Gå til innhold

Ekstern HDD virker ikke som den skal?

Anbefalte innlegg

Heisann. Har nettop kjøpt meg en Western Digital My Book Essential Appollo 1TB (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496273), som ikke fungerer slik den skal.

Først og fremst, jeg installerte ikke det medfulgte programmet, da det av en eller annen grunn ikke ville fungere (jeg fikk opp feilmelding da jeg prøvde å åpne installasjonsveiviseren). Jeg ble da fortalt av venner av meg som har samme HDD at det ikke var noe problem for meg ikke skal bruke den til backup. Så jeg satte i gang med å flytte over ca. 200GB av musikk og film fra min gamle bærbare som skulle selges, før jeg gjenopprettet PCen til sin originale tilstand, altså uten 200GB film og musikk. Den prosessen så ut til å gå greit.

Når jeg så koblet til HDDen til min MacBook og skulle se litt film som lå på HDDen, gikk det også helt fint. MEN, da jeg skulle laste over filmer fra min MacBook til HDDen, fikk jeg melding om at "Mediet "Eirik's HDD" kan ikke endres" (eller noe nokså likt) og fikk ikke legge innpå noe nytt eller endre navn på mapper, filer osv.

Så her er spørsmålet. Hva må jeg gjøre for at jeg kan legge filer innpå HDDen igjen? I følge nettsiden til WD skal HDDen være kompitabel med Mac, så jeg tror ikke det er det som er problemet.

PS: Jeg har ikke formatert HDDen eller noe før jeg begynte å bruke den. Jeg bare begynte med en gang med å legge innpå filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eksterne disken er trolig formatert som NTFS.

Dette formatet støttes ikke av MAC, altså å skrive. MACen din klarer fint å lese den, men ikke skrive til den. Dette er helt vanlig.

En løsning på dette er å slenge inn windows på MACen din med f.eks VMWare. Siden windows støtter NTFS kan du hente opp filene i det virtuelle windows-miljøet og skrive dem til disken.

Benytter du deg også av Unity-funksjonen i nye VMWare skjer kopieringen helt sømløst mellom OSX og Windows.

Det finnes sikkert enklere måter, men denne bruker jeg og det fungerer alltid.

;)

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar
Vil tro at formatet er FAT32. Det er jo enkelt å sjekke, enten høyreklikke og ta egenskaper på disken i Min Datamaskin, eller bruke Diskbehandling.

Hadde formatet vært FAT32 ville jo ikke MACen hans hatt noen problem med å skrive til den...

Greit nok at FAT32 ikke støtter filer over 4GB, men han kunne ikke lage mapper, eller endre filnavn. Derfor tviler jeg på at formatet er FAT32.

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...