Noble Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Nå har jeg brukt linux i ca 4 år sammenhengende. Regner meg ikke for en ekspert, men viderekommen med etterhvert god erfaring med lett programmering og mye termianlbruk. Det tok meg ca et halvt år å bli fortrolig med systemet, men nå ser jeg hvor mye mer logisk og lettere det er å arbeide med kontra en del andre OS. Jeg har etterhvert begynnt å irritere meg over kommersiell software som tar gamle ideer, rebrander dem og selger dem som nye helt nytt og fantastisk. På samme måte er det slitsomt å bli ropt bort av en "windowskollega" som har funnet et nytt og "fantastisk" program jeg bare MÅ se. Det går lengre og lengre tid mellom hver gang jeg blir imponert av software; jeg rister flere ganger på hodet av dårlige løsninger jeg ser gjennom bransjen min, som konsulenter og selgere pusher til sjefer som ikke har peiling. En av grunnene til at jeg liker Linux er at jeg har et nesten autistisk forhold til 'KISS'. Hvorfor lage et massivt bloated program til Windows for kundebehandlig når en enkel plattformuavhengig AJAX-løsning hadde holdt i massevis? Jeg rynker på nesa av ustabile ASP-løsninger med gretten support. Nesten uansett hvilken programvare som kommer fra kommersielle aktører til small/mid size buisness-segmentet finnes det en bedre, enklere og mer standardisert løsning fra open source-miljøet. Dette er IKKE direkte kritikk av Windows som operativsystem, men forretningsmodellen rundt kommersiell programvare. Dersom Linux blir mer mainstream vil det da bli skrevet mer og mer crappy kode, som så selges inn feil plasser av lugubre konsulenter og selgere? For å være ærlig virker det som om holdningen til kommersielle aktører er "når vi først har solgt det så må det funke". På Open Souce-siden føler jeg holdningen er "la oss gjøre dette så bra som mulig, så andre kan ha glede av vårt arbeide". Mulig det ble mye rot i startinnlegget, men håper noen har et par konstruktive innlegge ang "Ønsker vi virkelig at Linux skal bi mainstream?" Endret 12. januar 2010 av Noble Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Selvsagt ønsker man det, det er åpenbart at vi trenger åpne alternativer men man må også innse at ikke alt lar seg utvikle av ett felleskap og at mange ting er så sært at man nok ikke kan regne med at en ordinær opensource-forretningsmodell lar seg bruke. Det er fortsatt slik at uten penger får man ikke utviklet noe særlig, man utvikler ikke på gutterommet. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Et problem er jo også at det finnes latterlig mye dårlige utviklere. Open Source miljøet består av mange flinke og få dårlige, mens det kommersielle markedet ser ut til å bestå av 40/60 med gode og dårlige utviklere. Men det er kanskje anbudsordningen som sørger for dette. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 1. trodde linux var mainstream 2. definer mainstream Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Mainstream i servermarkedet med 40% (eller var det 60%?), obskurt i desktopmarkedet med mindre enn 1%. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Ett av problemene med dette er nok at frivillige veldig ofte er entusiaster. Profesjonelle derimot er en blanding av entusiaster, utbrente entusiaster og «it's a job». Men jeg har troen på at «communityet» naturlig vil utvelge programvare etter kvalitet og ikke gå i lock-in feller like lett som på andre platformer. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Ett av problemene med dette er nok at frivillige veldig ofte er entusiaster. Profesjonelle derimot er en blanding av entusiaster, utbrente entusiaster og «it's a job». Men jeg har troen på at «communityet» naturlig vil utvelge programvare etter kvalitet og ikke gå i lock-in feller like lett som på andre platformer. Føler du har et viktig poeng der. Med open-source kan det være andre ting en pris som avgjør om noen velger et produkt eller ikke. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hvis linux blir mainstream så vil også problemer med malware øke drastisk. 1% brukerandel er lite interressant for 'the bad guys'. Mac nærmer seg 10% nå og der begynner ting å røre på seg hva malware angår. Selv om 'hvordan programmere virus'-kunnskapen ikke er direkte overførbar fra en platform til en annen så skal jeg love deg at 'hvordan lure brukere til å gjøre dumme ting'-kunnskapen er det. Med høyere brukerandel på desktopen må rett og slett linux-brukere venne seg til å passe mer på, sånn som windows-brukere har det i dag. Men det er kanskje å leve med? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Ifbm malware/virus-problematikken, mener jeg at såkalte "power users" sliter mindre med dette enn vanlige brukere - uavhengig av plattform. Jeg har aldri hatt noe problem med dette på Windows, men jeg kjenner mange som har det. Disse ville sannsynligvis støte på det samme om de noensinne begynner å bruke linux (og malware/virus blir tilgjengelig for denne plattformen). Dvs, jeg tror egentlig ikke den jevne linuxbruker (slik vi fremstår idag) vil trenge å "passe mer på" enn vi allerede gjør. Det er nok de samme menneskene som stadig vekk får virus, og har mer med kompetanse enn platformen å gjøre. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Det er nok de samme menneskene som stadig vekk får virus, og har mer med kompetanse enn platformen å gjøre. Det har du nok rett i. Linux gjør ikke folk smartere eller mindre lettlurte, og det kan ikke hindre folk i å laste ned og starte malware (XXX Theoretic HD/VD Desktop Girls, Malware Screensaver Collection, MoneyPrinter 3000, CD-ROM Penis Enlarger) Det er bestandig de samme folka som får virus, og de er lettlurte og/eller ukyndige. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Sant nok ,powerusers klarer seg alltid. Poenget mitt er at også vi får merke følgene når en platform blir mer attraktiv som angrepsmål enn det den var før. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 For å si det slik. vi har en på jobb som alltid flyger rundt og kauker om hvor bra skolelinux er. Bare tanken på mainstream Linux gjør meg kvalm Lenke til kommentar
Noble Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg må si at jeg er motstander av mainstream linux, rett og slett pga overflod av "vanlige" brukere sansynligvis vil ødelegge et entusiast OS. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg tror det kan føre til langt mer kommersialisering av Linux. Dessuten har jeg lyst til å kunne leve av programmering og ikke drift eller support. Det er vanskelig dersom det finnes open source løsninger for alt mulig. Selv om en lager et overlegent produkt, vil fortsatt folk velge gratisløsninger. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 For å si det slik. vi har en på jobb som alltid flyger rundt og kauker om hvor bra skolelinux er. Bare tanken på mainstream Linux gjør meg kvalm Da håper jeg skolelinux har blitt mye bedre enn sist jeg prøvde det, da var det en begredelig opplevelse. men det kan ha hatt noe med kombinasjonen av at det var skolens dårligste maskiner, samt at it-crewet vårt ikke er helt gode. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg tror det kan føre til langt mer kommersialisering av Linux. Dessuten har jeg lyst til å kunne leve av programmering og ikke drift eller support. Det er vanskelig dersom det finnes open source løsninger for alt mulig. Selv om en lager et overlegent produkt, vil fortsatt folk velge gratisløsninger. Finnes masse som bruker linux som base for systemer, er du dyktig så bør det finnes mange muligheter for og jobbe med dette på ordinært vis. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg må si at jeg er motstander av mainstream linux, rett og slett pga overflod av "vanlige" brukere sansynligvis vil ødelegge et entusiast OS. Om ytterst få år kommer ikke vanlige brukere til og ha noe OS, de får et mikro-OS som laster en nettleser. For vanlige brukere med lav kompetanse så vil de komme til og bruke webbaserte tjenester i og med PC-er er skremmende dårlige og krever alt for mye vedlikehold og dilling. At dette mikro-oset blir linux er jo svært sannsynlig. For å si det slik. vi har en på jobb som alltid flyger rundt og kauker om hvor bra skolelinux er. Bare tanken på mainstream Linux gjør meg kvalm Da bør du snart begynne og hamstre spyposer Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 For å si det slik. vi har en på jobb som alltid flyger rundt og kauker om hvor bra skolelinux er. Bare tanken på mainstream Linux gjør meg kvalm Da håper jeg skolelinux har blitt mye bedre enn sist jeg prøvde det, da var det en begredelig opplevelse. men det kan ha hatt noe med kombinasjonen av at det var skolens dårligste maskiner, samt at it-crewet vårt ikke er helt gode. Ja ikke vet jeg. Praktiserer Microsoft på huset så har aldri testa det. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hvis du aldri har testet, hvorfor blir du da kvalm ved tanken på det? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Antar det er tanken på at mange andre skal ræle rundt og "misjonere" linux han blir kvalm av hvis de gjør det på samme måte som hans bekjente? Endret 13. januar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå