Gå til innhold

[Løst]Lukkede, gode hodetelefoner til maks 1000kr(budsjettet ble sprengt), og litt om hode.tlf forsterkere og Dac-convertere

cake

Anbefalte innlegg

Ser etter nye hodetelefoner. Har sennheiser px100 fra før, men føler de blir for åpne(må spille høyt for å konkurrere mot andre lyder, og det liker jeg ikke), dessuten er de ikke så veldig gode på etter en tids bruk.

Derfor er jeg på jakt etter hodetelefoner til maks 1000kr, helst ikke over. De skal være lukkede, altså dempe noe lyd fra omgivelsene(ikke sånn aktiv støydemping), og skal dekke hele øret. Det kan godt være, jack tilkobling, hvis det finnes gode mini jack konvertere der ute.

I tilegg bør det være en fin lydgjengivelse, gjerne med litt bass så lenge det ikke ødelegger lydbildet.

Om de er lette å ta med seg eller ikke, har ikke så mye å si, da de skal for det meste være hjemme med stereoanlegget. Hører for det meste på sånn som dette

Kommer nok også til å redigere littegrann lyd i Protools med de også, hvis de er gode nok til det. Men de trenger ikke å ha veldig nøytral lyd på grunn av det, fordi det blir nok mikroskopisk med lydredigering.

Har allerede sett litt på Behringer HPS 3000. Har også prøvd HPS 1000, og var overasket over hvor god lyden va fra de. Er det det noen som evt har erfaringer med Behringer sine modeller? Ellers er det bare å komme med forslag. :-)

(Da jeg prøvde HPS 1000, prøvde jeg den gamle versjonen. Da jeg jeg prøvde den "nye" versjonen av hodetelefonen, fant jeg ut at den hadde fått 3,5mm minijack, og at man skrudde på en jack-konverter hvis det trengtes. Vet ikke om Behringer evt har begynt med dette på de andre modellene, som f. eks hpm3000?) De trenger heller ikke å se helt forferdelige ut, slik scullcandy gjør. Gjerne enkle, og fine i designet. Er jeg kravstor? :p

På forhånd takk!

Edit: Rettet skrivefeil, pluss at jeg fant ut at Hps3000 hadde minijack, og at det følger med 6,3 jack konverter. Allright, har bestemt meg for å bruke ca 1000kroner isteden for 600kroner.

Endret av cake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest litt rundt på forumet, kom jeg over Akg k270 mkii sutdio(oppdaterte versjonen av k270 studio). De så helt utrolig bra ut, virker til å passe perfekt til det jeg skal bruke dem til. Så når jeg kommer over noe slik bra greier, gjør det ingenting om jeg sprenger budsjettet litt. Subwooferen får heller vente litt lenger. :)

Lenke til kommentar
Etter å ha lest litt rundt på forumet, kom jeg over Akg k270 mkii sutdio(oppdaterte versjonen av k270 studio). De så helt utrolig bra ut, virker til å passe perfekt til det jeg skal bruke dem til. Så når jeg kommer over noe slik bra greier, gjør det ingenting om jeg sprenger budsjettet litt. Subwooferen får heller vente litt lenger. :)

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke Valgt AKG k270. De låter bra ja, hvis du liker veldig detaliert og flatt lydbilde. I og med at du hører for det meste på Dance& Handzup så tror jeg ikke det ville være det riktig valget. De ser nydelige ut men spiller kansje ikke helt du skulle ønske de gjorde.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller spart pengene en stund å langt dem i Beyerdynamic DT770 pro 32/80 ohm. Et par gode klokker som takler det meste. De er av typen lukket konstruksjon så du vil ikke høre mye utenfra. De er også av en en veldig god byggekvalitet så de tåler det meste.

