deum Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hallois! prøver å sette opp en repeater her hjemme....men alt går ikke etter planen:( Jeg har en Linksys WRT54gs som jeg skal sette opp som en repeater. den har nå et annet firmware en vanelig, hentet fra dd-wrt.com slik at det er mulighet for å sette den som en repeater. ( skal være det) jeg har brukt denne guiden for å sette den opp : http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater denne guiden er fulgt til pungt og prikke opp til flere ganger.... så tror det skal være riktig. Det er en D-LINK DIR 655 som er hoved routeren jeg skal koble meg på. Kan det være noe slikt at D-LINK boksen ikke støtter LINKSYS boksen? Kan komme med litt mer spesefik info hvis det trengs. Men er det noen som vet om noen "vanelige" problemer med oppsett av repeater på LINKSYS wrt54gs? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Det er jo ikke så enkelt å hjelpe når du skriver du har fulgt guiden :-) Har du kjørt full reset 30/30/30 og så lagt inn anbefalt versjon av dd-wrt? Har du prøvd å koble deg opp manuelt mot dir-655? Du kan sette opp client-bridge og se om det går i første omgang. Sikkert mulig å få god hjelp på dd-wrt forumet, men da bør du lese stickyene først (peacock tråden mm). Endret 12. januar 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
qwert Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Et dumt spørsmål, kanskje, men trenger du virkelig to forskjellige subnett? Det kan være ganske knot å få til, og er helt unødvendig for å bare øke rekkevidden på det trådløse nettet (som nok er det de fleste egentlig prøver å gjøre). Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Prøv heller tomato firmwaren! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Prøv heller tomato firmwaren! Tror ikke Tomato støtter repeater ennå. Hvertfall ikke sist sommer afaik. Lenke til kommentar
deum Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Men nå er jeg ganske sikker på at jeg har fulgt guiden. jeg har tatt en 30/30/30 på boksen, å fyrt over dd-wrt. men er det noen som vet om det må gjøres noe spessielt på D-link dir 655 for at dette skal fungere? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Prøv med statisk IP på PC som er tilkoblet Linksys. Kan du fortelle noe om hvor det stopper opp? Hva skjer i router når du kobler opp i client bridge? Får du til å pinge den andre routeren? Det er jo håpløst å skrive en sjekkliste som dekker alt fra a->å. Lenke til kommentar
deum Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 har prøvd med statisk IP , men det hjelper ikke stort. legger ved et bilde av Status - wireless på dd-wrt routeren. si i fra hvis det er noen flere bilder som kan hjelpe deg forstå hva feilen er:) Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Hjelper ikke veldig mye den bildet der. Har du samme kanal på de 2 routerene? 14% signalstyrke er også ganske liten. Går ut ifra at signalet som står der er oppkoblingen mot D-Link routeren, så da har du jo kontakt med D-linken. Hva er egentelig problemet, er det at du ikke får koblet deg til Linksysen? Endret 25. januar 2010 av fUsiOn Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Står ingenting i den guiden at du må legge til krypteringsnøkkelen for å komme deg inn på D-link routeren. Holder ikke med bare SSID hvis signalet fra D-linken er kryptert. Linksys og D-linken må ha samme SSID og samme kryptering med samme nøkkel. Prøv denne guiden istedet du. Endret 25. januar 2010 av fUsiOn Lenke til kommentar
deum Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Hjelper ikke veldig mye den bildet der. Har du samme kanal på de 2 routerene? 14% signalstyrke er også ganske liten. Går ut ifra at signalet som står der er oppkoblingen mot D-Link routeren, så da har du jo kontakt med D-linken. Hva er egentelig problemet, er det at du ikke får koblet deg til Linksysen? problemet er at dd-wrt routeren ikke leverer ut nett når jeg kobler meg til den trådløst. Men skal jeg sette de på samme kanal? er det et annet bilde på dd-wrt routeren som vill hjelpe mer? