Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Intervju med en Automatiker- Yrkesprosjekt

Anbefalte innlegg

Heihei, Jeg har et prosjekt på gang. Ykresprosjekt.

Dette går ut på å finne ut mer av det jeg har lyst til å bli, og veien til å bli det ( Går på ungdomskole)

å innen dette prosjektet skal jeg intervjue en innenfor yrke jeg har lyst til å bli, og det er en Automatiker. :)

Og hvis du er en automatiker som jobber på plattform så nevn det! :)

så om de som har lyst som er Automatikere kan svare på noen spørsmål.:cool:

Ossen type Automatiker er du utdannet som?

Jobber du ofshore?

Hva går din jobb ut på?

Den mest lærerike veien å gå for å nå det yrket ( TIP eller Elektro?)

Enkelt å få tilgagng til Lærlingplass?

Og lønn ( dette er ikke viktig, men hvis du vil kan du fylle ut denne)

Informasjonen jeg får blir behandlet anonymt, men det vil bli brukt i et Word dokument som blir levert til min skole. :)

Takk for alle som hjelper. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ossen type Automatiker er du utdannet som?

Utdannelsen min består av GK Elektro, VK1 og VK2 automasjon. Jeg jobber per dags dato i en stilling som går under navnet Instrument Tekniker. Det er opprinnelig en tittel som ligger igjen fra gamle tider.

Jobber du ofshore?

Ja.

Hva går din jobb ut på?

Det er egentlig ganske varierende. Hovedsakelig så går jobben min ut på å drifte prosessanlegget vi har på plattformen. Det består av en brønnhode plattform (der oljen og gassen kommer opp), en prosessplattform der vi separerer gassen og oljen samt måler opp hvor store volum vi sender videre samt en plattform med gasstørking, vannpumper for injeksjon og gass/damp turbiner for strøm. På disse plattformene jobber vi med måle og reguleringssløyfer, ventiler, pneumatikk generelt, hydraulikk, diverse sikkerhetsanlegg som brannslukking/detektering osv osv. Vi bistår også andre firmaer med hjelp om det er nødvendig.

Definitivt elektro. Man kan få en ganske brutal overgang fra elektro til automasjon om man ikke har de riktige kunnskapene (varierer fra skole til skole) og det er lurt å ha litt informasjon om hva faget omhandler.

Vi var 4 som fikk lærlingplass blant rundt 30 personer som ble intervjuet. Tror det var rundt 120-140 søkere. I år tok vi bare inn 1 automatiker totalt i selskapet, så jeg tror jeg må si nei her. Bekjentskap teller fryktelig mye.

Og lønn ( dette er ikke viktig, men hvis du vil kan du fylle ut denne)

Startlønn på rundt 450 000,- kroner. Etter 12-13 års ansinitet ligger det på rundt 590 000,- kroner.

Om det var flere spørsmål så er det bare å spørre. Jeg drar på jobb i morgen- og der er det litt begrenset tilgang til Diskusjon.no

Lenke til kommentar

Definitivt elektro. Man kan få en ganske brutal overgang fra elektro til automasjon om man ikke har de riktige kunnskapene (varierer fra skole til skole) og det er lurt å ha litt informasjon om hva faget omhandler.

Regner med at du mente fra TIP til automasjon her?

Vi var 4 som fikk lærlingplass blant rundt 30 personer som ble intervjuet. Tror det var rundt 120-140 søkere. I år tok vi bare inn 1 automatiker totalt i selskapet, så jeg tror jeg må si nei her. Bekjentskap teller fryktelig mye.

If you don't mind, hvilket selskap jobber du for?

Lenke til kommentar

Det verierer vel litt fra år til år hvor vanskelig det er å få læreplass. Noen år så får vel så godt som samtlige læreplass. Det finnes vel på den anen side mange forskjellige bransjer som bruker automatikerer.

Automatiker har blitt et forholdvsis populært studium slik at man skal stå på en del i VG1 for å komme videre på VG2 automatiker.

Et fag som er litt "i slekt" er kjølemontør. Her er det lettere å komme inn.

Det er nok helt sant at det bådde vil være "lettest" og mest vanlig å komme inn på Automatiker via VG1 elektro. På den anen side så lærer man seg mange "mekaniske ferdigheter" på TIP som det kan være godt å ha med seg. (Sveising, fresing, dreiing, etc.)

Man kan komme inn på både automatiker og på kjølemontør både fra VG1 TIP og fra VG1 Elktro. Kjølemontør er egentlig kanskje mer over mot "mekanisk" enn mot elektro.

En annen variant er å gå elenergi først og så først bli elektriker, og så kombinere senere med et fagbrev i automatikerfaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...