Gå til innhold

Opptjening av ekstrapoeng

Karlson

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et mål om å komme meg inn på medisinstudiet, men det er såklart ekstremt krevende. Jeg tror jeg har liten sjangs til å komme inn på rent karaktergrunnlag, da jeg sannsynligvis ikke kommer til å få høyere enn mellom 5 og 5,5 i snitt. I tillegg kommer jo de 4 ekstrapoengene jeg kan klare å dra i land, men siden jeg maksimalt kan få 4 ekstrapoeng så kan jeg jo ikke få høyere poengscore enn 59,0 +/- og sist jeg sjekket var grensen for medisinstudiet i Norge på 62,0 og oppover.

Av den grunn kan jeg tenke meg at jeg blir nødt til å samle inn studiepoeng etter videregående. Jeg tenkte meg et år i militæret, og ser at man der kan tjene inn opp til 15 studiepoeng, men hvordan telles disse når man søker på medisinstudiet?

Hva slags måter kan jeg mest effektivt tjene inn ekstrapoeng?

Å studere i utlandet er ikke en reel mulighet, foreløpig i hvert fall.

Om du har noen tips er jeg evig takknemlig!

Her er forresten opptakskravene for medisinstudium i Norge 2009. Sliter litt med å forstå det, men betyr dette at man må ha 5,7 i snitt(ekskludert evt. realfagspoeng) for å komme inn direkte etter vgs, og 65 ekstrapoeng?

post-132912-1263326586_thumb.jpg

Endret av Karlson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ta 60 studiepoeng før du får ekstrapoeng. Det bør kanskje også nevnes at du får to poeng for førstegangstjeneste, folkehøgskole eller 60 studiepoeng. Du kan altså ikke ta 60 studiepoeng i tillegg til førstegangstjenesten og få fire poeng.

Lenke til kommentar

Sukk. Det er to kvoter. I primærkvota (som gjelder for deg om du får vitnemål etter tredjeklasse, og ikke forbedrer vitnemålet etter det. Om du forbedrer, så konkurrerer du med begge to (i forskjellige kvoter) fram til det året du fyller 21) er kravene fra 57.2 til 59.2. Med andre ord, 4 realfagspoeng + 5,5 i snitt så kommer du nok inn i Tromsø og bergen. Muligens også Oslo og Trondheim.

Kommer du ikke inn med primærvitnemålet, men VIL inn, så ville jeg begynt å ta opp fag med en gang. Ta også et år på folkehøgskole, i militæret eller 60 enkle, relevante studiepoeng. Kan anbefale årsstudium i realfag (med litt matematikk og statistikk), for å få litt innsikt i vitenskapelig metode, statistikk og sånn. Det kan være kjekt å ha som lege.

Du må ta 60 studiepoeng før du får ekstrapoeng. Det bør kanskje også nevnes at du får to poeng for førstegangstjeneste, folkehøgskole eller 60 studiepoeng. Du kan altså ikke ta 60 studiepoeng i tillegg til førstegangstjenesten og få fire poeng.

Feil. 30 studiepoeng gir 1 ekstrapoeng. Muligens gir også 15 studiepoeng 0,5 ekstrapoeng og 45 studiepoeng 1,5 ekstrapoeng, det er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
Feil. 30 studiepoeng gir 1 ekstrapoeng. Muligens gir også 15 studiepoeng 0,5 ekstrapoeng og 45 studiepoeng 1,5 ekstrapoeng, det er jeg litt usikker på.

Det har du helt rett i. Sånn går det når man slutter å lese etter et halvt avsnitt.

Jeg ser ikke noe om 15 og 45 studiepoeng i søkerhåndboka, i alle fall.

Lenke til kommentar

Det var jeg som sluttet å lese. Fra søkerhåndboka:

Andre tilleggspoeng

2 poeng for anten

- fullført 60 studiepoeng (20 vekttal) ved universitet eller høgskole eller

- eitt bestått år på norsk folkehøgskole med godkjent dokumentasjon eller

- fullført militær eller sivil førstegongsteneste

Fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng (10 vekttal) gir 1 tilleggspoeng.

2 tilleggspoeng er max sjølv om søkjaren har meir enn 60 studiepoeng eller har folkehøgskole og/eller militær-/sivilteneste i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...