TSF Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hei. Jeg kjøpte mitt første DSLR for en tid tilbake (D3000 med 18-55 kitlinsa)og har etter en del lesing her og i bøker begynt å få noenlunde peiling på hva de forskjellige parameterne betyr. Det jeg er ute etter er en slags guide til hvilke innstillinger det er lurt å starte med, for så å justere litt hit og dit, til forskjellige motiver. Jeg kommer hovedsaklig til å ta bilder av: MMA, boxing, kickboxing Naturbilder Innendørsbilder av folk (familiefoto etc.) - sikkert mange som lurer på det samme for andre motiver. Eksempelvis har jeg fått med meg (og erfart) at ved foto av fighting så er det lurt med høy ISO (min 400) og lav lukkertid, samt å undereksponere litt for å få enda høyere lukkertid. Og at et lyssterkt objektiv (F-stop 2 eller mindre) er å foretrekke. Det er slike "grunnregler" jeg tenker på, som jeg kan stille kameraet på for så å justere videre. Hvis noen har en link til noe slikt er jeg sikker på at det er mange nybegynnere som kan ha stor hjelp i dette. Eller om noen kunne tatt seg 5 min å skrevet litt Har lagt merke til at det er høy kompetanse blant forumets "svarere"! Takk for evt. svar Lenke til kommentar
Laze Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Gratulerer med ny hobby! En god start når det gjelder kjappe "grunnregler" er Zafts lommeguide fra denne tråden. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Det er alltid en fordel med lav Iso selv om speilreflekser gir bra bildekvalitet også med høyere Iso-verdier. Så det du er ute etter er å finne en optimal kombinasjon av lukkertid, blender og Iso for motivet. Så er det nok lys når du tar bilder av boksing er det ingen grunn til å øke Iso. Men i mange tilfeller er det nødvendig og da er det bare å justere ivei. Prøv å ta noen bilder med forskjellige Iso-verdier og se hva du synes er høyeste du vil bruke. Folk har forskjellige krav, men både 800 og 1600 burde fungere bra på et D3000. Å undereksponere (gjøre bildet mørkere) for å få kortere lukkertid er ikke ideelt. Det er i litt mørke bilder at kvaliteten blir dårligst når du øker iso. I hvertfall så lenge du holder deg til JPG-format vil jeg anbefale å heller skru opp Iso ett ekstra hakk enn å undereksponere bildet. Objektiv med større blender (mindre tall) er ofte en fordel siden det slipper inn mer lys og gir deg mulighet for kortere lukkertid og/eller lavere Iso. Større blender gir også mindre dybdeskarphet, noe som kan være en fordel i noen tilfeller hvor du ønsker å gjøre bakgrunnen uskarp. Mindre dybdeskarphet krever imidlertid også at fokus er eksakt riktig og med motiv som ikke er "flate" kan deler av motivet fort bli uskarpt. Uansett hvor mange gode (og dårlige) svar du måtte få så er det ingenting som slår å eksperimentere selv. Bli kjent med kameraet, prøv forskjellige innstillinger og ta masse bilder. Vil du eksperimentere med dybdeskarphet så er Nikons 50mm F1.8 eller 35mm F1.8 bra og rimelige alternativer. D3000 krever at objektivene har innebygd fokusmotor så hvis du skal kjøpe brukt må du passe på at det du kjøper har det. Edit: Rettet div skrivefeil Endret 12. januar 2010 av seriksen Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Nikon sin 50 f/1,8 har ikke fokusmotor. Skal en ha det må en gå for den nyeste 50millimeteren som har AF-S i navnet (den er f/1,4 forresten). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå