Gå til innhold

Kan noen lage et trenings program for en 13 åring?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bestemt meg for å begynne å trene men vet liksom ikke hva jeg skal gjøre :)

Jeg lurte på om en eller annen kansje kunne lage et sånn program til meg som jeg kan bruke :)

Fra før av klarer jeg vel max 10 push ups men ikke veldig langt ned . Sit ups går ganske greit og klarer endel .

Kondisen er ikke på topp og jeg har 0 pull ups i ermet:( Jeg vil helst trene for å bli sterkere og få litt mer synlige muskler og få vekk en sånn babyfett valke rett under navlen, jeg er så lei av å bli kallt svak og puslete :)

Alle svar hjelper!

er 13 år btw

thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor man skal henge seg opp i treningsprogrammer. Bare ta så mange situps og armhevninger du klarer hver dag. Det gjorde jeg og det funket bra ettersom jeg etterhvert klarte over 60 armhevninger da jeg var omtrent på din alder.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å trene et par ganger med benkpress. Men du bør være forsiktig ettersom du ikke er fullt utviklet etcetc.

Sjansen for at du kommer inn på et treningssenter med slike apparater er jo også liten men har du noe sånn hjemme.

start isåfall med noe some r lett (f.eks 20kg som er kun stanga). Hør med foreldrene dine. Din far kan sikkert litt om trening og styrke etc : )

Lenke til kommentar

Nei, unngå vekter når du er så ung! Beveg deg mye heller, lekestativ er flott trenings plasser. Løft deg opp, løft beina, klatre. Beste treningen for en i din alder.

Kroppen din har ikke godt av vekt løfting pga utvikling o.l. Gå over kostholdet ditt hvis du synes du har litt ekstra.

Lenke til kommentar
Nei, unngå vekter når du er så ung! Beveg deg mye heller, lekestativ er flott trenings plasser. Løft deg opp, løft beina, klatre. Beste treningen for en i din alder.

Kroppen din har ikke godt av vekt løfting pga utvikling o.l. Gå over kostholdet ditt hvis du synes du har litt ekstra.

Tull.

Til trådstarter. Det er ingen treningssenter i nærheten, styrkerom i gymsaler eller lignende?

Lenke til kommentar
Det er lettere å skade seg før man er ferdig utviklet, blir fort ivrig ;) Derfor er et smart å bruke kroppen som vekter ..

Var det du mente med at godt av vekt løfting pga utvikling? Fordi man blir fort ivrig?

Viktigste av alt, ha det gøy.

Lenke til kommentar

Tull.

Til trådstarter. Det er ingen treningssenter i nærheten, styrkerom i gymsaler eller lignende?

Jo det er et treningssenter men det er 16 årsgrense:( også har vi et annet treningssenter men jeg får ikke lov å gå der pga. vold og dårlig miljø bol osv.

Lenke til kommentar

Tull.

Jo det er et treningssenter men det er 16 årsgrense:( også har vi et annet treningssenter men jeg får ikke lov å gå der pga. vold og dårlig miljø bol osv.

Men hva med å starte med knebøy, planke, situps, pushups og hangups? : ) Det er knallbra trening for folk i ung alder.

Lenke til kommentar
Er det bare tull det vi hører om at for tung belastning kan påvirke knokkel veksten?

Absolutt ikke. Men det kommer ann på hva du mener med tung belastning. Det kan også påvirke scene- og beinvekst.

Det er jævlig kjett å skade eller briste bein pga for tung vektløftning i ung alder, men å løfte vekter som ikke er for tungt eller ikke krever alt for mye anstrengelse gir ikke noen spesielle varige skader.

Hør med en trener og hvis du har mulighet, skaff en gratis prøvetime med instruktør en gang og hør hva han har å si :)

Lenke til kommentar

Tung belastning er skadelig mens man enda vokser, derfor er det ikke anbefalt at barn under 16 år trening med vekter. Dette er ikke pga vektene i seg selv er skadelige, men ofte blir de ivrige og over driver, dette fører fort til skade. Fortere enn på en voksen kropp.

Det er akkurat derfor jeg foreslår og bruke kroppsvekt. En normal person, dvs ikke overvektig, har muskler dimensjonert for sin egen vekt. Da vil man ikke klare og overbelaste kroppen og musklene, bare slite seg selv ut :)

Lenke til kommentar
Er det bare tull det vi hører om at for tung belastning kan påvirke knokkel veksten?

Absolutt ikke. Men det kommer ann på hva du mener med tung belastning. Det kan også påvirke scene- og beinvekst.

Det er jævlig kjett å skade eller briste bein pga for tung vektløftning i ung alder, men å løfte vekter som ikke er for tungt eller ikke krever alt for mye anstrengelse gir ikke noen spesielle varige skader.

Hør med en trener og hvis du har mulighet, skaff en gratis prøvetime med instruktør en gang og hør hva han har å si :)

http://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=542966

Peis på med vekter, men ha en vettig progresjon og terp teknikk i starten :)

Siden du ikke har tilgang til treningsenter setter jo det gjerne en stopper for vekttrening :hmm:

Lenke til kommentar

Tull.

Hvorfor tror du det er 16års aldersgrense? Jo nettopp for å hindre at de under 16 trener, for det er ikke sunt. Du kan spør hvilken som helst trenerguru og alle vil svare at å trene med vekter som mindreårig er skadelig. Du er forsatt i utvikling, og kroppen kan ta skade vis du trener med vekter.

Derfor anbefales det å trene med sin egen kroppsvekt i starten. Det finnes et av av muligheter med egen kroppsvekt. Du har f.eks armhevninger, chins, sit ups, step ups osv. Et raskt søk på google med "trening hjemme" så har du et hav av øvelser du gjør med redskaper i hjemmet uten å bruke vekter.

Når du har trent deg opp, gjerne over 1/2-1år så kan du kanskje begynne å tenke på å prøve deg med vekter.

Lenke til kommentar
Hvorfor tror du det er 16års aldersgrense? Jo nettopp for å hindre at de under 16 trener, for det er ikke sunt.

Hvis du først skal komme med en sånn bombastisk uttalelse slipper du ikke unna med å bare si "det er ikke sunt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...