TheEdge Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Hei Har en pc med windows 7 ultimate. Under boot blir den stående med den flagrende windows logoen midt på skjermen, men teksten "Starting Windows" under og kommer ikke lenger. Fungerer fint i safemode with networking. Last Known Good config hjelper ikke. Har prøvd med windows sin automatiske startup repair, men den gir bare beskjed om at den ikke kan reparere. Av en eller annen grunn finnes det kun ett restore point, selv om jeg har hatt system restore enablet hele tiden og jeg hadde flere restore points tidligere. Har også restoret pc'en til det ene restore point, men fortsatt samme problem. Kan ikke huske å ha gjort system/driver endringer siden sist den fungerte normalt. Etter de første gangene med boot problemer, sjekket jeg eventloggen uten at jeg ble noe klok av det, såg ingen "error" fra tidspunktet for boot. Nå i safemode får jeg ikke opp eventviewer, den påstår service ikke er aktivert.. Bootet med bootlogging aktivert og legger ved ntbtlog.txt. Det siste jeg ser som har blitt lastet er mrxsmb20.sys - SMB 2.0 protocol. Har også prøvd å disable den i henhold til oppskriften på denne siden http://www.petri.co.il/how-to-disable-smb-...server-2008.htm Dette hjalp heller ikke. Er det noen som ser hvorfor windowsen min ikke booter?? Edit: Har også prøvd chkdsk/f og sfc/scannow uten resultat. På forhånd takk The Edge Utfyllende hendelsesforløp: Før jeg dro hjem til jul fungerte den helt problemfritt. Når jeg kom tilbake bootet den ikke. Pc'en har stått urørt i mellomtiden. Jeg kan ikke huske å ha installert noe eller endret på systeminnstillinger eller drivere like før jul. Når jeg kom tilbake bootet den altså ikke korrekt. Den kommer til den flagrende windowslogoen og blir hengende å flagre der. Bootet den i safemode, så ikke noe unormalt og bootet den normalt, da kom den opp. Dette gjenntok seg flere dager. Så fungerte den normalt noen dager, men nå hjelper det ikke først å boote i safemode for deretter å boote normalt. Nå fungerer den kun i safemode. ntbtlog.txt Endret 12. januar 2010 av TheEdge Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Kjør chkdsk muligens? Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Kjør chkdsk muligens? Jepp, gjorde det. Fikk beskjed om at den hadde korrigert noen feil, men ikke noe mer utfyllende info om det. Og det hjelpte ikke. Prøvde meg også med div BootRec komandoer uten videre resultat. The Edge Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Hva med "sfc /scannow"? EDIT: SFC = System File Checker. Endret 12. januar 2010 av Jckf Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Hva med "sfc /scannow"? EDIT: SFC = System File Checker. Glemte å nevne, har prøvd den også. Den gikk til 100% og fullførte uten hverken å rapportere om feil/endringer eller be om reboot.. Bootet pc'en etter det men fortsatt samme problem. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Feilen din ligner på min med HD-feil. Har du en annen disk du kan prøve å legge inn win7 på for å sjekke at PC er stabil med en annen HD? Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Feilen din ligner på min med HD-feil. Har du en annen disk du kan prøve å legge inn win7 på for å sjekke at PC er stabil med en annen HD? Synest det er litt rart at den booter i safemode dersom det skulle være diskfeil, men det kan vel hende. Men det får jeg egentlig ikke svar på, for dersom det er diskfeil og jeg tar image av partisjonen over på en annen disk, så blir vel feilen med over(de filene som ligger på området på disken den evt. ikke greier å lese). Og dersom jeg installerer windowsen på nytt så vil den nok fungere både på ny disk og den samme disken. Lenke til kommentar
teaman Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Det høres litt ut som et diskproblem. Det som har fungert best for meg med din type problemstilling har vært å formatere disken og installere på nytt. Dette vil jo da ikke gjøre noe forskjell om det er fysisk feil på disken. I win7 så kan du installere ny installasjon "oppå" den gamle uten at du mister data. Da får du bare en windows.old mappe med den gamle windows installasjonen. Ellers er de rescue-verktøyene som følger med win7cden ganske ubrukelig etter mine erfaringer. Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Det høres litt ut som et diskproblem. Det som har fungert best for meg med din type problemstilling har vært å formatere disken og installere på nytt. Dette vil jo da ikke gjøre noe forskjell om det er fysisk feil på disken.I win7 så kan du installere ny installasjon "oppå" den gamle uten at du mister data. Da får du bare en windows.old mappe med den gamle windows installasjonen. Ellers er de rescue-verktøyene som følger med win7cden ganske ubrukelig etter mine erfaringer. Ja, det kan godt være et diskproblem, jeg kan ikke si at det ikke er det selv om jeg synest det virker litt rart. Det hadde vært fint å få installere oppå den gamle sånn at windowsen ble reparert og at jeg beholdt alle programmer og instillinger. Gjorde et forsøk på det, men dette går ikke å få gjort fra safemode, og den booter jo ikke med vanlig oppstart. Om jeg booter på installasjonsmediet og velger install, installeres den vel på nytt men ved siden av eksisterende windows, og ikke oppå. Eller? Da beholder jeg ikke innstillinger og applikasjoner. Skal diagnostisere disken nærmere. Takk for forslag så langt Lenke til kommentar
teaman Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Nei, stemmer det at den installerer ny windows ved siden av den gamle. Du vil da miste instillingene dine. Mulig de vil ligge i windows.old mappa som blir opprettet, men det kan jeg ikke si for sikkert. windows.old inneholder forøvrig mappene: Programfiles(x86), ProgramData, Users, Windows. uansett tar det jo ikke mer enn en time-halv annen om du skal installere og configurere på nytt. ninite.com er en fin side for å installere nyttige programmer fort og det går vesentlig fortere å installere fra minnepinne. cd-1t og 20min usb 25min etter min erfaring. http://www.maximumpc.com/article/howtos/ho..._beta_a_usb_key tror dette er en brukbar guide for å lage win7-usbpenn om du bestemmer deg for det. Utrolig kjekt å ha Edit: Mappene du selv har opprettet på disken din vil ikke bli endret når du installerer win7 oppå den gamle win7. mulig du må endre noe med rettighetenmen ellers er det ikke noe problem. Endret 13. januar 2010 av teaman Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Instillingene blir å ligge i \Windows.old\Users\<Brukernavn>\NTUSER.DAT og \Windows.old\Windows\System32\Drivers\etc, men jeg anbefaler ikke at du importerer disse filene. Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Nei, stemmer det at den installerer ny windows ved siden av den gamle. Du vil da miste instillingene dine. Mulig de vil ligge i windows.old mappa som blir opprettet, men det kan jeg ikke si for sikkert. windows.old inneholder forøvrig mappene: Programfiles(x86), ProgramData, Users, Windows. uansett tar det jo ikke mer enn en time-halv annen om du skal installere og configurere på nytt. ninite.com er en fin side for å installere nyttige programmer fort og det går vesentlig fortere å installere fra minnepinne. cd-1t og 20min usb 25min etter min erfaring. http://www.maximumpc.com/article/howtos/ho..._beta_a_usb_key tror dette er en brukbar guide for å lage win7-usbpenn om du bestemmer deg for det. Utrolig kjekt å ha Edit: Mappene du selv har opprettet på disken din vil ikke bli endret når du installerer win7 oppå den gamle win7. mulig du må endre noe med rettighetenmen ellers er det ikke noe problem. Jepp, har ikke installert win7 fra cd enda, den ble installert fra minnepenn. Det tok i underkant av 20 min, da var alle drivere på plass automatisk Har kjørt produsentens diagnoseverktøy på systemdisken. Extended tests i over 3 timer, finner ingen feil på disken.. Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Ser da fryktelig ut som en driverfeil, hadde håpet på software feil så lenge som mulig, som betyr, ny hdd og legg in windows fra scratch med kun den hdd i maskinen. så er du sikret at det ikke blir gjenbruk av gamle drivere. Trenger ikke store disken hvis du kun bruker den som system disk, 120 gig er nok. Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Ser da fryktelig ut som en driverfeil, hadde håpet på software feil så lenge som mulig, som betyr, ny hdd og legg in windows fra scratch med kun den hdd i maskinen. så er du sikret at det ikke blir gjenbruk av gamle drivere. Trenger ikke store disken hvis du kun bruker den som system disk, 120 gig er nok. Noen tips til hvordan jeg kan identifisere hvilken driver som evt. skaper problem? Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Ser da fryktelig ut som en driverfeil, hadde håpet på software feil så lenge som mulig, som betyr, ny hdd og legg in windows fra scratch med kun den hdd i maskinen. så er du sikret at det ikke blir gjenbruk av gamle drivere. Trenger ikke store disken hvis du kun bruker den som system disk, 120 gig er nok. Noen tips til hvordan jeg kan identifisere hvilken driver som evt. skaper problem? Hei! Jeg ville først ha startet den i sikker modus, klikk kjør og skriv msconfig. Her velger du diagnose oppstart, at den starter med minst mulig, likt det i sikker modus, logg av og restart. Trinnvis kan også prøves-. Vennligst BmOnline Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Ser da fryktelig ut som en driverfeil, hadde håpet på software feil så lenge som mulig, som betyr, ny hdd og legg in windows fra scratch med kun den hdd i maskinen. så er du sikret at det ikke blir gjenbruk av