Gå til innhold

Trenger MacBook Pro til musikkbruk Hvillken?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe en MacBook Pro til musikkbruk (Apple Logic Studio), og ønsker en så billig modell som mulig. Så, jeg har kort sagt bare et kriterie: Den må kunne kjøre Logic Studio flytende med maaange parallele instrumenter, både programvareinst og virkelige. Hva er billigste alternativ da?

Har nå en Mac Mini, fra 2006 eller noe sånt. Det jeg opplever nå er at når jeg spiller inn keyboard og en venn av meg spiller Sax blir feedbacken alt for treig til å kunne spille inn samtidig. Hvis han spiller først, og jeg spiller inn etterpå oppstår problemet at det høres ut som at jeg alltid spiller et halvt sekund etter han. Har dette noe med prosessor, ram eller program (GarageBand)? Jeg har justert buffersizen, men problemet ble bare minimert, ikke borte. Vil dette løses med MacBook Pro og Logic Studio?

Ble en del spørsmål her, men håper jeg får svaret på noen av de.

Hilsen Audun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling på Mac, så akkurat der kan jeg ikke hjelpe deg, men:

Hva slags sound-interface bruker du? Du har et latency-problem, og det er mest sannsynlig knyttet til lydkortet du bruker. Har ingen erfaring med GB men det kan hende du kan se hvor mange millisekunder latency du får når du stiller bufferstørrelsen der. Det kan hende du må kjøpe deg et lydkort med lavere latency.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har erfaring med Logic Studio 9 på en halvannet år gammel macbook (ikke pro, men den som i sin tid var den beste i macbook-klassen, bl.a. 2 GB minne etc). Det kjører i grunn ganske greit, selv med en god del samtidige softsynths parallellt med analoge lydopptak. Vil allikevel anbefale å gå et hakk opp for den generelle opplevelsen. Skal du i tillegg bruke Mainstage bør du hvertfall jekke opp cpu-kapasiteten. Jeg har opplevd at prosessoren går i taket hvis man legger på mer enn 2-3 parallelle channel strips + litt effekter. En MacBook Pro får nok jobben gjort.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på Mac, så akkurat der kan jeg ikke hjelpe deg, men:

Hva slags sound-interface bruker du? Du har et latency-problem, og det er mest sannsynlig knyttet til lydkortet du bruker. Har ingen erfaring med GB men det kan hende du kan se hvor mange millisekunder latency du får når du stiller bufferstørrelsen der. Det kan hende du må kjøpe deg et lydkort med lavere latency.

Jeg har erfaring med Logic Studio 9 på en halvannet år gammel macbook (ikke pro, men den som i sin tid var den beste i macbook-klassen, bl.a. 2 GB minne etc). Det kjører i grunn ganske greit, selv med en god del samtidige softsynths parallellt med analoge lydopptak. Vil allikevel anbefale å gå et hakk opp for den generelle opplevelsen. Skal du i tillegg bruke Mainstage bør du hvertfall jekke opp cpu-kapasiteten. Jeg har opplevd at prosessoren går i taket hvis man legger på mer enn 2-3 parallelle channel strips + litt effekter. En MacBook Pro får nok jobben gjort.

Tusen takk for svar!

Jeg tror jeg går for en MBPro, da. Har tenkt å ha en del spor og muligens effekter, så da er det jo greit å være på "den sikre siden", å ikke kjøpe noe for dårlig. Vurderer den billigste 15"en.

Hilsen Audun J.L.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...