Det finnes selvfølglig En hel haug med andre Hodetelefoner det ute men, tror de matcher de behov veldig bra. Har selv hatt de en tid å kan på det varmeste ambefale dem :)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du advarte meg i tide. Skulle kjøpe akg'en i morgen. :)

Disse ser jo bedre ut for min musikksmak. Tusen takk skal du for tipset. Det blir nok mer noen slik på meg nå ja.

Edit: Går klokkene utenfor ørene? De gjorde visst det ja. :p

32 ohm er vel det greiste å satse på? Noen forskjell på de to impedansene?

Endret av cake
Lenke til kommentar
Tusen takk for at du advarte meg i tide. Skulle kjøpe akg'en i morgen. :)

Disse ser jo bedre ut for min musikksmak. Tusen takk skal du for tipset. Det blir nok mer noen slik på meg nå ja.

Edit: Går klokkene utenfor ørene? De gjorde visst det ja. :p

32 ohm er vel det greiste å satse på? Noen forskjell på de to impedansene?

Hehe du blir nok fornøyd ja :)

Ja, det er ganske stor forskjell de to impedansene. Hvis du går for 32'ohms versonen så er de mer egnet for ipod og bærbart utstyr, men 80'ene fungerer helt ok til det å hvis du har en grei kilde men , hvis du bare skal bruke dem til hjemme bruk kan du godt gå for 80'ene :)

Lenke til kommentar

Ok, da går jeg nok for 80ohms versjonen da. Er det en god jack til minijack konverter, eller generer den støy og liknende?

Edit: Finnes det butikker i Stavanger som selger Beyerdynamic, eller er merket bare tiljengelig i nettbutikker? Og går det an å få det trekket i en annen farge enn grå. Det så litt harry ut med den fargen. :p

Nå har jeg kjøpt 80-ohms modellen hos hpx.no, så jeg venter dem i løpet av de neste dagene.

Edit nok en gang: Marantz Cr401 har mer enn nok kraft til å drive disse hodetelefonene ordentlig, går jeg ut fra? De burde det. :p

Kommer nok også til å koble de til en Nad 3020, og en annen Nad forsterker, men disse vet jeg har nok kraft. Noe i hodet sier meg at denne marantzen burde klare det, men en vet jo aldri.

Endret av cake
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er utrolig fornøyd med dem. Dette er det beste jeg har vært borti så langt!

For de som lurer på om de skal kjøpe dem: ikke nøl, spurt det du klarer til butikken! :p

Så bra du ble fornøyd! :)

Ideelt sett så hadde det nok vært best med en deikert hodetelefonforsterker. ja, du får nok høy nok lyd fra nad'en men ikke på langt nær så god du kunne fått med en hodetelefonforsterker. Det er selvfølgelig en vurderingssak hvorvidt hvor mye penger du vil legge i det men for min del var det verdt vær eneste krone!

hvis det skulle være av interesse så finnes det selvfølgelig et hav av forsterkere der ute til alle slags priser, men hvis du finner ut at det kunne være noe å satse få nøler jeg ikke med å meddele min kunnskap :)

Lenke til kommentar
Vet du om noen ikke så veldig dyre hodetlf forsterkere du kan anbefale til DT770 80?

Kommer helt ann på hva du vil ha. finnes så utallig mye der ute men du kan jo begynne med en budsjettsforsterker fra Argon (HA1). Denne ligger rett over tusen lappen på HI-FI klubben og den er å ambefale. Atm har jeg den selv pga at jeg ventet på den nye som jeg får om ikke så alt for lenge :)

Lenke til kommentar
Den kan jeg fint koble opp med en pc?

Spiller den høyt? :)

Siden uten noe forsterker på pc'n kjenner jeg ikke bassen riste ordentlig.

Den kan du koble opp mot pc ja. men det er nok ikke det mest ideelle hvis du ikke har så veldig bra lydkort ( Noe som de fleste ikke har ) Du trenger bare mini jack til sterio kablel så er du i gang ;)

men før du begynner å anskaffe deg slikt utstyr har jeg et par spørsmål :

Musikken ; hva slags musikk hører du på og hva slags filformat kjører du den i? (mp3, lossless etc)

Lydkort; hva slags lydkort har du? eksternt eller internt? og hvis du har intert, har du da intigrert eller har du et kort som ikke sitter på hovedkortet?

Greit å vite slik at du får full utnytte av forsterkeren :)

kaninkoker

Lenke til kommentar

Så litt på John Hydra Blue, men den var litt for dyr. Deretter så jeg litt på argonen som er nevnt ovenfor. Så var det noen som heller anbefalte Rega Ear hodetelefonforsterker. Er det noen som har erfaringer med denne? Skulle koste rundt 2000kroner, og skulle være en god del bedre enn argonen.

edit: siden jeg ikke har det beste lydkortet i verden, er det nok ikke vits å gå for den forsterkeren. det blir liksom ikke bedre enn det svakeste leddet. så kan jeg heller bruke litt penger på noen gode kabler fra pc'en til hodetelefonforsterkeren.

Endret av cake
Lenke til kommentar

Hva med en (hybrid-)rørforsterker, som som kjent gir en litt annen lyd(-signatur) enn "solid state"-forsterkere? Selv vurderte jeg Vincent KVH (ev. KHV) 111 en stund, men valget falt på en annen forsterker. :yes:

Rega-forsterkeren får veldig blandet omtale, og kanskje mest negativ omtale, i alle fall på Head-Fi.org. Desto mer du leser, desto mindre klok og mer forvirret blir du fordi alle mener noe ...

Edit: beklager at linken ikke leder direkte til hodetelefonforsterkeren. Den koster 1855 kroner.

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar
Rega-forsterkeren får veldig blandet omtale, og kanskje mest negativ omtale, i alle fall på Head-Fi.org. Desto mer du leser, desto mindre klok og mer forvirret blir du fordi alle mener noe ...

Oi, da går jeg nok ikke for den. :p

en hybrid hadde jo også vært artig å prøve

Endret av cake
Lenke til kommentar
Så litt på John Hydra Blue, men den var litt for dyr. Deretter så jeg litt på argonen som er nevnt ovenfor. Så var det noen som heller anbefalte Rega Ear hodetelefonforsterker. Er det noen som har erfaringer med denne? Skulle koste rundt 2000kroner, og skulle være en god del bedre enn argonen.

edit: siden jeg ikke har det beste lydkortet i verden, er det nok ikke vits å gå for den forsterkeren. det blir liksom ikke bedre enn det svakeste leddet. så kan jeg heller bruke litt penger på noen gode kabler fra pc'en til hodetelefonforsterkeren.

Så på Hydraen selv også. men fant ut at den var litt for dyr og lite omtalt så jeg la den litt på hylla.

men hva med og skaffe deg en D/A converter som også støtter lydkort- rollen ?

Selv har jeg Camberidge DAC magic og jeg må si at for meg var et meget godt kjøp. koster snaue 2500 på HI-FI klubben. vil si at det er rene røverkjøpet til den prisen. Har fått meget god omtale de fleste steder der det har blitt testet, deriblant på Head-Fi:)

Ihvetfall hvis du ikke vet hva en D/A convertet gjør så skal jeg gi deg en meget kort forklaring. når du spiller av musikk på pcen så er det digitale signaler. Det den gjør er å omgjøre disse om til tilnermet analoge signaler. Det gjør at du får et skikkelig løft i lydbildet, og det kan jeg underskive på! :)

hvis du da går for dette utstyret så ser riggen din slik ut :

PC ( kilde) --> DAC --> Arogon HA-1 --> Beyerdynamic DT-770 pro

Har samme combo selv og er serdeles fornøyd. verdt en lytt! ;)

kaninkoker

Lenke til kommentar

Sweet! :)

Jeg tenkte å bruke 3,5 mm minijack med rca kontakter i andre enden, og koble dette til denne Dac'en. Når jeg ser på bildet av Camebridgen, står det på rca-kontakten, "unbalanced output" det betyr at det er en output.. og på input har man bare coaxial og usb? eller tar jeg grundig feil?

