rep_berry Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Heisann! Jeg fikk plutselig BSOD og loopende rebooting på en eldre PC (OS = XP Pro) Har forsøkt å reparere/boote fra CD etc., men uten hell.. problemet kan være hardware(?) Jeg skal prøve å feilsøke RAM senere idag. Blåskjermen kommer og går så fort at jeg ikke rekker å lese hva som står, noe som ikke akkurat gjør det enklere. Nok om det, nå har jeg satt inn disken i en annen maskin med XP. Spørsmålet er; hvordan feilsøker, evt. reparerer jeg nå disken jeg satte inn? Det er en del filer jeg også kunne tenke meg å eksportere/redde til en ekstern HDD, men jeg får ikke tilgang til disse filene nå siden jeg har et annet login på den gamle maskinen.. For øyeblikket kjører jeg chkdisk på HDD'en jeg tok ut, men det går usannsynlig tregt. Den begynte rundt ellevetiden igår kveld, og da jeg dro imorges hadde den bare fullført 54%.. (disken er på 136 GB). Hører gjerne! Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Heisann! Jeg fikk plutselig BSOD og loopende rebooting på en eldre PC (OS = XP Pro) Har forsøkt å reparere/boote fra CD etc., men uten hell.. problemet kan være hardware(?) Jeg skal prøve å feilsøke RAM senere idag. Blåskjermen kommer og går så fort at jeg ikke rekker å lese hva som står, noe som ikke akkurat gjør det enklere. Nok om det, nå har jeg satt inn disken i en annen maskin med XP. Spørsmålet er; hvordan feilsøker, evt. reparerer jeg nå disken jeg satte inn? Det er en del filer jeg også kunne tenke meg å eksportere/redde til en ekstern HDD, men jeg får ikke tilgang til disse filene nå siden jeg har et annet login på den gamle maskinen.. For øyeblikket kjører jeg chkdisk på HDD'en jeg tok ut, men det går usannsynlig tregt. Den begynte rundt ellevetiden igår kveld, og da jeg dro imorges hadde den bare fullført 54%.. (disken er på 136 GB). Hører gjerne! Hallo! Ja, berry- du kan jo forsøke å la den gamle stå i der den var, og starte i sikker modus, event. sette inn installplaten til xP og kjøre en reparasjon i stedet? Tror det er den enkleste veien, hvis det ikke viser seg at det er andre feil på pcen? Ville først ha prøvd å resette bios og tatt en kaldstart, så i sikkermodus med xp, exit og boot på install cd. Vennligst BmOnline Endret 12. januar 2010 av BmOnline Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Treg chkdsk kan tyde på at det er noe feil med disken. Å hente ut filer skulle være kurant hvis disken fungerer. Hvis du får "Ingen tilgang" skal det være enkelt å fikse: http://support.microsoft.com/kb/810881/no Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 For øyeblikket kjører jeg chkdisk på HDD'en jeg tok ut, men det går usannsynlig tregt.Den begynte rundt ellevetiden igår kveld, og da jeg dro imorges hadde den bare fullført 54%.. (disken er på 136 GB). Det kan synes som om disken ikke er noe samarbeidsvillig lenger. Grunnen til at det går så tregt er at diskkontrolleren (som er integrert i elektronikken i disken) prøver gjentatte ganger å lese sektorer fra diskplatene. Får den feil sjekksum, så prøver den igjen, og igjen, og noen ganger gir den helt opp - noe som gjerne fører til systemcrash og blåskjerm. Et program som SpinRite ($89) kan muligens "gjenopprette" disken, men i noen tilfeller er dette så krevende for disken at det er det siste den gjør. Selv om operasjonen skulle være vellykket ville jeg forte meg og kopiere filer fra denne disken, for den er ikke lenger til å stole på. Det du kan prøve først er å lage en "image"-kopi av disken som du legger på en annen disk (f.eks. i den maskinen der du har den tilkoblet nå.) Dermed har du en kopi du kan jobbe med uten fare for original-disken. Merk at det kan ta like lang tid å lage denne kopien som å kjøre chkdsk. På disk-kopien kan du nå "ta eierskap" til alle filer og foldere, slik at du med ditt login blir stående som eier av filer/foldere. (Gå gjennom Properties, Security, Advanced,...) Dette med eierskap kan du selvsagt også gjøre på original-disken, men da skaper du litt ekstra trøbbel for deg selv dersom du ønsker å putte den tilbake i original-PC'en. Lenke til kommentar
rep_berry Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Ok, takk for innspill. Tror kanskje det er lurest å sikre dataene slik du foreslår med et image. Er det en innebygd funskjon for dette i XP eller må bruke/laste ned et annet program for det? Noe spesielt filformat? .iso? Mounte imaget med DaemonTools etc.?? Hvis jeg klarer det, så kan jeg fortsette å eksperimentere med å teste hardware på den gamle pc'en uten å være redd for å miste data. Og siden meningen er å putte disken tilbake der den stod, er det vel greit å ikke trøble med tanke på å endre eierskap..? Jo, tror jeg går for det siste alternativet.. Kommer tilbake med resultatet. Mvh Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Ok, takk for innspill.Tror kanskje det er lurest å sikre dataene slik du foreslår med et image. Er det en innebygd funskjon for dette i XP eller må bruke/laste ned et annet program for det? Noe spesielt filformat? .iso? Mounte imaget med DaemonTools etc.?? Det greieste er å kopiere disk-partisjonene fra den syke disken over til en ny disk, eller kopiere hele disken, for den del. Easeus Partition Master Home Edition kan gjøre dette for deg. Har aldri laget så store ISO-filer, så jeg vet ikke hvordan det blir ... Lenke til kommentar
rep_berry Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Jada, har kommet litt lenger med puslespillet. Jeg tok sikkerhetskopi av disken med Easeus Partition Master, for øvrig et fint program, og etter å ha prøvd ulike måter å reparere med XP-cd og diverse, fikk jeg til slutt opp at det var feil på systemfilen.. I recovery panel fant jeg til slutt et restore-point som var brukelig, og kopierte system-filen derfra. Underveis har jeg lært litt om F-lock tastaturer osv. Pc'en startet ihvertfall i sikkermodus, og alt så forsåvidt greit ut. Helt til jeg skulle starte i normal modus - da får jeg feilmeldingen 0x80090019.. Windows klarer ikke å validere mitt Windows-eksemplar eller noe sånt.. Men jeg har jo et gyldig eksemplar.. har jo cd'en og allting.. Hva bør jeg gjøre nå?? Så forresten via CClean at det i oppstarten ligger noe som heter servises.exe (med 's') som jeg har disablet.. er ikke det en trojaner? + en til jeg ikke husker navnet på. Skal legge ut en HiJackThis logg når/hvis jeg noengang kommer så langt. Men først 0x80090019.. gode forslag mottas med takk. Mvh Lenke til kommentar
atlef Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Se om dette hjelper, 1. In the registry, go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\WPAEvents Highlight that folder and then choose and File > Export (as a precaution) then in the right pane double click OOBETimer and very carefully change just the first byte to say 00 Then COPY the two files windows\system32\wpa.dbl and wpa.bak to a different folder, and the DELETE them from the system32 folder Then get on the internet and then Start > All Programs > Accessories > System Tools > Activate Windows and use Activate on the internet now. That should only take a few seconds and windows should activate If any of that gives you any trouble put those files back, and import the registry key back again, before doing anything else. Vet ikke om dette er løsningen, men kan være verdt et forsøk. atlef. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Er enig med de som har svart før, nemlig at det kan være disken som er på vei til å ta kvelden. Men før du slår deg til ro med denne konklusjonen og drefser disken i søpla, så kan det være lurt å prøve å teste RAM. Feil med RAM kan gi omtrent alle tenkelige feilsymptomer, også trøbbel med lesing og skriving til disk. Så: Last ned og kjør Memtest86+. La den stå å gå en stund. Kan jo hende du er "heldig" og sparer deg for å kaste en disk som er i orden. Opplevde selv en PC der "problemer med disken" var feilsymptomet. Og så var det rammen som var råtten (eller cpu/psu) Lykke til Lenke til kommentar
rep_berry Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Klarte å gjenopprette til et fungerende oppsett tidlig desember via recovery panel. Da sluttet maset om validering også.. (feilmelding 0x80090019).. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå