Gå til innhold

Minianmeldelse: Amazon Kindle 2


Moskus

Anbefalte innlegg

Hvordan er kindle i forhold til det å kunne legge inn og lese .txt, .doc, .lit og .pdf? Tenker i alle tilfellene primært på skjønnlitteratur, dvs. kun tekst, hvor selve formateringen egentlig ikke er så viktig. Vet det går an å konvertere litt frem og tilbake mellom alle disse formatene, med større eller mindre grad av tap, men kan jeg få det inn på en kindle på noe som helst vis?

 

Er jo et hav av public domain-litteratur tilgjengelig, og muligheten til å kunne lese dette veier ganske tungt i mitt valg av lesebrett.

 

 

Og en ting til, hvor mye koster det for kindle, ferdig levert, momset og inkludert alle gebyrer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er kindle i forhold til det å kunne legge inn og lese .txt, .doc, .lit og .pdf? Tenker i alle tilfellene primært på skjønnlitteratur, dvs. kun tekst, hvor selve formateringen egentlig ikke er så viktig. Vet det går an å konvertere litt frem og tilbake mellom alle disse formatene, med større eller mindre grad av tap, men kan jeg få det inn på en kindle på noe som helst vis?

 

Er jo et hav av public domain-litteratur tilgjengelig, og muligheten til å kunne lese dette veier ganske tungt i mitt valg av lesebrett.

Jeg kjøpte en bok fra digitalbok.no i PDF-format. Denne var utmerket lesbar som PDF på Kindle. Bare for å teste brukte jeg Amazon sin gratis konverteringstjeneste for å få den i Kindle-format, det var muligens hakket bedre ettersom man får mulighet til å endre tekststørrelsen.

 

For å konvertere kan du bruke Amazon sin konverter som er gratis og betal-tjeneste (du betaler kun hvis du vil ha filen direkte levert til din Kindle). Ellers finnes det mye god programvare for konvertering, som f.eks. Calibre.

 

 

Og en ting til, hvor mye koster det for kindle, ferdig levert, momset og inkludert alle gebyrer?

Ca. 2000 kr om jeg husker riktig.

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kindle firmware versjon 2.5 er ute!

Noen av nyhetene:

- Collections. Du kan organisere bøker, magasiner og aviser i mapper. Fungerer veldig bra.

- Zoom og flytte bildet i PDF-dokumenter. Endelig!

- Facebook og Kindle-integrasjon: Du kan poste sitater fra det du leser direkte til din konto:

- Passordbeskyttelse på din Kindle. Skulle gjerne sett dette pr. Collection...

- Se hva andre markerer som interessant i dine bøker

 

Dessuten har Amazon åpnet for surfing på alle nettsider. Jeg kan nå sitte ute i sola og surfe så mye jeg vil uten å ha problemer med å lese sidene! :D

Det er ikke en optimal surfeopplevelse, og det går ikke akkurat med lynets hastighet. Men det fungerer!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Jeg har vært i tvil siden høsten 2009 om jeg skulle kjøpe et lesebrett og evt. hvilket. Kindle ser meget bra ut sammenlignet med koncurrenten og spesielt nedlastingsfunksjonaliteten virker genialt og frister meg. Men jeg fikk beskjed om å vente til iPad var lansert for å se om de skulle åpne opp for formater. Nå har Amazon åpnet for direkte salg til Europa og det gjør det mer attraktivt enn tidligere å kjøpe en. Jeg tenker på den vanlige Kindle som nå er til salgs for 189 dollar.

Men jeg har så mange spørsmål som jeg håper noen av dere kan svare på.

 

- Jeg vil helst slippe import-toll (hvem vil ikke det). Jeg har familie i Nederland og ifølge Amazon kan man til det landet importere Kindle uten toll, kun med moms. Hvis jeg skulle få bestilt en Kindle til Nederland, kan jeg da bruke det som vanlig i Norge, med gratis nedlasting av bøker fra Amazon? Eller blir det bedre å bestille direkte til Norge.

- Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilken transportør Amazon bruker, slik at jeg kan finne ut hvordan jeg kan betale momsen fra et annet land istedenfor å plage andre med det?

- Jeg har forstått at man kan surfe på nettet via 3G. Er dette gratis overalt? Også når man er i utlandet? Er denne surfingen tilstrekkelig for å lese f. eks. Aftenposten?

- Kan jeg laste ned bøker fra Amazon i alle de språkene som jeg lyst til å lese? Jeg antar at man ikke er knyttet til bare Engelsk og Norsk.

- Hvis Amazon skulle åpne for ePub og andre formater, kan jeg da laste ned ny software, slik at det skulle fungere på min Kindle? Eller er det lurere å vente til de selger et brett som jeg egentlig vil ha.

- Jeg har forstått at man kan angi opptil 6 venner/familie på Amazon som man kan dele bøker med. Jeg synes det er en forutsetning at man kan dele bøker i hvert fall med de man bor sammen med. Ellers er det en stor begrensning i forhold til papirbøker. Betyr det at jeg kan overføre bøkene jeg har kjøpt til PC-en og deretter lade dem opp til en annen Kindle som er registrert som venn?

- Det følger med en stikkontaktlader i amerikansk format. Går det an å konvetere det til europeisk format med en adapter som man har for PC-er? Utrolig klønete at de ikke leverer en opplader i europisk format. Nå blir man veldig avhengig av USB som jeg allerede har så mye å lade opp på.

 

Jeg kommer muligens på flere spørsmål senere, men blir veldig takknemmelig om noen kan/gidder å svare på noen av spørsmålene.

 

Hilsen

 

Linda

Lenke til kommentar

- Jeg vil helst slippe import-toll (hvem vil ikke det). Jeg har familie i Nederland og ifølge Amazon kan man til det landet importere Kindle uten toll, kun med moms. Hvis jeg skulle få bestilt en Kindle til Nederland, kan jeg da bruke det som vanlig i Norge, med gratis nedlasting av bøker fra Amazon? Eller blir det bedre å bestille direkte til Norge.

Det finnes kun to versjoner: USA-modellen og den Internasjonale modellen. Den internasjonale modellen du får sent til Nederland vil være lik den du får tilsendt til Norge. :)

 

 

- Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvilken transportør Amazon bruker, slik at jeg kan finne ut hvordan jeg kan betale momsen fra et annet land istedenfor å plage andre med det?

Jeg fikk iallfall min via UPS

 

 

- Jeg har forstått at man kan surfe på nettet via 3G. Er dette gratis overalt? Også når man er i utlandet? Er denne surfingen tilstrekkelig for å lese f. eks. Aftenposten?

Det fungerer utmerket, men aller best på nettsider tilpasset mobiltelefon (da er det ikke så mye drit og reklame). Direkte lynkjapt er det heller ikke.

 

 

- Kan jeg laste ned bøker fra Amazon i alle de språkene som jeg lyst til å lese? Jeg antar at man ikke er knyttet til bare Engelsk og Norsk.

Så lenge det benyttes "normale tegnsett" burde det ikke være noe problem. :)

 

- Hvis Amazon skulle åpne for ePub og andre formater, kan jeg da laste ned ny software, slik at det skulle fungere på min Kindle? Eller er det lurere å vente til de selger et brett som jeg egentlig vil ha.

Akkurat det er det nok ingen som vet, antakeligvis ikke Amazon selv. Men det er ingen stor kunst å konvertere ePub til noe Kindle-vennlig heller. :)

 

Bøker i PDF (f.eks. fra digitalbok.no) fungerer også alldeles utmerket, spesielt etter den nye oppdateringen

 

 

- Jeg har forstått at man kan angi opptil 6 venner/familie på Amazon som man kan dele bøker med. Jeg synes det er en forutsetning at man kan dele bøker i hvert fall med de man bor sammen med. Ellers er det en stor begrensning i forhold til papirbøker. Betyr det at jeg kan overføre bøkene jeg har kjøpt til PC-en og deretter lade dem opp til en annen Kindle som er registrert som venn?

Den eneste måten jeg vet om som gjør det mulig å dele bøker er å gi venner/familie tilgang til din konto.

