Gå til innhold

Hvordan få nettleseren til å ikke vise reklame ?

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede AdAware som fjerner spyware og Freesurfer som fjerner popups. Men hvordan får jeg fjernet reklamebannere også?

Se f.eks på dinside.no

Det jeg ser (uten å scrolle) er minst 60% reklame. Hvordan får jeg nettleseren til å vise kun de 40%'ene jeg ønsker å se?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det finnes gratisprogrammer som fikser dette (gjør det sikkert), men jeg bruker Norton Firewall 2003. Den har en funksjon som fjerner annonser og reklame på websider. Du kan også konfigurere den til å vise reklame på sider der hvor det er ønskelig. På Hardware.no vil jeg gjerne se hvilke tilbud som dukker opp fra diverse webshopper og har derfor konfigurert programmet slik at denne vises. På de fleste andre sider ønsker jeg ikke å se reklame, og dette blir da blokkert.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det finnes gratisprogrammer som fikser dette (gjør det sikkert), men jeg bruker Norton Firewall 2003. Den har en funksjon som fjerner annonser og reklame på websider. Du kan også konfigurere den til å vise reklame på sider der hvor det er ønskelig. På Hardware.no vil jeg gjerne se hvilke tilbud som dukker opp fra diverse webshopper og har derfor konfigurert programmet slik at denne vises. På de fleste andre sider ønsker jeg ikke å se reklame, og dette blir da blokkert.

Det hørtes glimrende ut! Det må jeg skaffe meg. Akkurat det jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Jeg har allerede AdAware som fjerner spyware og Freesurfer som fjerner popups. Men hvordan får jeg fjernet reklamebannere også?

Se f.eks på dinside.no

Det jeg ser (uten å scrolle) er minst 60% reklame. Hvordan får jeg nettleseren til å vise kun de 40%'ene jeg ønsker å se?

Du kan enkelt blokke annonseservere om du legger de til i hosts-filen din. Du finner den i winntsystem32driversetc.

F.eks. dersom du skal blokke vekk våre annonser (!) så kan du legge inn

127.0.0.1 advertpro.hardware.no

Når det er sagt så oppfordrer jeg ingen til å gjøre det med oss eller med andre. Dersom folk begynner å blokke ut annonser så ødelegge de også grunnlaget for svært mange Internettsider og nettsidene vil med tid forsvinne eller kreve betaling.

Vær heller glad for at annonsene betaler for at du surfer der!

Lenke til kommentar
Hva ville internet ha vært viss alle tenkte slik?

Dette er selvfølgelig et godt poeng. Men tror du imidlertid at dette er noe som kommer til å skje? Nesten alle hater jo all den papir-reklamen som fyller opp postkassen deres hver eneste dag, men hvor mange av dem gjør noe med det? Du får skaffet klistremerker på posten til å sette på poskassen, hvor det står at du har reservert deg mot reklame. Jeg har selv hatt dette, og det fungerte utmerket.

Jeg tror nok at folk flest hadde satt pris på mindre reklame på nettsider, men at de færreste noen gang kommer til å gjøre noe aktivt for å oppnå dette, og at det derfor aldri vil få noen innvirkning av betydning for hverken annonsører eller nettsider. Jeg må understreke at dette er min personlige mening.

Hovedårsaken til at jeg er glad i denne funkjsonen er forøvrig ikke at jeg er lei av reklame på nettsider, men det faktum at jeg foreløpig må nøye meg med isdn-oppkobling på nettet. Jeg merker derfor stor forskjell på nedlasting av nettsider med denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Sansynligvis ikke så overspammet av reklame som nå og mer behagelig å bruke.

Apropo det: Hvor mye tid og energi bruker du på dette forumet? Hvor mye penger tjener f.eks hw.no på sin reklame? Hvor stor andel av dette får du i "lønn" for ditt arbeid som moderator?

Skjønner du hvor jeg vil hen? Det er ikke bare reklame (og dermed salg av produkter og tjenester) som er drivkraften bak internett..

Lenke til kommentar

dyrt

Nettleverandørene får ingenting for den reklamen som passerer deres linjer. Dermed vil det ikke være noen grunn til at internett skal bli dyrt om reklamen fjernes. Tvert i mot burde prisen sunket en aning, pga mindre trafikk på linjene.

Om reklame kunne blitt blokkert på alle PC'er enkelt og gratis, kanskje som default, så ville nok noen nettsteder gå over til betaling. Populariteten til disse sidene ville nok sunket pga betalingen, men uavhengige entusiasters gratis-sider vil økt i popularitet. Noe jeg ser på som positivt. (husker godt 5 år tilbake da HW.no kun var en en entusiastside fri for reklame og savner det litt)

Det er ikke bare reklame (og dermed salg av produkter og tjenester) som er drivkraften bak internett..

