Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gammel slalåmskade har blusset opp igjen - problemer med knærne


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

For 2 år siden datt jeg på slalåm ski og vridde kneet nesten helt rundt, noe som førte til at jeg måtte gå på krykker i noen uker. Tok røngten på legevakten, men den viste ikke noe brudd. Har hatt mer eller mindre smerter siden dette, men nå for ca 2 måneder siden blusset smertene opp igjen etter å ha gått i en bratt bakke under en fjelltur. Fikk beskjed av legen at det var en betennelse som skulle gå over iløpet av noen uker, så jeg ble satt på Voltaren. Nå 2 måneder senere har jeg enda mer smerter og sliter med kneet.

Smertene sitter i innsiden av høyre kne og kneet kjennes konstant hovent ut. Har vondt når jeg går/løper/sykler, men og når jeg ligger eller sitter i ro. Noen som har opplevd noe liknende eller vet noe om hva det kan være?

Hilsen jente på 16 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet om en som vridde kneet på ski, han gikk til en spesialist og de sa at det var noe vev som blitt ødelagt e.l. De anbefalelse heller ingen operasjon pga det hadde gått så "bra".

 

Ok, vet du hvor lang tid etter vridningen han var hos spesialist? :)

Lenke til kommentar
Høres ut som menisken.

 

Er det jeg er redd for, fikk jo beskjed om at det skulle være over om noen uker, men siden det har gått over 2 måneder er jeg redd han tar feil :/

Lenke til kommentar
Hvis det skulle bli operasjon så er det ingen ting å være redd for. Veldig enkle og trygge operasjoner. Noen er så heldige at de kan bruke kneet normalt etter 1 uke. Selv måtte jeg kun belaste kneet max20kg i 8uker. Men dog var min ganske alvorlig da de måtte nagle menisken min på plass. :) Hurra for idretten :p

 

Halve familien min har kneproblemer og de fleste har operert.. Noen av de er enda ikke bra leeenge etter operasjonen, så håper jeg slipper.. Må jo tenke på gymkarakteren til sommeren og, den ryker vel nå.. :(

Lenke til kommentar
Jeg vet om en som vridde kneet på ski, han gikk til en spesialist og de sa at det var noe vev som blitt ødelagt e.l. De anbefalelse heller ingen operasjon pga det hadde gått så "bra".

 

Ok, vet du hvor lang tid etter vridningen han var hos spesialist? :)

Nei, men det er over 2år siden det skjedde og kneet er fortsatt dårlig...

Lenke til kommentar
Jeg vet om en som vridde kneet på ski, han gikk til en spesialist og de sa at det var noe vev som blitt ødelagt e.l. De anbefalelse heller ingen operasjon pga det hadde gått så "bra".

 

Ok, vet du hvor lang tid etter vridningen han var hos spesialist? :)

Nei, men det er over 2år siden det skjedde og kneet er fortsatt dårlig...

 

Ok, takk for svaret :)

Lenke til kommentar
Må jo tenke på gymkarakteren til sommeren og, den ryker vel nå.. :(

Nei, du skal heller tenke på at du skal stå og bruke dette beinet resten av livet ditt. Dessuten kan du be om eget opplegg i gym, f. eks. trene styrke mens de andre løper.

 

Ja, vet det men er så kjedelig å bare trene styrke med armene .. :p Er så mange som sier til meg at sykling er bra når man har kneproblemer, men virker liksom helt motsatt for meg ...

Lenke til kommentar
Jeg får støtt og stadig belastningsskader på knærne og da er sykkling et supert alternativ.

Men jeg tror du blir "frisk" av det i ditt tilfelle.

 

Ps: Skaff deg bruker ;)

 

Gidder ikke skaffe meg bruker :p Hehe :)

Har syklet flere ganger i uken de siste 2 årene og det har ikke hjulpet, så vurderer å slutte med det, siden det bare virker som om knærne blir verre.

Lenke til kommentar
Jeg har det slik etter en trampolineskade at jeg ikke kan bøye kneet oppover mot låret for mye, da smeller det i det og det gjør vondt å gå på :hmm:

 

Åja.. Men i de siste ukene har jeg hatt vondt i begge knærene hele tiden, men når jeg går kommer det en slags stikkende smerte på innsiden av høyre kne..Bøying av knærene er ganske umulig :p

Lenke til kommentar
Jeg har det slik etter en trampolineskade at jeg ikke kan bøye kneet oppover mot låret for mye, da smeller det i det og det gjør vondt å gå på :hmm:

 

Åja.. Men i de siste ukene har jeg hatt vondt i begge knærene hele tiden, men når jeg går kommer det en slags stikkende smerte på innsiden av høyre kne..Bøying av knærene er ganske umulig :p

 

Jeg anbefaler at du trener opp musklene i lårene dine. Da blir det mindre belastning på kneet.

Lenke til kommentar
Jeg har det slik etter en trampolineskade at jeg ikke kan bøye kneet oppover mot låret for mye, da smeller det i det og det gjør vondt å gå på :hmm:

 

Åja.. Men i de siste ukene har jeg hatt vondt i begge knærene hele tiden, men når jeg går kommer det en slags stikkende smerte på innsiden av høyre kne..Bøying av knærene er ganske umulig :p

 

Jeg anbefaler at du trener opp musklene i lårene dine. Da blir det mindre belastning på kneet.

 

Har du noen tips til øvelser? sliter en del med begge knærne for tiden, så har problemer med å gå og sitte..

Lenke til kommentar

Problemer med knærne er kjipe saker. Selv har jeg hatt en del problemer og sykling har virkelig vært nyttig! Den gyldne regelen er at så lenge ting ikke gjør vondt så er det greit å gjøre :)

 

Mitt tips er sjekk litt rundt de symptomene du har og snakke med en lege, gjerne spesialist som f.eks en med erfaring innenfor idrett. Fysioterapeut kan også være en idé. Når det gjelder gymkarakterer osv. så er ikke det noe du skal tenke på. Uansett så er det sjelden noe problem å fikse denne typen ting når du har legeerklæring og hvis du i tillegg viser vilje og motivasjon til å gjøre alternative ting i gymmen så er sjansen stor for at gymlæreren også er mer samarbeidsvillig. Som nevnt lenger opp så er det viktigste å prøve å bli bra igjen, en terminkarakter i gym er ikke noe som kommer til å hemme deg senere, hvertfall ikke sammenlignet med ødelagte knær!

 

----------------------

Også må jeg nesten være litt kjip og "veilede" ;)

 

Gjestefunksjonen er ikke ment til bruk til de som ikke gidder å registrere seg, men som en mulighet til brukere som ikke vil ha sensitive personopplysninger knyttet til sin bruker. Oppfordrer deg derfor til å lage en bruker og benytte deg av denne. Det tar ikke mange sekundene og da er du ikke lenger begrenset til å bare poste i noen kategorier.

 

Endrer også emnetittelen til noe mer beskrivende når jeg først er i gang.

 

Tilbakemeldinger, takkebrev og adresse for gavesendinger kan som vanlig tas på PM og ikke i tråden (nok en grunn til å registrere bruker) :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...