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Samme kanal, samme SSID og samme key. Jeg prøvde nettopp den guiden jeg posta nå, får min Linksys WRT54GL til å virke som repeater uten problemer. Siden du får koblet deg på Linksysen med det trådløse så må det være innstillingene dine mot D-Linken som er problemet. Du kan jo poste et bilde av Wireless - Basic settings. Etter en nærmere titt på det første bildet du postet så ser jeg det at du ikke har noe Virtual Interfaces. Selv måtte jeg ha det før jeg kunne finne Linksys routeren fra det trådløse nettverkskortet mitt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Et dumt spørsmål, kanskje, men trenger du virkelig to forskjellige subnett? Det kan være ganske knot å få til, og er helt unødvendig for å bare øke rekkevidden på det trådløse nettet (som nok er det de fleste egentlig prøver å gjøre). Jeg tror dette er nødvendig med DD-WRT fordi dette ikke er "ekte" repeaterfunksjon, men en "hack" der DD-WRT ruteren simulerer at den er en klient mot modernettverket, og simulerer at den er en server mot sin klient på andre siden. Det fungerer ihvertfall fint slik - jeg har brukt denne funksjonen mange ganger - veldig nyttig Følger du guiden til punkt å prikke så skal det gå greit i min erfaring. Jeg tror jeg satt den opp første gang fra samme guiden, før jeg kunne så mye med DD-WRT. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hjelper ikke veldig mye den bildet der. Har du samme kanal på de 2 routerene? 14% signalstyrke er også ganske liten. Går ut ifra at signalet som står der er oppkoblingen mot D-Link routeren, så da har du jo kontakt med D-linken. Hva er egentelig problemet, er det at du ikke får koblet deg til Linksysen? problemet er at dd-wrt routeren ikke leverer ut nett når jeg kobler meg til den trådløst. Men skal jeg sette de på samme kanal? er det et annet bilde på dd-wrt routeren som vill hjelpe mer? Du kan ha helt seperat navn, passord, kanal osv. på nettverket som videresendes om du vil. Dette trenger ikke å settes likt som det du mottar fra. Repeaternettverket er i praksis sitt helt eget nettverk - det bare videresender ting. Det jeg sier er med forbehold om at dette er samme repeateroppsett som jeg selv har brukt flere ganger. Jeg tror det er det når jeg så raskt over den guiden, men jeg har ikke orket å lese alt i detalj, og det kan jo evt. være en nyere måte å gjøre dette på. Så... om det jeg sier virker tullete i forhold til hva som står i guiden så bare se bort i fra det evt -Stigma Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hjelper ikke veldig mye den bildet der. Har du samme kanal på de 2 routerene? 14% signalstyrke er også ganske liten. Går ut ifra at signalet som står der er oppkoblingen mot D-Link routeren, så da har du jo kontakt med D-linken. Hva er egentelig problemet, er det at du ikke får koblet deg til Linksysen? problemet er at dd-wrt routeren ikke leverer ut nett når jeg kobler meg til den trådløst. Men skal jeg sette de på samme kanal? er det et annet bilde på dd-wrt routeren som vill hjelpe mer? Du kan ha helt seperat navn, passord, kanal osv. på nettverket som videresendes om du vil. Dette trenger ikke å settes likt som det du mottar fra. Repeaternettverket er i praksis sitt helt eget nettverk - det bare videresender ting. Det jeg sier er med forbehold om at dette er samme repeateroppsett som jeg selv har brukt flere ganger. Jeg tror det er det når jeg så raskt over den guiden, men jeg har ikke orket å lese alt i detalj, og det kan jo evt. være en nyere måte å gjøre dette på. Så... om det jeg sier virker tullete i forhold til hva som står i guiden så bare se bort i fra det evt -Stigma Etter min erfaring så er oppsettet av repeating i DD-wrt ganske idiotsikkert. Fått mange rare kombinasjoner til å fungere. Bruker min Linksys til daglig i Client mode. Eneste jeg trengte å gjøre for å få den til å virke som trådløs repeater var å lette til et Vlan og sette mode fra Client til Repeater. Og til TS, jeg vet at D-Link routerene kommer med 192.168.0.1 og default settings til Linksysen er 192.168.1.1. Om du har fulgt guiden til punkt og prikke kan jeg ikke skjønne annet enn at det er en form for IP-konflikt eller noe i den duren. Du kan jo prøve å endre IP'en på routeren. Gå på Setup - Basic Setup og endre Local IP Address til 10.0.0.1 og se om det utgjør noen forskjell. Selv har jeg 10.0.0.1 fra ADSL-modemet og 192.168.1.1 på repeateren. Lenke til kommentar