Kansje ikke drivkraften, men de betaler pokker meg mange av regningene til diverse sider.

Feil! De som betaler regningen er oss (kundene) som kjøper produktene til de som betaler for reklamen)

Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig et godt poeng. Men tror du imidlertid at dette er noe som kommer til å skje? Nesten alle hater jo all den papir-reklamen som fyller opp postkassen deres hver eneste dag, men hvor mange av dem gjør noe med det? Du får skaffet klistremerker på posten til å sette på poskassen, hvor det står at du har reservert deg mot reklame. Jeg har selv hatt dette, og det fungerte utmerket.

Jeg limte merket på pc'n jeg. Funka fint det. Ikke noe mere pop up eller anne reklame. :D

Lenke til kommentar
Nesten alle hater jo all den papir-reklamen som fyller opp postkassen deres hver eneste dag, men hvor mange av dem gjør noe med det? Du får skaffet klistremerker på posten til å sette på poskassen, hvor det står at du har reservert deg mot reklame. Jeg har selv hatt dette, og det fungerte utmerket.

Jeg har også klistremerke på postkassen. Det hærlig å slippe alt papirsøppelet.

Tenk dere et hypotetisk totalt reklamefritt samfunn:

* Mye mindre regnskoger og andre skoger ville blitt til papir.

* Mye mindre papirsøppel på søppelfyllinger.

* Mye mindre miljøfarlig toner/blekk ville blitt brukt og kastet.

* Mye mindre av vår tid og oppmerksomhet ville blitt "stjelt".

* Alle reklamefolk måtte finne seg noe annet å gjøre.

* Alle tidligere reklamefolk kunne produsert varer og tjenester i stedet for noe uten nytteverdi for sluttkundene.

* Alle som nå betaler for å sende ut reklame for sine produkter kunne brukt innsparingen på å senke prisene og/eller øke kvaliteten på produktene.

Reklame i dag er bare en "krig" om å overgå konkurrentene i spamming. Nesten som den kalde krigen der USA og russland på hver sin side "reklamerte" for hvem som hadde atomvåpen nok til å utslette jorda flere ganger enn den andre. Dette var bare en idiotisk ond sirkel som måtte sprekke til slutt.

Lenke til kommentar

Når det er sagt så oppfordrer jeg ingen til å gjøre det med oss eller med andre. Dersom folk begynner å blokke ut annonser så ødelegge de også grunnlaget for svært mange Internettsider og nettsidene vil med tid forsvinne eller kreve betaling.

Vær heller glad for at annonsene betaler for at du surfer der!

Vel, problemet er at det til tider blir allt for mye av det gode. Når sidene blir så "loaded" at det blir kjedelig/vanskelig å sitte med en dial-up tilkobling, ja da starter jeg heller w3m eller Lynx.

Mange webmastere glemmer at folk fremdeles (takket være Telenor), sitter med dial-up. Internett er i ferd med å bli noe som er forbeholdt "byfolk" desverre. :(

Lenke til kommentar

Tenk dere et hypotetisk totalt reklamefritt samfunn:

Reklame får folk til å kjøpe mer eller hos andre leverandører. Hvis ikke ville vel ingen gidde å bruke penger på reklame? Eneste måten å få vekk all reklame på, må vel være å gjøre den ulønnsom. Det skjer vel når forbrukerene enten nekter å la seg påvirke, eller når de har total markedsoversikt over alt de kunne tenke seg å kjøpe, og kjøper fra den plassen som oppfyller kravene til forbrukeren best. Da ville vel "krigen" vært om hvem som oppfyller kravene (pris, utvalg, kvalitet osv) best..

Lenke til kommentar

Vel, problemet er at det til tider blir allt for mye av det gode. Når sidene blir så "loaded" at det blir kjedelig/vanskelig å sitte med en dial-up tilkobling, ja da starter jeg heller w3m eller Lynx.

Mange webmastere glemmer at folk fremdeles (takket være Telenor),  sitter med dial-up. Internett er i ferd med å bli noe som er forbeholdt "byfolk" desverre.  :(

Helt med på den. Ikke minst irriterer jeg meg til tider forholdsvis mye over x antall pop-ups og pop-backs som div nettsteder bruker. Opera er fint sier jeg bare... Vi prøver i alle fall å være litt strikse mht. størrelsen og utforming på annonser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...