 

Og de eneste som har et godt system for deling av digitale bøke er vel Barnes & Noble. Men det fungerer kun i USA. :(

 

- Det følger med en stikkontaktlader i amerikansk format. Går det an å konvetere det til europeisk format med en adapter som man har for PC-er? Utrolig klønete at de ikke leverer en opplader i europisk format. Nå blir man veldig avhengig av USB som jeg allerede har så mye å lade opp på.

Koble den til PCen for lading, eller kjøp en overgang fra USA-plugg til EU-plugg. Selve laderen takler 220V uten problemer, du får den bare ikke koblet til.

Hvis du kan vente litt så har de billige og gode på dealextreme.com. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

@Moskus

Tusen takk for svarene. Da blir det stor sannsynlighet for at jeg kjøper en Kindle.

 

En av grunnene er også at e-bøkene på Amazon har en bra pris, ca. 12 dollar for oss i Europa. Jeg har sammenlignet med e-bøker på en Nederlandsk webside og de kommer på 16 euro, som er mye mer. Og uten Kindle får man ikke kjøpt e-bøker hos Amazon, antar jeg, siden Amazon sitt format ikke lar seg konvertere til andre formater.

 

Ang. prisen, prøver Amazon å sette dem opp. Leserne av e-bøker blir på diverse forums bedt om å bøycotte bøkene som ikke har standardprisen som det blir annonsert med ved kjøp av Kindle.

 

Edit: Nå har jeg bestilt en. Den blir levert i Nederland i løpet av neste uke og jeg får den ca. 19. august. Det blir artig.

 

Linda

Endret av lindap
Lenke til kommentar

Enda et spørsmål:

 

Som nevnt har jeg nå bestilt en Kindle. Hvordan kan jeg få familien min til å sende meg e-bøker i gave? De liker å kjøpe konkrete bøker istedenfor gavekort. Må de da være logget inn under mitt navn? Det synes jeg er litt uheldig, siden de da også kan betale hva de vil med mitt visakort som Amazon husker på.

Jeg har nå også lest på en annen bokwebside enn Amazon og de sier også at man ikke kan gi e-bøker i gave, men kun må bruke gavekort.

Kanskje bør jeg da fjerne visakortopplysninger fra Amazon og gi dem innloggingsnavn og passord.

Lenke til kommentar

Enda et spørsmål:

 

Som nevnt har jeg nå bestilt en Kindle. Hvordan kan jeg få familien min til å sende meg e-bøker i gave? De liker å kjøpe konkrete bøker istedenfor gavekort. Må de da være logget inn under mitt navn? Det synes jeg er litt uheldig, siden de da også kan betale hva de vil med mitt visakort som Amazon husker på.

Jeg har nå også lest på en annen bokwebside enn Amazon og de sier også at man ikke kan gi e-bøker i gave, men kun må bruke gavekort.

Kanskje bør jeg da fjerne visakortopplysninger fra Amazon og gi dem innloggingsnavn og passord.

Jeg vil nok tro at gavekort er veien å gå, iallfall i Amazons øyne. For at en bok skal høre til din konto, må den være betalt via din konto. Personlig hadde jeg selv aldri tatt sjansen på å betale via andres konto, men det er meg da... ;)

Lenke til kommentar

[quote name='lindap' date='21. juli 2010 - 08:52' timestamp='1279695145' post='15964885'

Edit: Nå har jeg bestilt en. Den blir levert i Nederland i løpet av neste uke og jeg får den ca. 19. august. Det blir artig.

 

Linda

 

Er momsen lavere i Nederland enn i Norge? For ellers ser jeg ikke poenget med å bestille den dit. Det er ikke toll på elektronikk til Norge. Posten tar 25% moms/mva og et gebyr på 208 kroner.

Lenke til kommentar

 

Er momsen lavere i Nederland enn i Norge? For ellers ser jeg ikke poenget med å bestille den dit. Det er ikke toll på elektronikk til Norge. Posten tar 25% moms/mva og et gebyr på 208 kroner.

 

Er det sant at det ikke er toll på elektronikk? Det hadde jeg ikke fått med meg. Jeg klikket på Amazon sine leveringsbetingelser per land og der stod det at man i Nederland kun betaler moms og at man i Norge betaler moms + toll. Jeg er så vant til toll-avgiften at jeg ikke renet med at noe annet enn bøker kunne være tollfritt. Og ja, momssatsen er bare 19% istedenfor 25%. Det ble beregnet NOK 315 for meg på importfees og det gjaldt Kindle + beskyttelsesmappe. Hvis jeg regner riktig, hadde det i Norge blitt kr. 667 for kun en Kindle, forutsatt at shippingen koster det samme. Ikke all verdens store beløp.

 

Linda

Lenke til kommentar

Det er vel svært få ting det er toll på ved innførsel i Norge. Men Posten tar et gebyr for arbeidet med innførselen. Det er 108 dersom verdien inklusiv frakt er mellom 200(uten frakt) og 1000, og 217 dersom verdien er over 1000 kroner, i tillegg til MVA.

 

Prøvde å legge inn en ordre på den lille, og det kan se ut som om Amazon også ordner med import delen, da det legges til 25% MVA på verdien. Så det er ikke sikkert at det kommer noen ekstra gebyr fra Posten da den skulle være ferdig innført ved ankomst til Norge.

 

Totalsummen som skulle betales til Amazon ble følgende.

 

Kindle: 1.228

Frakt: 136

MVA: 341

 

Totalt: 1.705

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Amazon har måttet legge på moms på alle eBøker vi kjøper i Norge og har derfor bare benyttet sjansen til å gjøre det samme når du kjøper selve Kindle-en. Altså, momsen er inkludert og det blir ingen moms fakturert fra tollvesenet. Har blitt veldig glad i Kindle-en min, men jeg ser ikke for meg at det kommer til å vare så veldig lenge. Amazon må enten la norske forlag lage egne butikker eller lande gode avtaler så vi får tilgang på norske bøker. Jeg klarer liksom ikke se meg framtiden med Kindle for jeg har ikke så stor tro på at de klarer å lande noe sånt. Mye pga den lave markedsandelen de har i Norge. Det geniale hadde jo vært Apple som har en enorm innvirkning på markedet når de lanserer nye ting og kunne laget et lignende program som Apple har lansert nå for å lage og legge ut egne bøker for salg. Tror dessverre iBooks kommer til å slå bedre enn av Kindle i Norge fullt og helt pga markedsandel. Jeg klarer fortsatt ikke lese lange bøker på en iPad-skjerm.

Lenke til kommentar

Amazon tilbyr Self-publish for de forfatterene som ønsker det: http://www.amazon.com/gp/seller-account/mm-summary-page.html?topic=200260520

 

Når det gjelder Norske bøker så tviler eg på at Amazon er problemet. Eg tror det er Norske forlag som ikke vil selge bøkene sine hos Amazon(siden de nå er en konkurrent) og forlagene har bindende avtaler med sine forfattere. Så forfatterene kan ikke uten videre bytte til Amazon heller.

 

Så for min del så beholder eg Kindle, fortsetter å kjøpe bøker fra Amazon og når det absolutt er ei bok fra Norske forlag eg ikke får tak i på Amazon så fjerner eg hindringen via Calibre og sender boka til Kindlen min. Som Tore Neset i IT Avisen sa om temaet, de får bure meg inne med Kindelen min.

Lenke til kommentar

Så for min del så beholder eg Kindle, fortsetter å kjøpe bøker fra Amazon og når det absolutt er ei bok fra Norske forlag eg ikke får tak i på Amazon så fjerner eg hindringen via Calibre og sender boka til Kindlen min. Som Tore Neset i IT Avisen sa om temaet, de får bure meg inne med Kindelen min.

Enig! iTavisen har noen merkelige artikler og synspunkter på overraskende mange saker, men akkurat om dette er vi helt på bølgelengde.

Lenke til kommentar

Akkurat. Eg er blitt veldig glad i Kindelen min. Har faktisk en kollega som kjøpte seg Sony sin e-leser for bruk mot Bokskya, som etter å ha sett min Kindel måtte kjøpe seg sin egen :)

 

I tillegg gav eg bort to stk til jul, noe som gjorde at en av søstrene mine bestilte seg en i romjula. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...