Gå til innhold

Playstation 3 eller Xbox 360 Elite? - Kompleks problemstilling...


Mr.Karlsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glad for att det ikke er meg som skal ta valget over hvilken konsoll jeg skulle hatt hvis jeg kun skulle hatt en. Er det noe jeg ikke kan skille er netopp forholdet ps3 mot 360.

 

Beggge konsollene har ett veldig bra spillbiblotek i ryggen, begge konsoller er brukbare som mediasenter, begge har bra onlinetjenester og markedsplasser.

 

Som sagt over er glad jeg har både råd og ikke minst tid til å spille alle godbitene som kommer på begge.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

Det med lydkvalitet er en stor sak for meg,

har nytt hjemmekinoanlegg og ønsker å nyte det, få gode lydfelt etc...

 

Hvis det kun er ETT spill som støtter....vel, hva enn du sa..

 

Kunne du utdype deg litt om surround lyden?

Komprimerer Xbox 360 alt til LPCM mens PS3 holder alt i DTS eller Dolby?

 

Vær ærlige her nå da :)

Ikke krangle om frakt kostnader, vil ikke at moderator stenger tråden før jeg har kjøpt konsoll i helga :)

Hvis PS3 har mange ganger bedre lyd så kan det avgjøre hele greia...er litt audiofil :p

Lenke til kommentar

Begge konsollene støtter 5,1 surroundlyd, 360en enten via optisk SP/DIF eller HDMI. 360en kan pushe ut en rekke formater, eksempelvis Dolby Digital, WMA Pro, DTS eller PCM Stereo. 360en kan også dekode TrueHD fra HD-DVD spilleren om man har den (og har du den er du en tulling).

 

Nå er det spillene som i denne sammenhengen er viktig (trådstarter har uttalt at han ikke bryr seg om BluRay) og der pusher både 360 og PS3 ut Dolby Digital i de aller aller fleste tilfellene. Noen få PS3 titler støtter TrueHD eller DTS Master Audio.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Stereo-PCM? Bare på optisk kabel.

 

Du glemmer at du alle Bluray-spillere har måttet støtte 8-kanalers PCM-lyd, innkludert PS3, som er en av grunnene til at HDMI 1.3 er nødvendig på Bluray. :)

 

Det første lossless PS3-spillet med lossless 7.1 lyd, kom allerede ved launch, i etterkant er det komt mange flere spill med 7.1 ukomprimert LPCM.

 

De mest populære er; Resistance, Warhawk, Ratchet, Oblivion, Heavenly Sword, Motorstorm.

Har ikke fulgt med på dette noe særlig i etterkant, men du ser hva det går i.

 

Noen spill kjører ukomprimert 5.1 LPCM, kan kjøres på HDMI 1.2, eksempler på spill er Ninja Gaiden Sigma, Virtua Fighter.

 

Til sammenligning så var det første spillet på 360 med lossless lyd var det nye Neural-THX 7.1.

Prototype fikk litt presseomtale fordi det var det første 360-spillet som hadde dette, det kom i sommer/høst, PS3 støtter også dette selvsagt.

 

Veldig mange av Sony's egne PS3-titler har støtte 5.1 eller høyere ukomprimert, via PCM.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Det spørs om denne ukomprimerte lyden begrenser seg til cutscenes/FMV og eventuelt bakgrunnsmusikk. Ellers begrenser dette seg til minnekapasiteten.

 

Du glemte nok endel ting, men det er jo ting som tale, bakgrunnsmusikk, cutscenes, o.l. som er kjekt å ha i god kvalitet.

PS3 kan også streame fra to plasser samtidig, både Bluray og HDD'en, noe som ikke går på 360'en. :-(

 

Eneste litt kjipt når noen multiplatform-utviklere ikker rekker å tenke på dette.

 

Uansett så er det mindre latency på XDR-minnet, og bedre post-processing på PS3'en, ang lyd. Flere audio-kanaler, som er nyttig dersom du lager ett dynamisk musikk-system slik som vi så i Killzone 2, og native støtte for høyere sampling frekvens, osv.

Så om du har skikkelig anlegg og oppsett å putter på beste innstillinger, så får du bedre lyd om du spiller Batman på PS3 vs. om du spiller på 360.

 

Lyd er jo liksom noe Sony har jobbet en tid med, så det er forståelig at Sony fikk dette til. :-/

Lenke til kommentar
Sony Playstation 3 passer bra med Sony 5.1 hjemmekino anlegg :)

 

Har bestemt meg og går for 250gb for 2999,- tror jeg.

 

Takker for alt hjelp, kjekt å få guiding på ett slikt kjøp ;)

Så det ble en ps3? =)

Grattis uansett, lykke til med kjøpet ditt!

Lenke til kommentar
Arkham Asylum-sitatet ditt ser jeg gjerne en kilde på. Spillet er multiplatform, å tro at de lager nye samplinger / remastrer all lyd på tre forskjellige plattformer er usannsynlig.

 

Som regel i filmer og spill så er det en master, som har meget god lydkvalitet. Denne downsamples så slik at den passer formatet det skal ut på. Alt fra PSP, xbox 360 og ps3.

Lenke til kommentar
Du glemte nok endel ting, men det er jo ting som tale, bakgrunnsmusikk, cutscenes, o.l. som er kjekt å ha i god kvalitet.

PS3 kan også streame fra to plasser samtidig, både Bluray og HDD'en, noe som ikke går på 360'en. :-(

Hvor mange andre ting er det? Tale i type adventure og rpg spill kan nok streames, men ikke i action spill der man skal høre et "there he is!" straks fienden ser deg. Lydeffekter er noe som må ligge i minne.

 

Uansett så er det mindre latency på XDR-minnet, og bedre post-processing på PS3'en, ang lyd. Flere audio-kanaler, som er nyttig dersom du lager ett dynamisk musikk-system slik som vi så i Killzone 2, og native støtte for høyere sampling frekvens, osv.

Flere lyd kanaler er en fordel PS3 har for dem som har et 7.1 oppsett, men jeg kan ikke se hvordan lavere latency på XDR minne kan gi bedre lydkvalitet.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Sony Playstation 3 passer bra med Sony 5.1 hjemmekino anlegg :)

 

Har bestemt meg og går for 250gb for 2999,- tror jeg.

 

Takker for alt hjelp, kjekt å få guiding på ett slikt kjøp ;)

 

Du kommer nokk ikke til og angre :) lefdal har ps3 til 2489 forresten.

Lenke til kommentar

Thklinge:

Leste om Batman i ett intervju, at PS3- og PC-versjonen vistnok hadde bedre lyd, men nå har jeg googlet i over en time uten å finne det igjen, så kan godt være jeg husker feil.

Uansett, har fremdeles til gode å se ett eneste spill med bedre lyd på 360, iforhold til PS3. :-/

Og når det er massevis av spill som har bedre lydformat på PS3 iforhold til 360, så er det jo ikke vansklig å skjønne hvorfor jeg mener det er bedre lyd på PS3.

 

Mista Pi:

Er ikke sikker på hvordan det virker, er ikke verken ingenør, proggrammør, eller har tilgang til PS3-tegninger eller musiker.

 

Når jeg leste om konsollene engang i tiden leste jeg at den software-baserte lyd-driveren som kjører på SPE'en stjeler litt XDR-minne, om det blir brukt til konvertering av bitstream, laste høy/lav-kvalitets lydeffekter inn i minne, LPCM, og utregning av områdebasert ekko, eller øke sample-frekvens, eller om det hjelper audio-kanalene, om det er for å bare spare strøm, eller annet dilldall . Vet jeg ikke.. :-/

Regner med at fordelene med XDR blir brukt, iogmed at DDR3 er billigere.. Nøyaktig hvordan det blir brukt eller om det jeg sier er logisk har jeg ingen aning om. :)

 

Mener ikke at korte skrik som 'Hey, there he is!' ligger i minnet i svære RAW format-filer, men kan ikke skjønne hvorfor de ikke skal kunne streame inn å fjerne lydene alt ettersom du kan få bruk for dem eller ikke, på samme måte som med texturer.

Minne og lyd-mulighetene på PS2 var enda dårligere, og skulle tro om dette var ett stort problem at det hadde blitt ordnet tidligere.

Slike små-effekter kunne vel egentlig kanskje konverteres lossless på L2 cachen til SPE'en i såkalle on-the-fly behandling.

 

Har egentlig aldri slått meg å tenke på dersom en vakt som roper 'Hey, there he is!' om dette er 96khz eller ikke. :p

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Kjøp Xbox 360. Og så kjøper du en god blu-ray-spiller når den tid kommer at du vil ha blu-ray.

Multikonsoll-spill ser ofte bedre ut på Xbox 360 og Microsoft blar ofte opp gode penger for at vi som har Xbox 360 skal nyte godt av ekstragodis før andre. Som f.eks nye maps til MW2... kommer først på Xbox 360.

Lenke til kommentar

KongRudi:

Når det er snakk om å streame texturer er det ikke slik at det hentes inn i minnet i det øyeblikket det trengs. Hvis du beveger deg inn i et område som ikke har textures/modeler/lyd klart i minnet vil du oppleve en kraftig forsinkelse på disse tingene. Man slipper å ha hele kartet/brettet liggene i minne om gangen, men dette er vanskelig å gjøre riktig og har sine begrensinger. Uansett tviler jeg på at utviklerene vil prioritere høyere kvalitet lyd over f.eks teksturer hvis dem går for streaming.

 

Selv om PS3 har en bedre ut format med full kvalitets multi-channel PCM (imotsettning til Xbox360 sitt komprimerte DD mix) har det neppe noe særlig nevnbar praktisk betydning der det uansett kommer fra lossy komprimerte samples. Foruten dem som sitter med et 7.1 system er det nok ikke så veldig mange spill som har nevnbart bedre lyd på PS3. Men det er helt klart spill på PS3 som kan skilte med bedre lyd enn det man kan få på Xbox360.

Batman AA har både DTS og 7.1 på PS3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...