ut på grunnlag av nyhetssendinger og kulturelt innhold såvidt jeg vet. Har et evt. svar tenkt til å fortelle meg at hele norges befolkning foretrekker de pop-låtene som gjentas 24 ganger daglig?

Endret av Jimstar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er delvis enig med deg i at det har blitt dårlig etter hvert.

Spesielt musikkutvalget synes jeg er spesielt dårlig på de fleste kanaler. Kanaler som P5 og energy f.eks. har jo ei a-liste de går etter, som går på repeat dag etter dag.

Hadde det ike vært for Radio Norge og P3, så hadde jeg ikke giddet å hørt på radio, selv om også P3 er veldig lite variert musikk, men de har i hvertfall noen unntak da.

Men Radio Norge har i hvertfall ganske bra med musikkutvalg, både gammelt og nytt.

Og Radioresepsjonen på P3 er jo Norges beste radioprogram etter min mening da :)

Men bortsett fra det, så er det ganske lite spennende å høre på, så er egentlig ganske enig med deg.

Lenke til kommentar

Sier meg enig med erlendo89, men må tilføye at de er plingler hele gjengen. Jeg hører skjelvent til aldri sanger som ikke har vært populære på et tidspunkt. De kunne i det minste spille andre sanger av samme artist eller "nye" band/artister av samme type.

Lenke til kommentar

Jeg er en stor tilhenger av radioresepsjonen, og de er så og si den eneste grunnen til at jeg lytter til p3. Jeg er enig i at radioNorge har vært med på å løfte norsk radio litt mer.

Jeg ser at startposten kan tolkes som at Norge har hatt en storhetstid, det er ikke hensikten. Jeg sammenligner Norge med internasjonal radio, ikke med fortiden. Det jeg savner er programmer hvor en kan f.eks relatere seg til musikksmaken til radioverten. Som 2ball sier syns jeg de er veldig feige sånn sett

Lenke til kommentar

Som igjen er det de fleste hører på. Alle låtene jeg hører på radioen er av artister størsteparten i klassen min likte.

Hvis du ikke liker det som blir spilt på radiokanalen; slå på en annen. Jo mindre du hører på Lady GaGa, jo mindre spiller de Lady GaGa.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er så enkelt som det. Musikkprodusenter/radioprodusenter går antageligvis hånd i hånd, slik som OML sier. VG lista brukes ofte som støtte for hva som blir de såkalte a-listene.

- Norges offisielle hitliste er basert på siste ukes salg hos ca. 100 musikkforhandlere over hele landet

Det er hva som står på vg's side. De mener også at lista sjekker nedlastede singler, men tydeligvis ikke fra store programmer som itunes. Først og fremst ser jeg ikke hvordan dette kan tas seriøst. HVEM FAEN KJØPER SINGLER??? 14-år gamle jenter kjøper kanskje singler, men å basere en liste på noe så vagt som singelkjøp i 100 cdbutikker?!

For noe tull.

Jeg er tilhenger av det 2ball sier. Vis oss det vi ikke har hørt før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...