deum Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Hjelper ikke veldig mye den bildet der. Har du samme kanal på de 2 routerene? 14% signalstyrke er også ganske liten. Går ut ifra at signalet som står der er oppkoblingen mot D-Link routeren, så da har du jo kontakt med D-linken. Hva er egentelig problemet, er det at du ikke får koblet deg til Linksysen? problemet er at dd-wrt routeren ikke leverer ut nett når jeg kobler meg til den trådløst. Men skal jeg sette de på samme kanal? er det et annet bilde på dd-wrt routeren som vill hjelpe mer? Du kan ha helt seperat navn, passord, kanal osv. på nettverket som videresendes om du vil. Dette trenger ikke å settes likt som det du mottar fra. Repeaternettverket er i praksis sitt helt eget nettverk - det bare videresender ting. Det jeg sier er med forbehold om at dette er samme repeateroppsett som jeg selv har brukt flere ganger. Jeg tror det er det når jeg så raskt over den guiden, men jeg har ikke orket å lese alt i detalj, og det kan jo evt. være en nyere måte å gjøre dette på. Så... om det jeg sier virker tullete i forhold til hva som står i guiden så bare se bort i fra det evt -Stigma Etter min erfaring så er oppsettet av repeating i DD-wrt ganske idiotsikkert. Fått mange rare kombinasjoner til å fungere. Bruker min Linksys til daglig i Client mode. Eneste jeg trengte å gjøre for å få den til å virke som trådløs repeater var å lette til et Vlan og sette mode fra Client til Repeater. Og til TS, jeg vet at D-Link routerene kommer med 192.168.0.1 og default settings til Linksysen er 192.168.1.1. Om du har fulgt guiden til punkt og prikke kan jeg ikke skjønne annet enn at det er en form for IP-konflikt eller noe i den duren. Du kan jo prøve å endre IP'en på routeren. Gå på Setup - Basic Setup og endre Local IP Address til 10.0.0.1 og se om det utgjør noen forskjell. Selv har jeg 10.0.0.1 fra ADSL-modemet og 192.168.1.1 på repeateren. Repeatern står som 10.0.0.1 og hoved routern står som 192.168.1.1 så har prøvd å endre til forsjellige ip adresser. men desverre ikke noe resultat. Prøvde nå også å oppdatere dd-wrt routern med et nytt Firmware...men da fikk jeg bare "failed"... Lenke til kommentar
deum Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 bare spørr jeg...er ikke sikker på om det er mulig... Men er det mulig at en av dere som har fått dette til å fungere, tar backup av deres dd-wrt og poster den her? eller er det ikke mulig for meg å editere ip adresser osv da? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 bare spørr jeg...er ikke sikker på om det er mulig... Men er det mulig at en av dere som har fått dette til å fungere, tar backup av deres dd-wrt og poster den her? eller er det ikke mulig for meg å editere ip adresser osv da? Sselv om det kanskje vil kunne fungere så er det generellt sett ikke så lurt å bruke config filer fra andre rutere sin egen. Forskjellige firmware versjoner og forskjeller mellom hardwaren i forskjellige DD-WRT kompatible rutere vil nok kunne lage rot da. Da tror jeg det er mer praktisk å be om at noen legger ut screenshots av alle de relevante instillingsmenyene. Jeg har desverre ikke tilgang til en av mine DD-WRTer fra her jeg sitter nå, så kanskje noen andre kan hjelpe med det. -Stigma Lenke til kommentar
deum Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 bare spørr jeg...er ikke sikker på om det er mulig... Men er det mulig at en av dere som har fått dette til å fungere, tar backup av deres dd-wrt og poster den her? eller er det ikke mulig for meg å editere ip adresser osv da? Sselv om det kanskje vil kunne fungere så er det generellt sett ikke så lurt å bruke config filer fra andre rutere sin egen. Forskjellige firmware versjoner og forskjeller mellom hardwaren i forskjellige DD-WRT kompatible rutere vil nok kunne lage rot da. Da tror jeg det er mer praktisk å be om at noen legger ut screenshots av alle de relevante instillingsmenyene. skjønner , skjønner. er det noen her som kan legge ut noen bilder av dd-wrt routern sin? Jeg har desverre ikke tilgang til en av mine DD-WRTer fra her jeg sitter nå, så kanskje noen andre kan hjelpe med det. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 fin quoting der deum =P -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå