Gå til innhold

[Løst]Er det lov å ha det moro på vinterføre?

Bruno Mars

Anbefalte innlegg

Dette er første vinter jeg har egen bil og av og til når jeg er ute på kvelden så hender det jeg stikker på en parkeringsplass og spinner rundt et par ganger. Hender jeg også ligger litt ekstra bredt i svinger. Men dette er bare på kvelden og jeg er sikker på at jeg ikke er til skade mot andre - dog man kan aldri være 100% sikker på kjøreegenskaper når det er is/snø. Men hvis politiet skulle se dette, kan jeg bli tatt for noe da? Og hvor hard er eventuelt straffen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan man svare avansert med mye om og hvis, men de som har fått erfare det får også erfare at de om og hvis-ene ikke har noe å si. Konklusjonen er alltid at det fører til noen måneder uten førerkort og bot uansett når, hvor og hvorfor, dersom man blir sett. Straffen vil være såpass hard at det er ikke verdt det.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

I småbyen jeg bor ved bryr ikke politiet seg så mye, men selvsagt er det grenser (riktignok har mange sett politiet ha det litt moro selv mang en gang ^^).

Men nå tror jeg alikevel de fleste politimenn/kvinner ikke setter pris på at folk gjør slikt.

Lenke til kommentar

Du kan bli tatt for bla. uforsvarlig køyring.

Sannsynlegvis slepp du unna med ein advarsel, men dersom det skjer fleire gonger eller du går for langt kan det bli bot.

Køyrere du på piggdekk? I tilfelle kan du skade dekka dersom du sladder, spinner eller lignande.

Lenke til kommentar

Tapsforskriften § 2-5:

10. Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring

Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel «burnout» på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder.

Legg merke til ordet bør. Dette ordet ligger mellom "kan" og "skal" på skalaen. Det vil si at man kan unnlate å gjøre det, men da skal det formildende hensyn til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heller bedre å gjøre det på en parkeringsplass e.l. hvor man har stor margin hvis noe skulle skje. Klart; alt med måte.

140 inn på en plass i "breier'n" så jubler akk ikke polti av det.

Bruk vett og sunn fornuft. Det er det som bestemmer skadene ;)

Lenke til kommentar

Dette kommer helt garantert ann på hvem man møter.

Jeg gjør ofte slikt, å en gang opplevde jeg at en politibil plutselig stod å sperret utgangen på parkeringsplassen jeg var på.

Jeg kjørte rolige bort til de, slo på parklys og rullet ned vinduet.

En politimann langt oppi årene (50+) kom bort til meg å lurte på hva jeg drev med. Jeg sa at jeg bare sladdet litt her på denne store åpne parkeringsplassen slik at jeg ikke skulle komme til å skade andre.

Han ba om førerkort, så litt på det og sa: "Prøv å unngå det".

Deretter dro vi hver til vårt :) (og jeg sladdet aldri på den parkeringsplassen mer, men har langt ifra sluttet)

EDIT:

Kan også nevne at mine "sladdeskills" har spart meg for flere skader enn treningen har påført meg.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Det er jo god trening, for å lære seg mer om hvordan det funker med brekk, gass/brems og clutch på vinterføre. Sånn sett burde det vært lov. Personlig drar jeg ikke til åpne P-plasser for å sladde, men jeg napper lett litt i brekket når jeg skal inn eller utfra plasser med mye snø og lite biler :)

Lenke til kommentar

For en del år siden herjet vi fælt på vinterføre på et svært kjent kjøpesenter på østlandet. Og til vår store forskrekkelse dukket plutselig poltiet opp. Vi tenkte vel alle på hvordan dette skal gå, og hvordan i h..... vi skulle komme oss hjem herifra. Men ut av bilen kom 2 karer(på ca 30 og 50) som i grunn så veldig fornøyde ut. De begynte å prate med oss og vinterføre osv, og syntes det var veldig positivt at vi holdt på så lenge det ikke var noen form for konkuranse eller annen "uforsvarlig" kjøring ville de ikke gjøre noe med det. Han så også at område var privat, så de hadde liten rett til å gjøre noe, annet enn å evt jage oss dersom noen naboer klaget. Så dette var 2 karer som virkelig hadde forståelse, og som virkelig ga meg troen på at kanskje ikke den etaten ikke var så ille alikevel(men er nok noe mer usikker igjen nå 8-10 år senere). Når de kjørte avgårde fikk vi se at selv en 50 åring fint greier å legge en flott "brei-sladd"det virkelig stod stod respekt av(så tydelig ikke bare vi som"ungdommen" som kan ha det litt gøy)

Lenke til kommentar

Slenger meg på med et spørsmål her.

Kanskje litt tidlig å tenke på dette, siden jeg bare er 16.

Men når jeg får billappen tenker jeg at jeg ikke klarer å holde meg unna å sladde litt rundt på _tomme_ parkeringsplasser.

Men saken er slik at jeg skal bli Politi.

Derfor er jeg VELDIG redd for å få noe på rullebladet som kan hindre meg å bli dette.

Er det mulig å kontakte den lokale politistasjonen og spørre om jeg får lov til å sladde på noen visse parkeringer? Eller blir dette for dumt?

Spar dere for at jeg bare kan la være å sladde.

Takk :wow:

Lenke til kommentar

Alle med hode veit at enten brekket eller gassen til en 18-19åring klør fært på vinterføre, og hvis de som "bestemmer" over kjøringen (altså vårt kjære politi etc) veit at før eller siden så kommer den bilen til å ligge sidelengs. Så hvorfor nekte de å kjøre på mye tryggere plasser hvis det ikke går over "stokk å stein", enn at de gjør dette i trafikken?

Dette er min personlige mening :)

Lenke til kommentar
Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse.

Du får neppe tillatelse desverre :(

Okey :( takk for svar!

Kunne jo kanskje vært greit å sende mail til det lokale politiet å spørre hva de syntes kanskje? Ikke vet jeg men...

Tenkte jeg skulle forhøre meg litt om dette.

Men skal nok klare å holde meg unna det hvis jeg absolutt må :)

Takk for svar!: )

Lenke til kommentar

Har vert og sladdet litt rundt forbi selv, nesten aldri møtt på politiet foruten en gang, da finn han ene sms om at politiet var på vei, og dem kjørte inn på plassen (industriområdet) akkurat i det vi kjørte fint ut :).

Trikset er vel å ikke være på samme plass for lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...