Gå til innhold

Minianmeldelse: Amazon Kindle 2


Moskus

Anbefalte innlegg

Amazon har måttet legge på moms på alle eBøker vi kjøper i Norge og har derfor bare benyttet sjansen til å gjøre det samme når du kjøper selve Kindle-en. Altså, momsen er inkludert og det blir ingen moms fakturert fra tollvesenet. Har blitt veldig glad i Kindle-en min, men jeg ser ikke for meg at det kommer til å vare så veldig lenge. Amazon må enten la norske forlag lage egne butikker eller lande gode avtaler så vi får tilgang på norske bøker. Jeg klarer liksom ikke se meg framtiden med Kindle for jeg har ikke så stor tro på at de klarer å lande noe sånt. Mye pga den lave markedsandelen de har i Norge. Det geniale hadde jo vært Apple som har en enorm innvirkning på markedet når de lanserer nye ting og kunne laget et lignende program som Apple har lansert nå for å lage og legge ut egne bøker for salg. Tror dessverre iBooks kommer til å slå bedre enn av Kindle i Norge fullt og helt pga markedsandel. Jeg klarer fortsatt ikke lese lange bøker på en iPad-skjerm.

Plattformen til Amazon er i orden den. Det er også infrastrukturen bak. Det aller beste er selve leseropplevelsen, noe som dessverre ikke iPaden når opp til. Markedsandelen til Kindle og iPad, mener jeg er uvesentlig. Tross alt er Kindle ikke en enhet som brenner hull i lommene til en gjennomsnittsnordmann, selv med moms. Si en rundt 1500-1700 for å få en slik enhet i hendene med moms. En tilsvarende iPad, med 3G koster per nå kroner 4890. Uten 3G, men WIFI koster denne enheten 3890. For den summen, får man faktisk 2 lesebrett, og råd til noen bøker før man kommer opp i prisen på en iPad.

 

Poenget mitt er vel egentlig at man bør velge enhetene man omgir seg med etter bruksområde. Noen ganger er det greit å ha kun et lesebrett, da optimaliserte enheter også gjerne gir en bedre brukeropplevelse.

PS: Har begge.

Grunnen til at de har lav markedsandel, handler egentlig om at forlagene er vrange, og ikke legger ut sine verker hos Amazon, her kan vi ikke skylde på noe annet enn de norske forlagene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedsandelen til Kindle og iPad, mener jeg er uvesentlig. Tross alt er Kindle ikke en enhet som brenner hull i lommene til en gjennomsnittsnordmann, selv med moms. Si en rundt 1500-1700 for å få en slik enhet i hendene med moms. En tilsvarende iPad, med 3G koster per nå kroner 4890. Uten 3G, men WIFI koster denne enheten 3890. For den summen, får man faktisk 2 lesebrett, og råd til noen bøker før man kommer opp i prisen på en iPad.

Uvesentlig? Markedsandelen er helt essensiell. Hadde alle nordmenn hatt en Kindle hadde jo forlagene hatt så og si ingenting de kunne gjort. Folk bryr seg ikke om du kan få 2 lesebrett for prisen av én iPad. Folk tenker ikke rasjonelt når de kjøper, de blir påvirket av markedskreftene så en markedsandel er essensiell. At de norske forlagene er vrange med å utgi bøkene sine på Kindle er fullt forståelig når den verken selges eller markedsføres i Norge og kun utvalgte over gjennomsnittet teknologi-interesserte folk har den. Tror du må snu litt på flisa her.

Lenke til kommentar

Kindle både markedsføres og selges til Norge(også i Norge). Dessverre har ikke Amazon noen dedikert salgskanal og markedsapparat i Norge. Men det er heller ikke bare over gjennomsnittet teknologi-interesserte folk som har den. Også menigmann som har oppdaget at det finnes en litterær verden utenom Mamut-salget.

Lenke til kommentar

Kindle både markedsføres og selges til Norge(også i Norge). Dessverre har ikke Amazon noen dedikert salgskanal og markedsapparat i Norge. Men det er heller ikke bare over gjennomsnittet teknologi-interesserte folk som har den. Også menigmann som har oppdaget at det finnes en litterær verden utenom Mamut-salget.

Kom gjerne med noe bevis på det, for i følge Amazon via mailutveksling mellom meg og kundeservice så selges Kindle kun på Amazon(altså ikke i Norge, men ja, til Norge) og markedsføres kun i land som har dedikert amazon-sider. Jeg kjenner kun til .de(Tyskland), .co.uk(England) og .com(USA).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...