Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilmekanikere og fagforbund/lønn

LiamH

Anbefalte innlegg

Siden dette er den tekniske biten av bil-forumet, så retter jeg spørsmålet hit siden det er her de fleste bilmekanikerne befinner seg.

Jeg har prøvd å finne fagforbundet til bilmekanikerne, men uten hell. Noen som vet hva det heter og eventuelt har en nett-adresse/telefon-nummer?

I tillegg lurer jeg på hvilken årslønn dere som jobber i dette faget har. Grunnen til at jeg spør, er at at lønnen ser ut til å sprike noe voldsomt i dette yrket, samt at ansinitet og lønnsforhandlinger virker helt tilfeldig i forhold til den lønnen hver enkelt bilmekaniker tjener. Derfor ønsker jeg å engasjere meg mer i dette, men jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne.

Jeg vet at dette muligens er "feil" plass å poste dette, men jeg ber administrator la denne tråden forbli her slik at den kan ligge inne der hvor det er flest faglærte mekanikere og dermed størst tilgang på respons fra den gruppen brukere som dette angår.

Takk! :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jern og metall.

http://www.fellesforbundet.no/templates/Ar...el.aspx?id=2633

Forøvrig så tror jeg ikke fastlønnen spriker så mye (ihvertfall ikke blant de store bilkonsernene), men de fleste verksteder har en bonusordning som kan få det til å virke som at lønnen spriker veldig.

Jeg tror du vil se litt sprik ifh. de forskjellige regionene i Norge, bilmekanikere tjener mest i Stavanger-området pga. faren for at de skal gå til oljebransen.

Det var en oversikt i Dagbladet eller VG ifjor høst tror jeg.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

I henhold til lønn, så er de timesatsene jeg har sett oppgitt uten bonus og timelønnen har grovt sett variert fra 165 kr pr. time til hele 205 pr. time. Det er også stor variasjon fra Nord-Norge til Sør-Norge, noe som også var et tema på skolen og som ble tatt opp i en time av lærerne selv slik at vi var klar over dette.

Noen som vet hvorfor det varierer så mye i lønn fra nord til sør?

Lenke til kommentar

Mye av variasjonen finner du nok om det er et distrikt med konkurrende bransjer, som f.eks oljebransjen.

Samt så vil jo om man har 100% fastlønn eller om man i tillegg har bonus også gjøre et utslag på timelønnen.

Mener det var "Motorbransjen" som skrev om forskjellene i timelønn, så du kan jo kontakte de og spørre om de har mulighet til å sende deg en scan av artikkelen. (det ser ut til at alle tidligere utgave av Motorbransjen har blitt kastet her på kontoret ihvertfall.)

www.motorbransjen.no

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tar opp tråden her igjen. Jeg sliter veldig med å finne klare retningslinjer på ting i denne bransjen. Jeg har lest tariffavtalen uten noe særlig større forståelse. Mulig jeg har lest for fort eller oversett en del viktige punkter, men jeg trenger uansett litt mer hjelp fra de som har litt peiling.

1. Hva er full ansinnitet for en bilmekaniker? Jeg har søkt og søkt på nettet, samt lest i tariffen uten hell. Noen som vet?

2. Er det noen klare regler på rabatt ved kjøp av deler gjennom bedriften? Hos mange verksteder får man dem til stort sett innkjøpspris, mens der jeg jobber får vi patetiske 15% og ledelsen begrunner dette med at det ikke er lov å gi oss delene til innkjøpspris. Noen som har noe peiling på hva som er vanlig og hva lovverket sier? Har søkt en del på dette, men også uten hell.

Takker for svar!

Lenke til kommentar

I BOS og Møller så får man gjerne forhandlerpris + fraktpåslag. Det vil tilsi en rabatt på et sted mellom 20-40% avhengig av type del og rabattgruppe, men dette er ikke noe som er omfattet av biloverenskomsten.

Det ser forøvrig ut som at det KAN være 7 år. som er brukt som maksimalansenitet, uten at jeg har noe stor greie på det.

http://www.fellesforbundet.no/internet/templates/Document.aspx?id=19296&attachment=true

Her har du forøvrig hele bilovernskomsten som gjelder for deg, om dere har tariffavtale.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her har du den ferskeste oversikten. (sakset fra bilnytt.no)

4965.jpg

Statistikken nedenfor er basert på i alt 5.219 personer med fagbrev innenfor bilfagene. De aller fleste tallene er fra bedrifter med tariffavtale som er bundet opp av Biloverenskomsten.

Dette er den sentrale avtalen mellom NHO/Bilbransjeforbundet og LO/Fellesforbundet. Statistikkene er datert oktober 2009, altså før årets lønnsoppgjør.

Opp og ned

Statistikken viser at den totale timelønnen, inkludert alle tillegg, gikk opp med to prosent fra 2008 til 2009.

Samtidig avdekker den at i de to lønnsledende regionene Rogaland og Agder gikk timelønnen ned men henholdsvis 1,5 og 2,2 prosent.

Statistikken viser at også i Oslo gikk timelønnen ned med 0,8 prosent, men dette kan være innenfor den statistiske feilmarginen.

Forklaringen

Administrerende direktør Morten Brønstad i Bertel O. Steen Detalj mener mindre konkurransen fra olje- og offshoresektoren er den viktigste forklaringen på lønnsnedgangen i Rogaland og Agder.

- Det er helt klart at konkurransen fra olje- og offshore nå ikke er like stor som den har vært. Når det gjelder nedgangen i Oslo har jeg ikke noen god forklaring, sier han.

Forhandlingssjef og advokat Hans Tore Hagland i Bilbransjeforbundet deler langt på vei Brønstads forklaring.

- Jeg tror at lønnsnedgangen i Agder og Rogaland kan være et utslag av finanskrisen, kombinert med lavere etterspørsel i olje- og offshoresektoren, sier han.

- Noe av forklaringen kan også skyldes bonusene som ble noe lavere i 2009 enn de var i 2008, sier forhandlingssjefen.

- Samtidig er det er rimelig grunn til å anta at lønnsoppgjøret for 2010 blir noe bedre enn det var i fjor, sier Hans Tore Hagland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...