Gå til innhold

Minianmeldelse: Amazon Kindle 2


Moskus

Anbefalte innlegg

Apples plattform er låst til et synkroniseringsprogram, nemlig iTunes.

 

Her er 10 alternativer til iTunes for synkronisering mot iPod og iPhone. Så det du sier der er rett og slett feil.

Kan jeg bruke Utforsker og dra over filer, eller Windows Media Player? :)

 

 

 

 

Dette forutsetter at Apple-Tableten blir lansert i slutten av Januar, og at de begynner å shippe Ebøker med en gang.

Å lese på en LCD-skjerm og å lese på eInk er to helt forskjellige ting. :)

Har man ikke oppdaget det, så vil man gjøre det etter hvert (ikke at det trenger å stoppe en ekte fanboy, selvfølgelig).

 

Men jeg har faktisk absolutt ingenting i mot at Apple begynner å selge bøker. Det betyr konkurranse på det internasjonale markedet også! Og Apple, som godt etablerte her på berget, må jo dermed selge dem DRM-frie. Dette er jo en skikkelig vinn-vinn situasjon. :)

 

Absolutt, men som du selv er inne på, apple kan gjøre det skarpt selv om de ikke har den teknsik beste løsningen, akkurat nå trenger vi flere store aktører, slik at man forhåpentligvis tvinger fram standarder.

Enig i det!

MEN: Først må vi igjennom det samme som eksempelvis musikkbransjen med at alle de store aktørene velger sin egen proprietære løsning. Så slite med inkompabilitet mellom enheter, gjøre forbrukerne irriterte og forbanna, til de til slutt kommer med "redningen" (som egentlig bare er en løsning på et problem de selv har skapt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi selv om du ikke på død og liv er låst til iTunes (noe som jo egentlig er tilfelle, la oss i hvert fall si at Apple ikke liker at du bruker andre programmer ;)) så må man uansett bruke programmer med funksjonalitet spesielt skrevet for det.

 

Ja, og utifra det jeg har hørt fra utviklere av slike programemr, så gjør ikke Apple jobben med å beholde kompabilitet spesielt enkel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Igjen: jeg begriper ikke hva manglende funksjonalitet har med låst vs. åpen å gjøre.

 

Jeg er så klart enig i at det er kjipt at ikke iPhone og iPod fungerer som en minnepinne, men det er nå en gang slik de er bygget. Jeg skjønner jo godt at et åpent filsystem passer dårlig sammen med sandbox-arkitekturen som brukes så det blir en avveining man som bruker må gjøre før man kjøper.

 

Det å få filer og ting inn på dem er uansett såpass lite problematisk (både for programmerere og for brukere) at jeg gidder ikke å hause meg opp over det. Trenger jeg minnepinnefunksjonalitet så bruker jeg en minnepinne – man får dem kastet etter seg nå til dags.

 

Nokia 3210 hadde heller ikke minnepinnefunksjonalitet – var den også låst da i deres øyne?

Lenke til kommentar
Nokia 3210 hadde heller ikke minnepinnefunksjonalitet – var den også låst da i deres øyne?

Nei. Men den hadde heller ikke det samme behovet.

 

Jeg vet ikke hva man skal si for å prøve å forklare den grunnleggende, enkle tanken om at det å måtte bruke et bestemt program for å gjøre en enkel jobb (som å flytte en fil) er en form for låsing.

 

 

 

Men det er jo heller ikke det viktige: Poenget er jo at akkurat NÅ er bøkene du kjøper gjennom Amazon kun låst til Amazons produkter, om det nå er Kindle, Kindle for PC/Mac eller Kindle for iPhone. Og det håper vi jo det skjer noe med. :)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva man skal si for å prøve å forklare den grunnleggende, enkle tanken om at det å måtte bruke et bestemt program for å gjøre en enkel jobb (som å flytte en fil) er en form for låsing.

 

Og jeg vet ikke hva jeg skal si for å forklare at det er det grunnleggende prinsippet i alt som har med data å gjøre (det å bruke forskjellige programmer for å utføre forskjellige typer arbeide), og at dersom det er kriteriet for låsing så er stort sett det aller meste låst på en eller annen måte.

 

Det at jeg ikke kan bruke det programmet jeg vil til å utføre et gitt arbeid betyr ikke mer enn at programmet ikke passer til arbeidet jeg vil gjøre. Det har ingenting med å være låst å gjøre. Låsing har å gjøre med å være låst inn i en større helhet: et økosystem av interoperabile tjenester eller en verdikjede. Som iTunes var før, som App Store er i dag og som Kindle Store er i dag.

