Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til kjøp av stasjonsvogn


Griffin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei igjen...

 

Har funnet to gode alternativer som jeg forsåvidt liker godt... men sliter litt med vurderingen av fornuftigheten...

 

Toyota Avansis D-4D

Kr.289.000,- ferdig på veien

 

Mazda 6 Advance

318.000,- ferdig på veien...

 

Det er 2 gode kandidater du har dær. Jeg har eid en 2003 Avensis, så jeg er ikke 100% upartisk her...

 

Hvis det er Avensis 2.0 D-4D du har sett på, så får du en godt utstyrt bil for de pengene. Sikkert en executive-utgave eller noe sånt. Denne motoren er sprek, drivstoffgjerrig og driftssikker. Setene er konfortable (synes jeg), og bagasjerommet er stort. Navigasjonen er grei, men ikke topp. Kartene koster rundt 1500,- å oppdatere.

 

Derimot er Mazda6 en nyere generasjon bil enn Avensisen (som ble introdusert i 2003). Mazdaen kom i 2008, noe som kan sees på design, materialvalg og sikkerhetsutstyr. Jeg har ikke kjørt en Mazda, så jeg kan ikke uttale meg om komfort.

 

Ut fra hva jeg mener, får du en bedre utstyrt bil dersom du går for Avensisen, men siden jeg ikke har sett alle spesifikasjoner for noen av bilene er det vanskelig å si. Mazdaen er sikkert en basic-modell... men så har du jo nybil-faktoren: du kan velge nøyaktig slik du selv vil, både farge og tilleggsutstyr!

Lenke til kommentar

Men 49000km er ikke noe problem for avensis???

 

Egentlig er det der spørsmålet ligger for meg når jeg tenker litt.

Grunnen er at jeg kjøpte for noen år siden en -97 VW Vento som hadde gått ca.90000km og akkurat hadde hatt storservice... men det jeg erfarte var at da begynte ting å gå i stykker, så etter 150000km nå så føles det som jeg kjører en 20år gammel bil som har gått det dobbelte (dog den har oppført seg siden jeg fortalte den at den ikke får flere turer på verksted :yes: )

 

Jeg ønsker en bil for de neste 10år og da ønsker jeg ikke bruke de siste 5 årene på verksted.

Noe service og vedlikehold vet jeg jo at jeg må regne med...men... og jeg kan faktisk ha litt tid på verksted med den prisforskjellen...

 

Basert på mine VW erfaringer, så hadde det vært en VW så ville jeg sagt at 49000km er for mye for en bil som koster over 200.000,-... selv til forhandler.

 

Så selv om jeg vet det er min vurdering til syvende og sist, så er det greit med litt følere...

Lenke til kommentar

Hvorfor ser du på en brukt Avensis vs NY Mazda 6? Er jo mye mer sammenlignbart og se på enten to brukte eller to helt nye. Vil anbefale å kjøpe en nyere brukt, da du slipper å betale så mye for verditapet i starten. Personlig ville jeg ha valgt Mazda'en, fordi den er tøffere og har fått gjennomgående bedre kritikk en Avensis'en i det siste.

 

Her er et brukt alternativ Mazda 6: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20293592

Vil si du får mer for pengene her enn den Avensis'en du linket til ;)

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan dømme ut fra å ha lest teksten og sett på grafikken, har den dårlige scoren med beskyttelsen av føreren ved sidekollisjon med stolpe.

 

Euro NCAP sier at bilen er trygg i både frontkollisjon og sidekollisjon med bil, men at føreren og passasjeren kunne få skader i knærne grunnet henholdsvis rattstamme og hanskerom.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Hvorfor ser du på en brukt Avensis vs NY Mazda 6? Er jo mye mer sammenlignbart og se på enten to brukte eller to helt nye. Vil anbefale å kjøpe en nyere brukt, da du slipper å betale så mye for verditapet i starten. Personlig ville jeg ha valgt Mazda'en, fordi den er tøffere og har fått gjennomgående bedre kritikk en Avensis'en i det siste.

 

Her er et brukt alternativ Mazda 6: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20293592

Vil si du får mer for pengene her enn den Avensis'en du linket til ;)

Jeg så på en brukt Avensis vs ny Mazda 6 fordi jeg regnet med at jeg måtte minst 30-40.000,- opp fra Mazda 6 for en ny Avensis... viser seg å ikke være tilfelle, så nå sitter jeg med 2x2 vurderinger:

1. Ny vs Brukt

2. Avensis vs 6

 

Dette etter at jeg har fartet rundt til en del forskjellige forhandlere og testet biler... Avensis'en og 6'ern er de to bilene jeg sitter igjen med noen som helst følelse for.

 

Ifølge EuroNCAP er avensis en del sikrere enn Mazda 6. Er det noe å bry seg om?

 

Jeg synes forøvrig at kravene for å få 5 stjerner er for lave. Når 85 % av bilene som blir testet får 5 stjerner er det ikke mulig å se forskjell blant dem uten å vite prosentscoren (som bildet over).

Det er definitivt noe som taler til Avensis sin fordel ja... Avensis gjør det bedre eller like bra på alle tester ettersom jeg leste.

Men du har helt rett... det er for lett å få fem stjerner... er det noen nye biler som ikke har fem stjerner?

Lenke til kommentar
Jeg synes forøvrig at kravene for å få 5 stjerner er for lave. Når 85 % av bilene som blir testet får 5 stjerner er det ikke mulig å se forskjell blant dem uten å vite prosentscoren (som bildet over).

 

Alle de nye testene har prosentscore.

 

Det som virkelig gjør det lett å skille bilene, er å lese teksten. Den står nederst hvis du klikker deg inn på bilen, og da får du se hvorfor en bil har gjort det dårlig.

 

Det er også en god idé å se på grafikken som er på samme side, som viser hvor, og hvor alvorlig, dukkene ble skadet i de forskjellige testene.

 

Det er lett å se seg blind på stjernene, men det ligger mye mer bak. :)

Lenke til kommentar

2 av 13 biler som ble testet siste gang fikk mindre enn 5 stjerner, hvorav én bare fikk 3 stjerner. Det var Toyota Urban Cruser, og det må sies å være skuffende at Toyota kommer med noe slikt.

 

Jeg er helt klar over hvordan man ser forskjell på sikkerhet blant bilene. Prosentscoren la jeg jo ved et bilde av. Det jeg egentlig tenkte på (selv om det ikke kom fram i innlegget) var at de fleste nok ikke setter seg nok inn i dette til å se forskjellen mellom bilene. Jeg tror mange lar seg lure, og tenker at det alltid er slik at 5 stjerner = absolutt toppscore.

Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt personlige preferanser fremfor marginale fordeler i en EURO Ncaptest. Idag, med noen få unntak, er det ikke mange bilene som er direkte dødsfeller med mindre de er 15 år gamle..

 

PS. Jeg har eid/kjørt over 30 forskjellige biler, fra 92 Mitsubishi Colt og oppover i premiumklassen og har aldri tenkt så altfor mye på Ncap. Den hjelper meg ikke stort hvis en fyr fronter inn i meg i 120 kmt

Lenke til kommentar

Når du har vært involvert i en ulykke en gang, og i tillegg har barn, så blir du garantert opptatt av sikkerhet.

 

Kolliderer du i 120 er de små marginene som teller, og da vil du statistisk sett komme bedre ut av det enn hvis du hadde hatt en dårligere bil...

 

Jeg ble i fjor påkjørt av en unggutt som hadde sovnet bak rattet, og priser meg lykkelig for at farten var lav, og at bilen min var sikker. Etter dette har jeg slitt med angst, og det er utrolig at jeg fremdeles makter å kjøre 60 km hver dag. Jeg betviler ikke mine egne kjøreegenskaper, men man vet aldri hvilke idioter man møter.

Lenke til kommentar
Når du har vært involvert i en ulykke en gang, og i tillegg har barn, så blir du garantert opptatt av sikkerhet.

 

Kolliderer du i 120 er de små marginene som teller, og da vil du statistisk sett komme bedre ut av det enn hvis du hadde hatt en dårligere bil...

 

Jeg ble i fjor påkjørt av en unggutt som hadde sovnet bak rattet, og priser meg lykkelig for at farten var lav, og at bilen min var sikker. Etter dette har jeg slitt med angst, og det er utrolig at jeg fremdeles makter å kjøre 60 km hver dag. Jeg betviler ikke mine egne kjøreegenskaper, men man vet aldri hvilke idioter man møter.

 

Leit å høre, men bra at det ikke gikk verre med deg om du forstår... Jeg hadde sikkert hatt andre meninger om emnet hvis jeg selv hadde vært utsatt for noe sånt.

Lenke til kommentar
Når du har vært involvert i en ulykke en gang, og i tillegg har barn, så blir du garantert opptatt av sikkerhet.

 

 

Må si meg enig i det. Moren min var involvert i en front vs front der alle 3 i den andre bilen døde. Enda dette er mange år siden nekter hun den dag i dag å sette seg inn i gamle/usikre biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...