Gå til innhold

[Løst]Førerkortet mitt er bare gyldig i to år - hvorfor?

Cundou

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tok lappen på bil for snart to år siden. Og jeg tok lappen på motorsykkel for fire-fem år siden. På det første førerkortet mitt (for MC) sto det at førerkortet var gyldig til jeg ble 100, noe jeg antar er vanlig. Men da jeg fikk bil-førerkortet, var dette forandret til å gå ut nå i 2010, på både MC og bil. Tenkte kanskje det hadde med prøvetid å gjøre, så jeg spurte venninna mi, som tok lappen i sommer, om det var slik på hennes førerkort også, men hun sa det ikke var det.

Er det vanlig at førerkortet bare er gyldig i to år etter at du har tatt det, og hva skjer i så fall etterpå? Får jeg bare nytt i posten? Ikke klarer jeg å finne ut hvem jeg kan ringe til heller (heter det veitrafikktilsynet eller veivesenet eller HVA F***?).

Jeg måtte levere inn legeattest da jeg tok førerkort på bil (ikke da jeg tok MC-lappen), har det noe med saken å gjøre kanskje? Må jeg levere ny legeattest etter to år eller noe?

Noen som kan hjelpe meg? Er helt i villrede jeg :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Statens vegvesen heter det, ta å ring de så får du svar på det du måtte lure på. Ellers kan du sikkert lete litt her å se om du finner no http://www.vegvesen.no/Forerkort

Dustete google fikk ikke opp statens vegvesen som noe resultat da jeg googlet "veivesenet". Så det på førerkortet og fant det akkurat ut selv :p Takker! Men hvis noen har peiling på om det er sånn det skal være eller ikke, er jeg takknemlig for svar uansett fram til jeg får ringt.

Lenke til kommentar

Fikk snakket med dem, og ja, det var pga legeattesten. Så hvis noen flere lurer på noe lignende: ring statens vegvesen eller ta kontakt med legen din for å fornye førerkortet. Det kommer litt an på hva man måtte ha legeattest for og, men det kan de svare på for deg.

Så da vet jeg hva jeg må gjøre!

Lenke til kommentar
Lurer på om det noe med synn å gjøre, eller om det var noe helt annet, trengen ikke å svare på det hvis det er så personlig. :D

Det står om helsekrav osv her. Når det gjelder syn så holder det med en melding fra optiker dersom det ikke er veldig alvorlig, så vidt jeg har skjønt. Det jeg lurte på, derimot, var det åpenbart best å ringe om, da hun jeg snakket med heller ikke var helt sikker, og ba meg ta kontakt med legen. :yes:

Lenke til kommentar

Mmm er artig, jeg fikk lappen 4 januar i år og har diabetes type 1. Kjørelæreren min sa jeg måtte regne med å måtte fornye førerkortet hvert femte år men når jeg fikk det i posten sto det at det var gyldig til jeg er 100.. :D Syns det er morro for jeg har hørt om mange lignende tilfeller, virker som de gjør mange feil ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...