Gå til innhold

Hvorfor er vi så egoistiske?

Gjest Slettet+987123897

Anbefalte innlegg

Man bør absolutt ha flere bein å stå på. Turisme er et godt bein å ha, men det er kun ett bein.

Selv i et land som Norge hvor vi har en så "modnet" holdning til naturvern så må man bruke turisme som argument mot en kraftledning over Geirangerfjorden. Tenk på hva turisme kan bety for naturvern i land hvor folk faktisk sulter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter å ser rundt meg på alle de unødvendige tingene jeg eier, og får egentlig litt dårlig samvittighet.

For hva? CO2-utslipp?

Jo mer du eier, jo mer arbeid har du bidratt til å skape for andre mennesker.

Samtidig lider mange fattige rundt om i verden fordi de ikke har penger til mat/utdanning osv.

Du blander penger og ressurser. Barna i Afrika vil ikke sulte mindre om du lar vær å kjøpe et nytt headset. Det afrikanske land trenger, er frihet.

Egoisme er bra.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er viktig å leve et balansert liv. Bruk pengene dine fornuftig, kjøp det som gjør deg glad og tilfreds, om det er den siste Apple mobiltelefonen eller et par skikkelig pene Manolo sko spiller ingen rolle. Det viktigste er at det du kjøper har en affeksjonsverdi for deg, det er absurd å kjøpe ting bare for å kjøpe dem eller fordi alle andre har dem.

Lenke til kommentar
For å svare på det opprinnelige spørsmålet:

Mennesker er egoistiske på grunn av millioner av år med evolusjon. Det lønner seg, evolusjonsmessig, å bare tenke på seg selv og de i umiddelbar nærhet.

Godt vi har kommet såpass langt i evolusjonen at vi slipper dette, og kan begynne å tenke på folk utenfor vår nærmeste krets. Såpass langt vi har kommet i globaliseringen tror jeg vi vil komme til å hjelpe flere og flere i andre land.

Lenke til kommentar

Mye av det av U-landene sliter vil jeg tro ganske sikkert har å gjøre med den enorme koloniseringen europa foretok seg få år tilbake.

De gikk inn i landene, skapte styr og uro, og trakk seg ut like raskt. Desverre kom få land seg på beina etter dette. Er det ikke på en måte vårt ansvar å ta noe av skylden for dette og hjelpe dem å stable seg på beina igjen?

Vet at Norge ikke var særlig innblandet, men på vegne av Europa med gode ressurser og mulig til å hjelpe.

Noe å reflektere over.

Lenke til kommentar

Ja, gud forby at U-land må ta ansvar for sine egne problemer. Best å legge skylden på den hvite mann og kreve at vi ordner alt.

Du og jeg har ingen skyld i situasjonen i Afrika, ingen grunn til å ta ansvar for det. Våre forfedre har ingen skyld i det. Noen med samme hudfarge som oss, for veldig lenge siden, har muligens noe av skylden i at Afrika er slik det er (men jeg tviler på de hadde hatt det stort bedre uten kolonitiden).

Om Norge som nasjon, eller den "vestlige verden" generelt, hjelper Afrika; så burde det ikke være fordi folk tror vi skylder dem noe.

Lenke til kommentar

Enig her. Folk glemmer at Norge ikke har hatt et selvstendig styre siden 1814, og selv da var vi et et "protektorat" under Sverige frem til 1905. Vi har altså nytt selvstendigheten kortere enn enkelte "koloniland". Merkelig at vi ikke er lutfattig og skylder på danskene og svenskene.. Det er på høy tid at u-land tar et oppgjør med seg selv, sine sinnssyke diktatorer, sin korrupsjon og ellers alle problemer som de SELV har bragt på seg og sine land, istedet for å skylde på slemme hvite menn som har lagt i graven i mange, mange år.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Mye av det av U-landene sliter vil jeg tro ganske sikkert har å gjøre med den enorme koloniseringen europa foretok seg få år tilbake.

De gikk inn i landene, skapte styr og uro, og trakk seg ut like raskt. Desverre kom få land seg på beina etter dette. Er det ikke på en måte vårt ansvar å ta noe av skylden for dette og hjelpe dem å stable seg på beina igjen?

Akkurat denne tankegangen er det som fortsatt ødelegger for Afrika. Og diktatorer ler av vestlige idioter hele veien til sin sveitsiske konto, la "de hvite" påta seg ansvaret for all velferd i landet så kan de helt dedikere seg til å fylle sine egne lommer.
Lenke til kommentar

Dårlig ledelse har skyld i mye, men husk at disse tyrannene også har blitt sponset av vestlige regimer. Husk også på at fattige land holdes nede gjennom vestlig proteksjonisme.

Jeg sier likevel ikke at "vi" har skyld i elendigheten deres. "Vi" har like mye grunn til skyldfølelse som tyskerne har for nazismen.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Fordi vi er på desperat leting etter mening og har lært at vi vil finne det i pengebruk

Dummeste jeg har hørt på lang, lang tid.

[..]

Nei, det er et resultat av årevis med fryd og gammen, hvor alt annet har blitt litt stengt ute.

Ja, det var jo det jeg sa. En litt annen tone, kanskje?

Hm? Jeg refererte til din påstand om at Gud "er død".

Ang. dette med pengebruk, kommer Maslows behovspyramide til minnet, men det er en litt annen sak.

Forøvrig burde det nevnes at norske hjelpeorganisasjoner opplever bra giverglede fra nordmenn i henhold til Haiti-tragedien som pågår nå.

Lenke til kommentar
Jeg sitter å ser rundt meg på alle de unødvendige tingene jeg eier, og får egentlig litt dårlig samvittighet. Det ligger 3 headsets på pulten min. Jeg har også PC-høyttalere, selv om PCen er koblet til et surroundanlegg. Vi har flere biler i familien, og radioer som er stuet vekk, TVer som vi har kastet osv. Vi kaster ofte mat som vi ikke får spist opp osv.

Når det er innsamlingsaksjoner gir familien ofte en 200-lapp til det veldedige formålet det blir samlet inn til.

Poenget med innledningen er at jeg bor i en helt vanlig familie. Foreldrene mine har inntekter rundt gjennomsnittet. Likevel vasser vi over av ting vi absolutt ikke har bruk for. Samtidig lider mange fattige rundt om i verden fordi de ikke har penger til mat/utdanning osv. Hvorfor velger vi å bruke de ekstra kronene på å kjøpe unødvendige ting i stedet for å støtte humanitære organisasjoner?

Selv har jeg endel ting jeg ønsker å kjøpe, og jeg har råd til det. Samtidig får jeg dårlig samvittighet da jeg EGENTLIG ikke trenger det. Likevel er det noe med meg som hindrer i å gi de vekk. Jeg har jo tent pengene selv... Hvorfor er vi så egoistiske?

Jeg er egoistisk fordi det er MITT liv det er snakk om. Jeg lever bare en gang og vil derfor ha det best mulig den korte tiden jeg lever. Det jeg derimot ikke liker er at folk skal bestemme hvordan jeg skal leve livet mitt. Jeg liker heller ikke hvordan de prøver å gi meg dårlig samvittighet for at folk andre steder har det jævlig. Det er da for pokker ikke mitt problem.

Hva man trenger eller ikke trenger må da være opp til en selv å avgjøre. Om jeg har et behov for 6 datamaskiner hjemme er min egen business. Ingen andre skal fortelle meg at det er unødvendig. Hvordan du velger å leve livet DITT, er opp til DEG.

Ja, jeg er en egoist. Ja, jeg er forbanna stolt av å være det. Men ingen bør prøve å sette negative merkelapper på meg på grunn av dette. Det har dere faen meg ingen rett til!

Lenke til kommentar

Når man sier at Gud er død, viser man til at religionen har mistet sin status som fremste premissleverandør i samfunnet.

Problemet med denne tråden er at man går ut ifra at det er klinkende klart hva som er egoistisk og hva som ikke er det. Grunnen til at vi kjøper mer ting enn vi klarer å nyte, kommer mer av at vi ikke vet vårt eget beste, enn at vi er "egoister". Etter at vi drepte Gud, vendte vi oss mot tingene og vitenskapen for å finne i dem det vi fant i ham. Den letingen er forgjeves, men vi skjønner det dårlig. Tingene kurerer ikke havesyken, derfor kan man ikke få "nok" i den forstand at man når et punkt hvor man endelig skjønner det fordi man har kjøpt tilstrekkelig med dingser.

Når vi ikke i større grad vender pengebruken vår utover, kan det ha noe med det å gjøre at man må feie for egen dør. Hvem kan egentlig kreve av den som fremdeles søker, at han skal slippe det han har i hendene og lete for andre? Det er ikke mange som er så ivrige på veldedighet at de dropper å bruke femten laken på ny flatskjerm og heller gir dem til Redd Barna, de tror jo at flatskjermen vil gjøre dem lykkeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...