Edit: skrivefeil.

Har ikke digital utgang(som jeg vet om. vet ikke hvordan kontakt ser ut på pc)

Men hvordan kan man få lyd til å gå over usb i så fall? Via software?

Og jeg har hørt at usb-headset ikke er så bra fordi det ikke er en jevn strøm, men at lydene blir delt opp, sendt, og så satt sammmen igjen. dette skal visstnok gjør lyden litt dårligere. gjelder dette til dac-converteren, eller klarer denne det på en fin måte?

Endret av cake
Lenke til kommentar
Sweet! :)

Jeg tenkte å bruke 3,5 mm minijack med rca kontakter i andre enden, og koble dette til denne Dac'en. Når jeg ser på bildet av Camebridgen, står det på rca-kontakten, "unbalanced output" det betyr at det er en output.. og på input har man bare coaxial og usb? eller tar jeg grundig feil?

Edit: skrivefeil.

Har ikke digital utgang(som jeg vet om. vet ikke hvordan kontakt ser ut på pc)

Men hvordan kan man få lyd til å gå over usb i så fall? Via software?

Og jeg har hørt at usb-headset ikke er så bra fordi det ikke er en jevn strøm, men at lydene blir delt opp, sendt, og så satt sammmen igjen. dette skal visstnok gjør lyden litt dårligere. gjelder dette til dac-converteren, eller klarer denne det på en fin måte?

Okay her er greia. selv har jeg så veldig greie på akkuratt det med hvordan lyden kan overføres via usb, men det får så være. Du kjøer usb ut fra pcen ( medfølger kabel, men den er veldig kort så jeg ambefaler deg å kjøpe en litt lengere) videre så kjøper du( hvis du ikke har fra før av) en stereo til sterio kabel ut i fra dacen og så inn i ampen. er ikke vanskeligere enn det ;)

en ting som du bør legge merke til er får å få lyd via dacen så må du gå inn på lydinnstillingene på pcen og " bytte" lydkort. slik at pcen ikke tror at du kjører med det gamle som du mest sansynelig har i hovedkortet. da får du ihvertfall ikke lyd ;) slet litt med akkuratt det når jeg fikk min..

Lenke til kommentar

Åja, nå fattet jeg. :)

Har noen signalkabler av sorten Chord Calypso liggende, så nå kan de vekkes til liv igjen. :p.

Tusen hjertelig takk for all hjelpen! Virkelig snilt av dere. :)

Edit: så da går lyden ikke til det interne lydkortet, men direkte til da-converteren?

Endret av cake
Lenke til kommentar
Den kan jeg fint koble opp med en pc?

Spiller den høyt? :)

Siden uten noe forsterker på pc'n kjenner jeg ikke bassen riste ordentlig.

Den kan du koble opp mot pc ja. men det er nok ikke det mest ideelle hvis du ikke har så veldig bra lydkort ( Noe som de fleste ikke har ) Du trenger bare mini jack til sterio kablel så er du i gang ;)

men før du begynner å anskaffe deg slikt utstyr har jeg et par spørsmål :

Musikken ; hva slags musikk hører du på og hva slags filformat kjører du den i? (mp3, lossless etc)

Lydkort; hva slags lydkort har du? eksternt eller internt? og hvis du har intert, har du da intigrert eller har du et kort som ikke sitter på hovedkortet?

Greit å vite slik at du får full utnytte av forsterkeren :)

kaninkoker

Hører på all mulig musikk, alt fra rock til mer " moderne " musikk.

Har lydkort som er på hk, vet fint lite om det :p

Hører på musikken via spotify også laster jeg ned filer fra limewire:p

Endret av MST
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...