gamle drivere. Trenger ikke store disken hvis du kun bruker den som system disk, 120 gig er nok. Noen tips til hvordan jeg kan identifisere hvilken driver som evt. skaper problem? Hei! Jeg ville først ha startet den i sikker modus, klikk kjør og skriv msconfig. Her velger du diagnose oppstart, at den starter med minst mulig, likt det i sikker modus, logg av og restart. Trinnvis kan også prøves-. Vennligst BmOnline Ja, det var nettopp dette jeg gjorde tidligere i dag og den starta opp som den skulle med flere av disse alternativene. Ble ikke noe klokere av det så gikk til slutt tilbake til normal oppstart, og da starter den også. Så nå for øyeblikket fungerer den normalt. Jeg har jo strengt tatt ikke gjort noe for å rette feilen(som jeg enda ikke har identifisert). Det er vel da en fare for at feilen dukker opp igjen. Takk for tipset Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Ser da fryktelig ut som en driverfeil, hadde håpet på software feil så lenge som mulig, som betyr, ny hdd og legg in windows fra scratch med kun den hdd i maskinen. så er du sikret at det ikke blir gjenbruk av gamle drivere. Trenger ikke store disken hvis du kun bruker den som system disk, 120 gig er nok. Noen tips til hvordan jeg kan identifisere hvilken driver som evt. skaper problem? Hei! Jeg ville først ha startet den i sikker modus, klikk kjør og skriv msconfig. Her velger du diagnose oppstart, at den starter med minst mulig, likt det i sikker modus, logg av og restart. Trinnvis kan også prøves-. Vennligst BmOnline Ja, det var nettopp dette jeg gjorde tidligere i dag og den starta opp som den skulle med flere av disse alternativene. Ble ikke noe klokere av det så gikk til slutt tilbake til normal oppstart, og da starter den også. Så nå for øyeblikket fungerer den normalt. Jeg har jo strengt tatt ikke gjort noe for å rette feilen(som jeg enda ikke har identifisert). Det er vel da en fare for at feilen dukker opp igjen. Takk for tipset Hei! Jeg ville bare for sikkerhets skyld tatt en aldri så liten virus sjekk. Har du siste versjon oppdaterte filer for å scanne pc? Jeg ville også vært litt nyskjerrig på hva som går av prosesser? Ta en kikk der og se om du har mange gående? 60-100 eller bare 32? Se også om prosessoren ligger på 1-2 prosent i idle? (oppgavebehandling) Ctrl alt del Vennligst BmOnline Endret 14. januar 2010 av BmOnline Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Hei! Jeg ville bare for sikkerhets skyld tatt en aldri så liten virus sjekk. Har du siste versjon oppdaterte filer for å scanne pc? Jeg ville også vært litt nyskjerrig på hva som går av prosesser? Ta en kikk der og se om du har mange gående? 60-100 eller bare 32? Se også om prosessoren ligger på 1-2 prosent i idle? (oppgavebehandling) Ctrl alt del Vennligst BmOnline Jepp, var min tanke også. Har scannet med oppdaterte både antivirus og malwarecleanere uten å finne noe. Har sett gjennom de 40 prosessene som går, og har identifisert alle som legitime. cpu ligger på 0-1% idle. Får prøve den noen dager til og se om den nå har stabilisert seg. Endret 14. januar 2010 av TheEdge Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Sliter fortsatt med samme problem. Etter å ha startet noen ganger i selective og diagnosic startup, så starter den også i normal modus, men kanskje bare en eller to ganger før jeg må starte i safemode igjen. En løsning på problemet er jo selvfølgelig å installere på nytt. Det hadde jeg gjort for lenge siden dersom det over tid hadde bygd seg opp stadig flere problemer med mange ting som ikke fungerer. Men i og med alt fungerte fint og raskt før dette problemet plutselig oppstod, og alt også fungerer glimrende nå når jeg først får startet windows korrekt, så hadde jeg ikke lyst å installere på nytt nå. Jeg skulle fått identifisert problemet. Dersom ingen har flere forslag til hvordan jeg skal finne ut av dette, lar vi bare denne tråden dø vekk. Takk for alle bidrag. The Edge Endret 18. januar 2010 av TheEdge Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Hadde endelig bestemt meg for å reinstallere da jeg ikke fant noen annen løsning på det. Drog frem pc'en og skulle til å koble fra alt for å koble inn en annen disk å installere på. Da oppdaget jeg en kabel som ikke stod i.. Jeg har en ekstern usbhub som jeg mater med strøm fra en vanlig disk kontakt(molex) i pc'en. Denne strømledningen husker jeg nå at jeg koblet fra før jul. Tenkte ikke mere på det så glemte å sette den innigjen. Trodde virkelig ikke at den skulle føre til sånne problemer, men ville bare nett prøve det også før reinstallasjon. Så jeg plugget i denne ledningen og vips pc'en starter som normalt. Det var jaggu rart. Det eneste som er plugget i denne usbhuben nå er en smartkortleser og en bluetooth adapter. Men men.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå