Anterialis Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hei, jeg har - etter en periode på et halvt år - funnet ut at jeg ikke lenger klarer leve uten et SLR i heimen, da jeg måtte selge deg forrige grunnet pengemangel (ikke alltid like morsomt å være student...). Jeg hadde da en xxxD serie, og kommer til å gå for xxD serien denne gangen. Jeg har da i utganspunktet to spørsmål: Hvor mye er 40D-kamerahuset verdt i dag (hvor mye er det "greit" at jeg betaler), og er det noen som helst grunn til å vurdere å gå for 50D som koster ca 7000kr på bruktmarkedet (finn.no) i dag? Evt. hva er 50D verdt i dag, brukt? Jeg vet det er en del andre tråder om ca. dette på forumet, og jeg har lest flere av dem uten at det har kunne gi meg svar på dette i dag. Jeg leste en tråd som er litt over ett år gammel, og da anslo forumbrukere her at 40D var verdt et sted mellom 4500 og 5000kr for huset. Jeg regner med at det nå - ett år senere - er verdt litt mindre. Et siste spm. jeg kom på nå i farta: Når kan vi forvente at neste kamera i samme serie (mest sannsynlig 60D) vil bli lansert? Er det noen rykter rundt dette? Grunnen til at jeg spør om dette, er at jeg regner med prisen på 50D da vil dumpes noe. På forhånd takk =) Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Hei Jeg vet ikke hva som er normal bruktpris for et brukt 50D hus, men jeg ga 5500,- for mitt 3mnd gammelt. Det hadde 2000 eksponeringer + at man ikke kunne se at det hadde vært brukt. Huset var kjøpt i norge på den lokale fotosjappa. Er ikke sikker på hvor godt dette tilbudet var men tror ikke det var dårlig. Endret 12. januar 2010 av Gibos Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Man får 50D for 7500 kr. nytt, så ned mot 5000 bør du kunne prute det til. Samtidig kan du nok få tak i 40D for under 4000 kr., og det er veldig mye kamera for pengene. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Man får 50D for 7500 kr. nytt, så ned mot 5000 bør du kunne prute det til. Samtidig kan du nok få tak i 40D for under 4000 kr., og det er veldig mye kamera for pengene. Jeg holder på å kjøpe nå faktisk. Hva syns du om 40D (11,000 eksponeringer), BG-E2N batterigrep + totalt 3 orig. batterier for 4500kr? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Er det helt og greit så burde prisen være helt ok. Bare få med deg cd-plata,litt tullete og laste ned programmer og oppdateringer uten plata. Kan også være greit og sjekke kontaktene til objektivet og batteriet for og se om det er noe irr der. Lenke til kommentar
dSRL Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Jeg har fått svar på noen av de samme spørsmåla her Finnes endel brukte på foto.no og finn.no, men skal du kjøpe nytt hus og har objektiv? Endret 12. januar 2010 av dSRL Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Basert på min erfaring med kjøp og salg av endel kameraer så har jeg følgende generelle råd: - Ikke kjøp brukt kamera! Ny teknologi til stadig lavere pris tilsier at dette sjeldent har noen hensikt. Se bare på videoutviklingen i kamerabransjen. Her utgjør 1 år nesten kvantesprang i spesifikasjonene til nye kamerahus. - Dersom du allikevel skal ta sjansen, bør du ta utgangspunkt i 1/2 pris av billigste nypris. Hvorfor ? Fordi du risikerer følgende med bruktkjøp: Alle mulige skader, inkl. skjulte skader som du ikke oppdager ved kjøp (jeg har sett mye rart som dukker opp etterhvert). Som regel mangler man også utstyr som fulgte kamera når det var nytt. Du må også regne med å måtte kjøpe batterier da dette er nesten forbruksvare. - Forøvrig: Vær tålmodig når du leter på bruktmarkedet ! Det finnes mange idioter som ser for seg nesten nypris for sitt gamle slitne kamera. Styr unna disse. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Jeg har fått svar på noen av de samme spørsmåla herFinnes endel brukte på foto.no og finn.no, men skal du kjøpe nytt hus og har objektiv? Ja jeg har objektiv (Gode gamle tamron f/2.8 18-50mm). jeg fikk med batterigrep (uorig. dog) og to ekstra batterier (tre totalt) for 4500, så var en helt greit pris. Verken bra eller dårlig tror jeg. Basert på min erfaring med kjøp og salg av endel kameraer så har jeg følgende generelle råd: - Ikke kjøp brukt kamera! Ny teknologi til stadig lavere pris tilsier at dette sjeldent har noen hensikt. Se bare på videoutviklingen i kamerabransjen. Her utgjør 1 år nesten kvantesprang i spesifikasjonene til nye kamerahus. - Dersom du allikevel skal ta sjansen, bør du ta utgangspunkt i 1/2 pris av billigste nypris. Hvorfor ? Fordi du risikerer følgende med bruktkjøp: Alle mulige skader, inkl. skjulte skader som du ikke oppdager ved kjøp (jeg har sett mye rart som dukker opp etterhvert). Som regel mangler man også utstyr som fulgte kamera når det var nytt. Du må også regne med å måtte kjøpe batterier da dette er nesten forbruksvare. - Forøvrig: Vær tålmodig når du leter på bruktmarkedet ! Det finnes mange idioter som ser for seg nesten nypris for sitt gamle slitne kamera. Styr unna disse. Ja er i utganspunktet enig det, men jeg har ikke råd til nytt kamera, og vil ha xxD serien. Da må man inngå komprimiss. Du nevner ting som kan gå galt inni kameraet (skjulte skader). Hvis det er skader som kommer av normal bruk, har jeg jo garanti (orig. kvittering). Er det brukerskader er det værre, men har i kjøpskontrakten skrevet at jeg kjøper det mot at det kun har vært utsatt for normalt bruk. Jeg vet denne kontrakten muligens ikke gir meg så mange fordeler, men har prøvd å helgardere meg så mye som mulig. Dessuten, det er jo 50D som er ute nå, og ifølge de testene jeg har lest, er det ikke mye forskjellene i bildekvalitet eller tekniske ting. Vel, én stor ting er det som jeg vil savne mest: en bra lcd-skjerm. Det har ikke 40D. De ekstra pixlene er jeg ikke så veldig interessert i av to grunner: jeg mener det vil gi dårligere høyISOegenskaper samt. at det vil kreve mer av objektivene mine (som ikke er så veldig gode - Tamrom normalobjektiv og tele). Endret 13. januar 2010 av w3p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå