Gå til innhold

Aldri klokket før....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://forum.overklokking.no/viewtopic.php?t=110171  sa meg heller ingenting...  

jeg må vite hva jeg skal gjøre for å klokke. ikke hvorfor man klokker og alt det der...............

:o  :o  :o  :o  :o

Du burde ha lest overklokingsguiden ordentlig.

Klipt fra guiden:

Øker vi busshastigheten til 105 MHz vil hastigheten øke til 105x10=1050 MHz. Dette kalles bussoverklokking. Øker vi i stedet multiplikatoren til 10,5 vil vi få en også få en prosessorhastighet på 100x10,5=1050MHz, men det betyr ikke at vi har fått samme ytelse.

Den store forskjellen er at ved bussoverklokking er hele hovedkortet overklokket fem prosent, ikke bare prosessoren. Dermed går også internminnet og andre ting som er styrt av av hovedkorthastigheten fem prosent raskere. Det krever sitt av utstyret, men kan gi en pen ytelsesøkning...

Skal du øke fsb må du altså passe på hvor rask RAM du har.

Lenke til kommentar

Jeg så det men hvordan øker man fsb'en da? jeg prøvde å gå inn i bios men jeg fant ikke noe sted der jeg kunne stille på fsb eller mp.

hvor i bios gjør jeg dette?

Jeg lurer på en ting til. Hvor mye kan jeg klokke før jeg må skaffe meg ny/flere vifter? jeg har en helt vanlig prosessorvifte.

:o :o :o :o :o :o

Lenke til kommentar
Jeg så det men hvordan øker man fsb'en da? jeg prøvde å gå inn i bios men jeg fant ikke noe sted der jeg kunne stille på fsb eller mp.

hvor i bios gjør jeg dette?

Jeg lurer på en ting til. Hvor mye kan jeg klokke før jeg må skaffe meg ny/flere vifter? jeg har en helt vanlig prosessorvifte.

:o  :o  :o  :o  :o  :o

Det skal ligge under "Advanced Chipset Features" eller noe lignende.

Vanskelig å svare på hvor mye du kan klokke før du må sette inn ekstra vifter. Prosessoren bør vel ikke gå noe særlig over 70 grader (max). Du får holde øye med temperaturen underveis. Ekstra kabinettvifter er lurt uansett.

Lenke til kommentar
Hehe... nå føler jeg meg vilt noob men...

hvordan skal jeg liksom holde øye med temperaturen da?

:oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :roll:  :roll:  :roll:  :roll:  :roll:  :roll:  :roll:  :roll:  :roll:

les manualen til hovedkortet ditt om biosen din du... så er du godt på vei.

Lenke til kommentar

Her er et review av hovedkortet ditt. Ifølge det som står på side4 så er det bare mulig å justere bus og ikke multiplier.

http://firingsquad.gamers.com/hardware/k7s5a/page4.asp

Du må gå inn i CPU PnP setup. Der kan du stille CPU speed (bus). Se på bildene i artikkelen så skjønner du det sikkert

Oppdatert: Jeg fant dette på X-bit labs. Dette er hva de sier om overklokking på hovedkortet ditt

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard.../ecs-k7s5a.html

"Overclocking

K7S5A being designed as a very cheap and easy-to-use mainboard, is not intended for CPU overclocking needs. So, it will be a bitter disappointment for overclocking fans: K7S5A boasts no functions for efficient CPU tweaking. It offers no opportunities for Vcore, Vio or CPU multiplier adjustment. The only means of overclocking it possesses is the possibility to set non-standard FSB frequencies (112, 124, 138, 150 and 166MHz). Frankly speaking, compared with other products allowing FSB frequency adjustment with an increment of 1MHz, this overclocking function makes a pretty ironic impression.

At the same time, don't forget that Socket A CPUs can be overclocked without any specific features of the mainboard involved. We mean opening and closing the "Golden Bridges" on the CPU packaging. It goes without saying that this method requires a lot from the user (Ready to take the risks? - Then check this article!).

Nevertheless, we checked how stable our K7S5A is when working at higher system bus frequencies. As a result, our sample appears capable of running stably only with the maximum FSB frequency of 138MHz. The mainboard lost stability at the next stage of 150MHz."

Konklusjon: Hovedkortet ditt er ikke overklokkingsvennlig i det hele tatt. Desverre

Lenke til kommentar

Eneste muligheten du har er å gå inn i "CPU PnP setup" og stille opp CPU speed (bus).

Du skrev at CPU tempen din er på hele 63 grader. Da er det kanskje ikke så lurt å overklokke i det hele tatt. Når du øker Mhz på prosessoren vil den utvikle mer varme

Hvis XP2000+ prosessoren din har Palomino kjerne kan den uansett ikke overklokkes så langt. Da jeg hadde XP2000+ palomino kjørte den på max 1800Mhz før den ble ustabil. Dette var på et hovedkort som hadde gode overklokkingsegenskaper (Asus A7V8X Deluxe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...