Gå til innhold

Lang eksponering, for mye lys

Anbefalte innlegg

Hei

Prøver å få til noen gode bilder med lang eksponering og lav blender

Vil gjerne få til bilder av feks en elv der elven blir slørete.

Men det blir for mye lys, isoen er på low, blender 32 og har prøvd med ulike lukkerhastigheter, og når bildet er rett eksponert blir det ikke rett, lukkertiden blir for kort for at ikke bildet skal bli helt hvitt.

Hvordan kan jeg forbedre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Men det blir for mye lys, isoen er på low, blender 32 og har prøvd med ulike lukkerhastigheter, og når bildet er rett eksponert blir det ikke rett, lukkertiden blir for kort for at ikke bildet skal bli helt hvitt.

Du trenger nok en grunnforståelse mellom lukker, blender og ISO. Lån/kjøp en bok, les kameramanualen, søk på nettet, eller gå et kurs...:-)

Lenke til kommentar
Hei

Du trenger nok en grunnforståelse mellom lukker, blender og ISO. Lån/kjøp en bok, les kameramanualen, søk på nettet, eller gå et kurs...:-)

Takker for svar

Ja det er akkurat det jeg skal, på kurs :)

Men inntil videre,så leker jeg meg og har fått til noen gode bilder.

Eksperimenterer med iso,blender og lukkertid og finner det utrulig spennende.

Har fått noen gode bilder av nattehimmelen, tatt med stativ og lang lukkertid, men i dagslys slier jeg.

Lenke til kommentar

På godt norsk et nøytralt gråfilter,det gjør at du kan ha lengere ekponeringer uten og gi mer lys til sensoren.Hvor mye lengere eksponering er avhengig over hvor mørkt filtret er,kan tenke meg klass6/8 burde holde.

Bare vær sikker på at du får et filter som har samme gjengedimensjon som objektivet,typisk på et kitobjektiet er 58mm.

Her har du en guide angående slørete vann.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den guiden ser helt ok ut. Så du kan godt kikke på den for å få "the big picture" for å få slørete effekt.

Lysmåleren måler lyset på brikka, så du kan godt stole på at den gir deg riktige data om valg av lukker og blender. Uavhengig om du har ND-filter eller ikke.

Lenke til kommentar
Den guiden ser helt ok ut. Så du kan godt kikke på den for å få "the big picture" for å få slørete effekt.

Lysmåleren måler lyset på brikka, så du kan godt stole på at den gir deg riktige data om valg av lukker og blender. Uavhengig om du har ND-filter eller ikke.

Med et 10-stops ND filter klarer ikke kameraet å måle rett lys, det er SVART. Neste gang du indirekte motsier meg bør du grunnlegge svaret ditt så jeg slipper å be om det.

Jeg har erfaring med både 6-stop og 10-stop filter og jeg vet kameraet ikke takler lysmålingen gjennom et slikt filter.

Lenke til kommentar

Er det svart, betyr det at det ikke er noe lys å måle. Og det gjelder enten det er påmontert filter eller ikke. Men så lenge det er lys på brikka, blir det målt.

Jeg har selv ND-filter, blant annet et ND-8. Og det går fint å bruke lysmåleren med det så lenge lysmåleren får lys. Den er ikke koblet til filteret på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen og takk for mange gode og velforklarende svar.

Tok meg en tur til japan foto og kjøpte et Hoya ND4 filter.

Det ble straks likar med filter ja, har ikke testa så veldig mye,men det går fint an å ta bilder i litt kraftig sol med litt lengre eksponering.

Skal ta meg en tur ut i helga og finne inspirasjon og motiver ute i naturen :)

Endret av bellanca99
Lenke til kommentar

Med et 10-stops ND filter klarer ikke kameraet å måle rett lys, det er SVART. Neste gang du indirekte motsier meg bør du grunnlegge svaret ditt så jeg slipper å be om det.

Jeg har erfaring med både 6-stop og 10-stop filter og jeg vet kameraet ikke takler lysmålingen gjennom et slikt filter.

Dette kameraet, er det bare ditt eller? Jeg vet at 5D-et mitt takler lysmålingen - jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Lysmåleren trenger en viss mengde lys for å virke nøyaktig. Når lysmåleren på en Nikon får for lite lys, så viser den "lo". Etter hva jeg har skjønt, sier ikke Canon kameraer ifra på samme måte, men viser i stedet sitt "best guess". (mulig jeg tar feil her)

Smeller du på et 10-stops filter, så sier det seg selv at det relativt kjapt blir for lite lys for lysmåleren. :)

Edit: og bare så det er sagt - om en Nikon viser "lo", så vil den fortsatt forsøke å eksponere riktig. Nikoningeniørene er bare nøyaktighetsfreaker, så de viser ikke data de ikke vet er riktige.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Edit: og bare så det er sagt - om en Nikon viser "lo", så vil den fortsatt forsøke å eksponere riktig. Nikoningeniørene er bare nøyaktighetsfreaker, så de viser ikke data de ikke vet er riktige.

Jeg har også Nikon og kan bekrefte at eksponeringen er rimelig i nærheten av det den skal være, selv når det er lite lys på lysmåleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...