 

Men det er jo heller ikke det viktige: Poenget er jo at akkurat NÅ er bøkene du kjøper gjennom Amazon kun låst til Amazons produkter, om det nå er Kindle, Kindle for PC/Mac eller Kindle for iPhone. Og det håper vi jo det skjer noe med. :)

 

Jepp! Det er jo det som er hovedpoenget her! :) Godt at Forbrukerrådet er på banen, det hjelper til med å holde fokus på det om ikke annet.

Lenke til kommentar
Og jeg vet ikke hva jeg skal si for å forklare at det er det grunnleggende prinsippet i alt som har med data å gjøre (det å bruke forskjellige programmer for å utføre forskjellige typer arbeide), og at dersom det er kriteriet for låsing så er stort sett det aller meste låst på en eller annen måte.

Du trenger ikke si noe som helst. Det er helt riktig. :)

Til syvende og sist kan man jo si at "man må jo faktisk ha en datamaskin av en eller annen type for å kunne overføre filer", men vi trenger ikke trekke det så langt.

 

Graden og opplevelsen av "låsingen" er det avgjørende her. ;)

 

 

Men det er jo heller ikke det viktige: Poenget er jo at akkurat NÅ er bøkene du kjøper gjennom Amazon kun låst til Amazons produkter, om det nå er Kindle, Kindle for PC/Mac eller Kindle for iPhone. Og det håper vi jo det skjer noe med. :)

Jepp! Det er jo det som er hovedpoenget her! :) Godt at Forbrukerrådet er på banen, det hjelper til med å holde fokus på det om ikke annet.

Kunne gjerne hatt litt fortgang på dette, dog. Men byråkratiet tar jo tid...

 

Finnes det tilsvarende organer som Forbukerrådet i andre land? Vil jo tro at de burde finnes i Skandinavia og Norden generelt?

Eller er vi som forbrukere faktisk ekstra godt beskyttet her i Norge sammenlignet med andre land?

Lenke til kommentar
Når det kommer til Kindle sin låste løsning så sier jeg det sånn: Har du en iPod så har du allerede svelget den kamelen. Er det not galt med din iPod spør jeg deg da selv om den er lukket?

Dette forutsetter selvfølgelig at du har en iPod, men håper du tok poenget.

Ja, jeg tok poenget. Men jeg har også et poeng: jeg er prinsipielt imot alle slike lukkede løsninger. Derfor kjøper jeg ikke iPod heller. Dessuten hadde det vært vanskelig for meg å bruke den skikkelig, siden iTunes-programvaren ikke går under Linux. Men ditt poeng gjelder nok ikke så mye meg, siden jeg aldri kjøper noe som er lukket på denne måten. Faktisk får jeg ikke lyst til å kjøpe det heller. Det er en velsignelse egentlig, for hvis jeg hadde siklet på en iPod eller iPhone så hadde det vært tragisk å ikke handle den p.g.a. et prinsipp! Men det går altså helt fint her. Jeg sikler bare på de dingsene som tilfredsstiller mine krav. De kravene er ikke bare prinsipper, men også ytelseskrav o.l. Og jeg er kresen.

 

At en bokside som regel ikke vises slik den er i den trykte versjonen.

Dessverre er det foreløpig ingen direkte sammenheng mellom et location-nummer og et sidetall [...]

 

Nei, vent. Noen har prøvd å løse problemet her: Kindle Page Numbers Tool.

Joda, det finnes sikkert løsninger man kan bruke, men dette er et problem.

 

Forbrukerrådet "åpnet" jo iTunes. Jeg håper det samme skjer med Amazon. ;)

En leveregel jeg har er at man ikke kan forvente endringer på ting dersom man ikke selv er villig til å gå foran. Derfor oppfordrer jeg alle som ikke liker denne låsingen til å gjøre som meg og la være å kjøpe produktet, fremfor å håpe på at noen andre skal tvinge leverandøren til å endre dette. Tvert imot vil jo Amazon kunne leve godt på de kundene som aksepterer begrensningen og da har de jo intet behov for å endre noe. Boikott er det eneste som nytter. Da kjenner Amazon det i lommeboka.

