Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til kjøp av stasjonsvogn

Griffin

Anbefalte innlegg

God aften,

Er for tiden ut etter stasjonsvogn, type noen år gammel med lav km stand kjøpt av bruktforhandler.

Jeg har ingen lidenskap for bil som sådann... foretrekker at det er bil som ikke blir stamgjest på verksted og behagelig å kjøre... derfor så har jeg veldig liten peiling på hvilke bilmerker som har gjort det best i tester de siste 3-4 årene, hvilke merker som har minst frekventert verkstedene.

Noen tips?

Et annet spørsmål er... dersom jeg kjøper en f.eks. en Toyota i Stavanger, men flytter til en annen plass i landet.

Vil jeg kunne ta evt. garanti med en Toyota forhandler der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt basert på egne erfaringer - finn en Toyota Corolla Eller Skoda Octavia. Begge borger høy kvalitet og lav frekvens på hyppige reparasjoner.

Du kan sikkert prute som pokkern på Saab og Volvo om dagen, men begge bilene er...ve...bob-bob.

Saab og Volvo er for det første mye mer enn to biler (Volvo og Saab lager / lagde mer enn én modell hver), og hva baserer du at de er "bob-bob" på?

Lenke til kommentar
Litt basert på egne erfaringer - finn en Toyota Corolla Eller Skoda Octavia. Begge borger høy kvalitet og lav frekvens på hyppige reparasjoner.

Du kan sikkert prute som pokkern på Saab og Volvo om dagen, men begge bilene er...ve...bob-bob.

Veldig uenig. Min skoda octavia (2005) var mer på verksted en på veien.. Skikkelig drittkjerre. Har dog hørt mye lovord om nyeste Octavian, men det bli off topic.

Når du sier at volvo og saab er "bob bob" så burde du nesten spesifere litt nærmere modeller osv...?

Peronlig ville jeg anbefalt en brukt v40/70 feks eller en 9-3/9-5 over en Octavia av samme årsmodell any day of the week.

Lenke til kommentar

Vedr Saab og Volvo. Modell spiller liten trille - bilen skal kanskje selges igjen og hvis dere ikke har lest avisen de siste ukene så går begge ad undas om ikke et mirakel skjer. Derfor er det en drøss av Volvo / Saab på Finn allerede som ingen vil ha. De som jobber i bransjen husker kanskje hva som skjedde da Møller sluttet å importere Seat?? De som klarte å selge bilen solgte til grei underpris og er dermed ikke en anbefaling fra min side. Greit å ha verdi i lånet sitt og ikke skylde penger etter å ha solgt bilen skulle noe uforutsett skje med økonomien til trådstarter. Enig?

Forøvrig Octavia 2006 og oppover. Da den nye kom i 04/05 var det ett år med barnesykdommer som de fleste VAG-modellene. Corolla har hatt jevnt god kvalitet siden 2000, om ikke tidligere..

Lenke til kommentar

God aften,

Takker for svar...

Som potensielle bil har Jeg notert meg

Toyota Corolla

Toyota Avensis

Mazda 6

Skoda Octavia

I tillegg så har jeg fått tips om Peugeot 407 SW.

Noen kjennskap til disse?

De ser mer behagelig ut å kjøre enn både Skoda og Toyota (Mazda har jeg liten kjennskap til fra tidligere).

Har en 405 nå som er utrolig god å kjøre (1994 modell dog).

Lenke til kommentar
God aften,

Takker for svar...

Som potensielle bil har Jeg notert meg

Toyota Corolla

Toyota Avensis

Mazda 6

Skoda Octavia

I tillegg så har jeg fått tips om Peugeot 407 SW.

Noen kjennskap til disse?

De ser mer behagelig ut å kjøre enn både Skoda og Toyota (Mazda har jeg liten kjennskap til fra tidligere).

Har en 405 nå som er utrolig god å kjøre (1994 modell dog).

Gode valg og biler man kan stole på, så langt man kan stole på en bil i utgangspunktet :whistle:

Svenska bilprovningen fører god statistikk på 3, 8 og 10 år gamle biler - verdt en titt. Ellers kan du loke litt rundt på sidene deres og se gjengangerfeil etc. Norske medier bruker ofte disse sidene når de henger ut biler. Lykke til og god biljakt :)

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweba...ocument&m=7

Endret av Assakaluftlars
Lenke til kommentar

Jeg har en 2004 Corolla, og synes det er en fantastisk bil. Den er behagelig å kjøre, og bensinmotorene er kjempegode og responsive (1,6 VVT-i). Du får dem også som 1,4 diesel. Kjøper du denne bilen som 2005-2007 (facelift-utgaven), får du et ratt som kan justeres i lengderetning i tillegg til høyde. Jeg synes setene er behagelige, og plassen i baksetene er grei. Bilen er uten tvil driftssikker! Det er jo Toyota :)

Dette er en av de modellene som det er minst feil på i følge Britisk EU-kontroll statistikk, og jeg har sett mange andre statistikker som viser det samme.

Lenke til kommentar
Vedr Saab og Volvo. Modell spiller liten trille - bilen skal kanskje selges igjen og hvis dere ikke har lest avisen de siste ukene så går begge ad undas om ikke et mirakel skjer. Derfor er det en drøss av Volvo / Saab på Finn allerede som ingen vil ha. De som jobber i bransjen husker kanskje hva som skjedde da Møller sluttet å importere Seat?? De som klarte å selge bilen solgte til grei underpris og er dermed ikke en anbefaling fra min side. Greit å ha verdi i lånet sitt og ikke skylde penger etter å ha solgt bilen skulle noe uforutsett skje med økonomien til trådstarter. Enig?

Forøvrig Octavia 2006 og oppover. Da den nye kom i 04/05 var det ett år med barnesykdommer som de fleste VAG-modellene. Corolla har hatt jevnt god kvalitet siden 2000, om ikke tidligere..

Vel, ut i fra hva du skrev i ditt første innlegg er det kvaliteten du snakker om, ikke annenhåndsverdi. Har du oversikt over alle salg som er gjort av brukte SEAT'er? Det du skriver strider veldig mot min førstehåndserfaring. Jeg hadde et verditap på min SEAT (som ble kjøpt fabrikkny) over 1,5 år på 28.000 kroner. Jeg synes ikke det er så ille. Jeg synes derimot det blir ille å ta i mot bilråd av en person som tydeligvis ikke vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Vedr Saab og Volvo. Modell spiller liten trille - bilen skal kanskje selges igjen og hvis dere ikke har lest avisen de siste ukene så går begge ad undas om ikke et mirakel skjer.

Tull og tøys, Saab blir lagt ned og det er noe helt annet enn og bli oppkjøpt for og drive videre slik som er tilfellet med Volvo. At Ford selger Volvo har jo med de turbulente tidene for US-produsenter selv om Ford har klart seg langt bedre enn GM og Chrysler.

Lenke til kommentar

Vel, ut i fra hva du skrev i ditt første innlegg er det kvaliteten du snakker om, ikke annenhåndsverdi. Har du oversikt over alle salg som er gjort av brukte SEAT'er? Det du skriver strider veldig mot min førstehåndserfaring. Jeg hadde et verditap på min SEAT (som ble kjøpt fabrikkny) over 1,5 år på 28.000 kroner. Jeg synes ikke det er så ille. Jeg synes derimot det blir ille å ta i mot bilråd av en person som tydeligvis ikke vet hva han snakker om.

Først deg:

Siden jeg har jobbet for importøren en del år så har jeg grei oversikt over solgte Seat'er skulle jeg mene. Mine subjektive vurderinger er, i likhet med dine, nettopp subjektive hva kvalitet og erfaringer angår. I mitt første innlegg legger du sikkert merke til, om du leser det, at jeg anbefaler Corolla og Octavia basert på, nettopp, mine erfaringer. At Volvo og Saab kommer til å fylle bruktbilhallene og ikke kommer til å selge like lett som før er bestemt av markedet. Jeg konkretiserer bare hva jeg regner med kommer til å skje basert på hva som har skjedd tidligere. Jeg håper jeg tar feil, siden jeg har tråkket noen Volvo-eiere på tærne allerede..

Bra at du fikk solgt Seat'en din til en pris du og kjøper er fornøyd med. Jeg vurderte selv Toledo nettopp pga prisfallet, men slo det fra meg og kjøpte en Bora (heller ikke særlig populær bil i Norge) istedenfor.

Til St Thicket:

Kunne ikke vært mer enig i det du sier. Hadde en 04 Corolla på lån med samme motoren og automatgir, og trivdes selv om mine 1,90 er på grensen av hva bilen rommer i sittekomfort.

Ble litt offtopic, men jeg runder av med å ønske trådstarterlykke til, uansett hva valget blir. Du kan aldri gardere deg 100% mot plutselig prisfall eller en "mandagsbil", men det er greit å ta forhåndsregler så du unngår de verste blemmene.

Lenke til kommentar
Først deg:

Siden jeg har jobbet for importøren en del år så har jeg grei oversikt over solgte Seat'er skulle jeg mene. Mine subjektive vurderinger er, i likhet med dine, nettopp subjektive hva kvalitet og erfaringer angår. I mitt første innlegg legger du sikkert merke til, om du leser det, at jeg anbefaler Corolla og Octavia basert på, nettopp, mine erfaringer. At Volvo og Saab kommer til å fylle bruktbilhallene og ikke kommer til å selge like lett som før er bestemt av markedet. Jeg konkretiserer bare hva jeg regner med kommer til å skje basert på hva som har skjedd tidligere. Jeg håper jeg tar feil, siden jeg har tråkket noen Volvo-eiere på tærne allerede..

Bra at du fikk solgt Seat'en din til en pris du og kjøper er fornøyd med. Jeg vurderte selv Toledo nettopp pga prisfallet, men slo det fra meg og kjøpte en Bora (heller ikke særlig populær bil i Norge) istedenfor.

OK, så i følge deg sitter Møller og kjører statistikk på alt av bruktbiler som selges av "deres" merker i Norge? De ringer vel rundt til hver eneste selger og forhører seg om hva de solgte sin bil for? Det blir nemlig eneste måte du kan begrunne påstanden din om at alle SEAT'er solgt i Norge etter at Møller sluttet å importere SEAT sank unormalt mye i pris. Det er uansett feil å påstå at det å kjøpe en Saab / Volvo i dag (en noen år gammel en som trådstarter spesifiserer) er dumt - om prisene er i fritt fall så vi det også gå utover innkjøpsprisen som altså vil bli lavere. Jeg vil driste meg til påstanden at det kanskje faktisk er det motsatte av dumt å kjøpe f.eks en nyere Saab i dag - du får mye bil for pengene.

Videre registrerer jeg at du ikke har nevnt noe om din påstand om at kvaliteten på Saab / Volvo er "bob-bob". Kvalitet på biler er ikke et udiskutabelt tema, det er et tema man gjerne kan bruke diverse statistikker til å danne et grunnlag. Jeg er klar over at Saab og Volvo har hatt sine problemer, men å generalisere begge merkene basert på dette blir litt feil. Skulle man generalisert på denne måten hadde jeg hatt null problemer med å påstå at VW, Audi, Skoda osv. osv. har mer problemer enn Saab / Volvo.

Det at du jobber / har jobbet i bransjen er ikke ensbetydende med at du sitter med fasiten.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Sluquet, les postene mine en gang til og finn hvor jeg har nevnt dårlig kvalitet ifht til Saab/Volvo. Nei, tenkte meg det.

Du har ett poeng med å kjøpe Volvo,Saab, Seat etc idag om du skal beholde bilen en stund. Mye bil for pengene, bevares, men gjentatt atter en gang og igjen kun for deg, så er det dumt hvis du skal selge den om kort tid da markedet kan bite deg i ræva. Ordet kan betyr at det ikke er garantert hendelse, men ikke utelukket sånn at du ikke feiltolker flere av postene til folk på forumet.

Flere folk burde skjønne at man ikke kan forlange mer for en bil enn det andre er villige til å betale for den. Nok av årets optimist annonse-oppslag i Autofil om ikke flere skal tro at bilen deres er mer verdt enn den er..

(Eier du Volvo/Saab og tar dette veldig personlig, eller?)

En kollega kjøpte seg Volvo XC90 og tapte 200.000 på den etter et års tid - det er ikke god butikk og han satt igjen med billån etter å ha solgt bilen. Ideelt for korttenkte luksusfellen-neste idioter som ham, men sånt kan knekke økonomien til andre. (Hei Lars)

SomeoneIsWrong.jpg

Jeg prøvde etter beste evne å gi noen gode innspill som kunne hjelpe trådstarter å danne en mening, så jeg beklager på det dypeste at jeg har ødelagt dagen din i samme slengen. Posten din hadde lite med hva trådstarter ba om, nemlig råd. Er du ute etter å krangle får du bare fortsette i tråden her, men jeg har gitt mine råd og står for dem. Gud hjelpe meg om jeg skulle ta feil - det må jo være første gangen et råd ikke er det samme som en 100% korrekt spådom.

PS. Ja, Møller ringer rundt til hele Norge for å finne priser på biler som blir solgt i Norge. Det er ikke som om datasystemer, registreringsstatistikker og salgstall forteller oss noe..

Lenke til kommentar

Hehe... digget den tegningen...

Tror mange skal føle seg truffet av den... også meg iblant :!:

Men akk ja...

Jeg mente ikke starte en hissig debatt og uenigheter... var bare ute etter nok subjektive meninger til å få ett lite bilde av hva jeg skal se etter... :yes:

Lenke til kommentar
Hehe... digget den tegningen...

Tror mange skal føle seg truffet av den... også meg iblant :!:

Men akk ja...

Jeg mente ikke starte en hissig debatt og uenigheter... var bare ute etter nok subjektive meninger til å få ett lite bilde av hva jeg skal se etter... :yes:

Tror den tegningen passer meg noen ganger også gitt. Håper du er fornøyd he he ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen...

Har funnet to gode alternativer som jeg forsåvidt liker godt... men sliter litt med vurderingen av fornuftigheten...

Toyota Avansis D-4D

2008 modell

49500km

Stor service blir tatt før overlevering

Sommer og vinterdekk på 17" Alu felg

Navigasjon screen m/touch

CD/Mp3

Startsperre

Dørlister

hengerfeste

Takrails

Kjørecomputer

Xenon lys

Kr.289.000,- ferdig på veien

Mazda 6 Advance

2010 modell

0km (flett ny)

Sommer/vinter dekk på 17" Alu felg

Cd/mp3 m/veksler for 6 stk. cd'er

Startsperre

Halogenlys

Veldig mye å trekke ut, så dersom jeg kan trekke legge ut link til brosjyren der alt står

https://www.mazda.no/upload/country/nb-no/p...a6_brochure.pdf

Kr.318.000,- ferdig på veien...

Hva virker som best kjøp... sett at jeg har tenkt at dette skal være en bil vi har i mange år???

Ikke noen utskiftning etter 3år... men kanskje 10år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...