Gå til innhold

Hva med dette: Olympus E-400?

Anbefalte innlegg

Nytt kamera utstyr slippes kontinuerlig synes jeg.

Olympus E-30, E-620, E-450 er eksempler på dette.

Men; Hva mener dere så om et tilårskommet kamera som Olympus E-400?

Jeg aldr helt fått bekreftet at dette har en Kodak CCD, men har det det, er vel dette det siste kamera der Olympus samarbeidet med Kodak om et best mulig resultat i økonomiklassen?

Mange ser ut til å mene at kombinasjonen Olympus med Kodak var best i fht. bildekvalitet på lav iso. Enkelte får ikke skrytt E-1 nok opp i skyene, det samme ser ut til å være tilfelle med E-500.

Hva da med E-400?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nytt kamera utstyr slippes kontinuerlig synes jeg.

Olympus E-30, E-620, E-450 er eksempler på dette.

Men; Hva mener dere så om et tilårskommet kamera som Olympus E-400?

Jeg aldr helt fått bekreftet at dette har en Kodak CCD, men har det det, er vel dette det siste kamera der Olympus samarbeidet med Kodak om et best mulig resultat i økonomiklassen?

Mange ser ut til å mene at kombinasjonen Olympus med Kodak var best i fht. bildekvalitet på lav iso. Enkelte får ikke skrytt E-1 nok opp i skyene, det samme ser ut til å være tilfelle med E-500.

Hva da med E-400?

I just LOVE my E-500 :-)

Har sammenlignet bilder fra dette, med mange andre kamera typer, og jeg synes det blir noe ekstra med fargene her ja. Det skal sies at jeg kjører vivid colours :-)

Lenke til kommentar

Jeg leste artikkelen til Simon Aldra om fotoglede med ”enkle kamera”. Den var godt skrevet, underholdende og jeg kjenner meg nok litt igjen.

Jeg har fortiden min fra Olympus OM (2n og 10). Bakdelen var bare den at etter å ha arvet mye utstyr til disse ble det for mye drass og upraktisk. Man måtte planlegge hva som skulle bli med, og da ble raskt det meste hjemme.

Frekvensen med gode bilder avtok raskt.

I dag har jeg et E-30 med ZD 11-22, 12-60 og 50-200. Med vertikalgrep, FL-36 og Mecablitz AF-58 O kan jeg gjøre det meste, men det begynner å balle på seg igjen.

Ikke bare det, men jeg synes kanskje MOS-teknologien fra Matsushita blir litt for strømlinjeformet, og det er her jeg tror Kodak viser styrke…?

Lenke til kommentar
Jeg leste artikkelen til Simon Aldra om fotoglede med ”enkle kamera”. Den var godt skrevet, underholdende og jeg kjenner meg nok litt igjen.

Jeg har fortiden min fra Olympus OM (2n og 10). Bakdelen var bare den at etter å ha arvet mye utstyr til disse ble det for mye drass og upraktisk. Man måtte planlegge hva som skulle bli med, og da ble raskt det meste hjemme.

Frekvensen med gode bilder avtok raskt.

I dag har jeg et E-30 med ZD 11-22, 12-60 og 50-200. Med vertikalgrep, FL-36 og Mecablitz AF-58 O kan jeg gjøre det meste, men det begynner å balle på seg igjen.

Ikke bare det, men jeg synes kanskje MOS-teknologien fra Matsushita blir litt for strømlinjeformet, og det er her jeg tror Kodak viser styrke…?

Takk for snille ord. ;)

E-400 er et svært problematisk kamera på mange områder. Det er tregt, det er uresponsivt, det begynner å slite rundt ISO400, rent teknisk er det ikke et godt kamera.

Men, og det er et stort men, dersom du er klar over problemene med E-400, og ikke er avhengig av det, men kan ha det som et alternativ, og du får det for en god pris... kjør på.

Har en kompis som vurderer et E-620 ila. året, for tiden har han E-400 på utlån, og koser seg. :)

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

For teknisk arbeid, hobbyoppdrag (barnedåp, bryllup etc.) har jeg mitt E-30 som er forutsigbar og et veldig godt verktøy. Det er også svært fleksibelt under variable, mindre ideelle lysforhold.

Bildene fra dette er generelt sett upåklagelig (teknisk sett, hva fotografens dyktighet og kreativitet angår derimot vil jeg ikke uttale meg om…) og høster kompliment.

Men; Kanskje jeg opplever perfeksjonen litt kjedelig, litt for objektivt og referanseaktig. Litt for disiplinert?

Jeg har et gammelt kompaktkamera fra Olympus: C-5050, også med Kodak sensor.

Det er ubrukelig når iso over 400 kreves, men ved iso 64 og 100 kan man skape kunst med det.

AF er treg som et vondt år, shutter-lag som suger, skriving til kort er langsommere enn lusa på tjærekosten, men du verden så bra når det sitter!

Fargene er noe for seg selv. Dynamisk omfang uten klipping av høylys er også på topp.

Kameraet duger dog ikke for snapshots med bæreposer og småbarn på slep.

Kanskje spenningen med uforutsigbarheten og kvaliteten i bildefilene er noe av det jeg leter etter…?

Lenke til kommentar

Takk, jeg så det på foto.no, gitt.

Dessverre er det nok litt for seint for undertegnede da jeg venter på et fra England, bestilt, kjøpt og betalt i går.

1200,- virker da ikke så galt? Jeg måtte ut med 1800,- porto og avgifter inklusive…

Men, men. Vi skal da vel ikke gråte over spilt melk? Antakelig kommer jeg nok til å beholde dette kameraet ganske lenge vil jeg tro.

Har sett mange flotte bilder tatt med E-1, E-300 og E-500, samt andre kamera med Kodak CCD.

E-400 burde vel stå seg bra mot disse rent bildekvalitetsmessig?

Lenke til kommentar

Har aldri benyttet E-1, så det ville være uansvarlig av meg å si noe spesifikt, men det jeg har sett av bildeeksempler fra begge kameraene er at E-400 minner ganske mye om E-1 på pikselnivå, men med bedre sensorteknologi og dermed høyere oppløsning for samme kvalitet.

Jeg er usikker på lavpassfilteret, men jeg har aldri følt at jeg fikk for liten oppløsning med E-400, det er vel strengt tatt med E-x20-serien at lavpassfilterne begynte å bli mer intrusive, uten at jeg skal si noe fra eller til om det.

:)

Lenke til kommentar

"The E-400 sensor is only related to the E-1 by the fact that it's a CCD type and it's a Kodak. The E-1/E-300/E-500 sensors are variations of Kodak's FFT (full frame transfer) technology, but the E-400 sensor is an interline type (pictures can be streamed off the chip at a high rate without the need for a mechanical shutter), which indicates that the E-400 may have meant to have live view capability. Interline CCDs are not as efficient in terms of dynamic range as frame transfer type CCDs."

Ian: http://fourthirds-user.com/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Omsider er kameraet i hus. Jeg har fått prøvd det litt. Objektivene jeg bruker er Olympus ZD: 11-22, 12-60swd og 50-200mk1. Alle har f: 2.8-3.5.

Først av alt som Simon Aldra sier: Det er ikke noe "bra" kamera i bruk. Grepet er lite, AF bare sånn passe med kun 3 punkt, lysmåler litt for omtrentlig og iso bør holdes mellom 100 og 400. Ikke har det IS heller.

Men hva har det da?

Kodak CCD. Ikke FF, men interline riktig nok. Altså er det ikke helt Leica-kvalitet, men kanskje noe midt i mellom?

Fargegjengivelsen fra Kodak har en annen karakteristikk enn det Matsushita (Panasonic) byr på. Litt større dybde? Litt mer dynamiskomfang? Litt mer støy? Sikkert ikke fullt så nøytralt, objektivt og referanseaktig, men koloritten er sannelig noe for seg selv.

Her er noen bilder jeg har tatt:

post-56639-1264699259_thumb.jpg

Dette viser ei gate i Bergen.

post-56639-1264699342_thumb.jpg

Fra Vågen

post-56639-1264699457_thumb.jpg

Slettebakken kirke sett fra Tveitevannet.

post-56639-1267531423,4141_thumb.jpg

Svartediket

Har du lyst til å bidra med bilder tatt med Olympus/Kodak, så gjør gjerne det...

Endret av dags
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...