Gå til innhold

Hvilke karakterer teller?

neivelda

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg skal søke høyere utdanning i år, og har etter hvert begynt å se på opptakskravene til diverse linjer. Har et lite spørsmål angående krav. Ser for eksempel på sivilingeniørutdannelsen på NTNU at man må ha minimum 4 i R2 for i det hele tatt å ha sjanse til å komme inn. På lærerutdanningen (Hist) står det derimot at man må ha minimum karakteren 3 i norsk og matematikk, men det står ikke hvilken mattekarakter det er... :hmm: heller ikke hvilken norskkarakter ...(vi får jo tre karakterer - muntlig, hovedmål og sidemål). Noen som vet hva som gjelder?

Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg var så uheldig å få 2 i R2 i fjor. Fikk 5 i 1T, og ligger hittil an til å få 4 i R2, så dette var en stygg glipp :ermm: men hvilken karakter gjelder? den siste? den dårligste? snitten? hadde vært veldig fint å fått en oppklaring på dette. Hvis jeg finnner ut at 2-eren gjør at jeg ikke kan søke, vurderer jeg å ta opp R1 som privatist. (mulig jeg gjør det uansett, da 2-ere ikke tar seg særlig bra ut på vitnemålet :p )

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette :)

På forhånd takk :thumbup:

Endret av neivelda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neivelda: Så vidt jeg vet gjelder karakterkrav 3 i norsk gjennomsnittet av de 4 (minimum. 3 standpunkt + minimum 1 eksamen. Du kan komme opp i 3 eksamener om du er uheldig) norskkarakterene på vitnemålet. Hva gjelder matematikken TROR jeg det er gjennomsnittet av alle matematikk-karakterene på vitnemålet. Om du ikke tar S/R-matte vil dette være 2T eller 2P. Tar du R/S-matte vil dette være S/R1 OG S/R2. Men dette er jeg ikke helt sikker på, så det kan lønne seg å sende en mail til samordna opptak og spørre. Det kan hende 1T også teller, jeg er usikker. Din rådgiver vet sannsynligvis om den kommer på vitnemålet eller ikke.

Men hvis du får 4 i R2, vil dette "nulle ut" toeren i R1.

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar, Herr Tøs! :)

Jeg har nå fått bekreftet det du sier angående norskkarakterene, men er fortsatt usikker på hvordan reglene for matematikk er. Tror jeg kommer til å satse på grunnskolelærerutdanninga på Hist, for så å "hoppe av" etter 3 år og ta mastergrad i kroppsøving ved Hint. Derfor er jeg litt bekymra for at den ene mattekarakteren kan ødelegge hele planen min :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...