Lenke til kommentar
Jeg er så klart enig i at det er kjipt at ikke iPhone og iPod fungerer som en minnepinne, men det er nå en gang slik de er bygget. Jeg skjønner jo godt at et åpent filsystem passer dårlig sammen med sandbox-arkitekturen som brukes så det blir en avveining man som bruker må gjøre før man kjøper.
Sånn den er bygget? iPhone er basert på flash-minne fra Samsung. Flash-minne finnes i absolutt alle "minnepinner", fordi det er hva vi alle lagrer innhold på. Å påstå at den er "bygget" sånn blir for enkelt. Apple har muligheten gjennom software, men de ignorerer våre krav likevel. Jeg ønsker faktisk ikke en ekstra minnepinne, jeg vil ha det enkelt og ha muligheten til å bære med meg dokumenter og lignende på en sekundærpartisjon jeg bestemmer størrelsen på i iTunes.
De har ikke gitt oss brukere muligheten til å lettvint legge til ny firmware,
Det er det ingen mobiltelefonprodusenter som gjør. Jeg har hatt både Sony Ericsson og Nokia telefoner tidligere, og på alle sammen har jeg vært nødt til å bruke deres egne PC Suite for å oppdatere firmware.

Alternativt, så finnes det sikkert tredjeparts «hackertools» for å flashe dem med hva slags firmware som helst - noe som også gjelder for iPhone og iPod. To populære slike verktøy heter pwnagetool og blackra1n.

 

muligheten for å dra og slippe filer rett på iPoden eller iPhone er ikke mulig på grunn av at nyere iPoder har kryptert firmware implementert i hardwaren.

Ok, flere ting:

For det første så er det ingen årsakssammenheng mellom kryptert firmware og mangel på filsystemfunksjonalitet. Hvor du har dette fra aner jeg ikke.

For det andre, så har dette ingenting med låsing å gjøre, det er fraværende funksjonalitet. Apple har valgt å ikke tilby den funksjonaliteten i sine produkter. Det kan man selvsagt si er dumt, men sånn er det nå. Min Sony Ericsson hadde ikke innebygget termometer, noe min Nokia hadde - var den da mer låst enn Nokia sin? Selvsagt ikke.

Dette blir veldig teknisk, men det er langt fra en åpen plattform til tross for dine eksempler, som er i grunnen helt greit gyldige.

 

Det er jo tydelig at «åpen» og «låst» er relative begreper. Hvis du mener «åpen» som i «kan gjøre akkurat som man vil», så har du rett - men så gjelder det også stort sett alle telefoner.

Det eneste området jeg kan si at iPhone og iPod er udiskutabelt låst er App Store. Der har man intet valg, med mindre man jailbreaker.

Vil bare nevne Android og XDA-Devs som ypperlige eksempler på at vil man, så kan man.

Poenget ditt med firmwareoppgraderinger er jeg ikke helt sikker på hva du vil frem til, men på Nokia-Telefonene og SE-Telefonene har man i alle fall mulighet. Skulle man mot alt håp klare å lure firmwaren til å flashe med en annen så er man på vei..

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal Apple endre dette? Alle som kjøper Iphone støtter støtter Apple i måten det er løst på. Og telefonen selger jo rimelig godt. Da er det åpenbart at mange synes det er helt greit. Synes du ikke det er greit, ikke gi dem pengene dine.

 

Forbrukerrådet kan ikke gjøre noe med Kindle for øyeblikket. Den markedsføres ikke mot Norske forbrukere. Kanskje de en gang vil gjøre det, hvem vet. Jeg har ikke sett noe Amazon reklame i Norge tidligere. Men dersom den viser seg å selge godt uten aktiv markedsføring, så vil det jo ikke bli behov for det senere heller. Word of mouth kan jo fungere bra det også.

Lenke til kommentar
En leveregel jeg har er at man ikke kan forvente endringer på ting dersom man ikke selv er villig til å gå foran. Derfor oppfordrer jeg alle som ikke liker denne låsingen til å gjøre som meg og la være å kjøpe produktet, fremfor å håpe på at noen andre skal tvinge leverandøren til å endre dette. Tvert imot vil jo Amazon kunne leve godt på de kundene som aksepterer begrensningen og da har de jo intet behov for å endre noe. Boikott er det eneste som nytter. Da kjenner Amazon det i lommeboka.

Så lenge konkurrentene også bruker DRM (og det gjør de) vil det ikke være grunn til å åpne med mindre man har kunder (som meg) som krever det. Og jo flere man da er, jo bedre.

 

 

Jeg husker rundt 2003/2004 da alle skulle ha iPod. Jeg kjøpte ikke iPod på grunn av låsingen til iTunes. Men til iPod fantes det gode (om ikke bedre) og billigere alternativer. Til Kindle finnes det foreløpig ikke noen like gode alternativer i mine øyne (avhengig av hvilke kriterier man legger til grunn, selvsagt). Det kan komme noen i løpet av året, eller man kan vente enda lenger (teknologien går jo fremover). Men slik vil det alltid være.

 

 

Skal du ha et lesebrett nå, så tror jeg fremdeles Kindle er blandt de beste. Jeg er ikke veldig fornøyd med DRM, men foreløpig kan jeg leve med det ettersom fordelene overskygger ulempene fullstendig (igjen: etter min vurdering).

 

 

 

Kindle med SDK og AppStore kan bli veldig spennende! :)

Lenke til kommentar

Drømte om kindle inatt og er egentlig litt gira på å kjøpe den.

Mye koster den egentlig inn til Norge?

Og bør man kjøpe DX versjonen? Ser enkelte sier det er bedre å lese PDF på de og det er nok mest pdf jeg kommer til å lese.

 

Tenkte på en annen ting, støtter den bilder? Manga scans er jo meget populært og hadde vært gull å lest på kindle.

 

Støtter den tilbkobling til pc? Kan jeg overføre filer utenom 3g? Og siden abbonementet (3g) er inkludert i prisen, betaler man ingenting når man bruker det overhodet?

 

ser regnet fra $ at prisen på DX ligger rundt 3000. Skamdyrt, inn til norge blir det nok enda dyrere.

Lenke til kommentar
Drømte om kindle inatt og er egentlig litt gira på å kjøpe den.

Mye koster den egentlig inn til Norge?

Og bør man kjøpe DX versjonen? Ser enkelte sier det er bedre å lese PDF på de og det er nok mest pdf jeg kommer til å lese.

 

Tenkte på en annen ting, støtter den bilder? Manga scans er jo meget populært og hadde vært gull å lest på kindle.

 

Støtter den tilbkobling til pc? Kan jeg overføre filer utenom 3g? Og siden abbonementet (3g) er inkludert i prisen, betaler man ingenting når man bruker det overhodet?

 

ser regnet fra $ at prisen på DX ligger rundt 3000. Skamdyrt, inn til norge blir det nok enda dyrere.

Alt dette er stort sett allerede nevnt... ;)

 

 

Kindle 2 koster ca. 2200 kr i Norge (inkludert moms og frakt). DX koster nok et par tusenlapper mer.

 

DX er nok muligens enklest for å lese PDF-filer. Så lenge det ikke er fagstoff i artikler på flere kolonner er det fint å lese PDFer på Kindle 2.

 

Den kan vise bilder, og det er visstnok mange som bruker den til Manga. Selv leser jeg Pondus og Least I Could Do.

 

Den støtter USB-tilkobling til PC ("USB Mass Storage").

Du kan overføre filer uten å bruke 3G.

I utgangspunktet betaler man ingenting for 3G, om man overfører bøker man har kjøpt eller surfer på Wikipedia. Men overfører man bøker eller PDF-filer via epost-adressen du får (til din Kindle) så koster det noen få kroner.

 

 

 

 

Etter lanseringen av iPad vil jo markedet snart oversvømmes av diverse surfebrett. Personlig tror jeg at man må skille på bruksområder før man velger seg et produkt, man får ikke i pose og sekk (på en stund enda, iallfall). Skal man f.eks. ha en plate til å lese fagbøker, PDFer, og en vanlig god bok, så bør man satse på eInk-teknologi fordi det 1) bruker omtrent ikke strøm sammenlignet med tradisjonelle skjermer LCD/LED/OLED og 2) er betydelig bedre å lese på. Dermed er en elektronisk bok (som Kindle, Nook eller Que) det beste valget. Vil man derimot se på video og surfe på nettet, og kan leve med en forholdsvis elendig batteritid, så kan man satse på det digitalt surfebrett.

 

 

Jeg kommer nok til å kjøpe meg et slikt digitalt surfebrett (når jeg finner et som tilfredsstiller mine behov, noe iPad er veldig langt fra å gjøre). Men jeg har ingen forventninger om at den fjøla kan erstatte min Kindle.

Lenke til kommentar

Spørs om ikke det kan være lurt å vente litt med kjøp av Kindle nå. Det er vel en viss sannsynlighet for at prisen på den må ned når Ipaden blir tilgjengelig. Prisen på DX er ikke så langt unna den billigste Ipaden. Med tanke på det begrensede bruksområdet til Kindle, må den nok prises endel lavere enn Ipad for å få solgt. Den vanlige mannen i gata har liten formening om forskjellen på e-ink og en lcd skjerm.

Lenke til kommentar
Spørs om ikke det kan være lurt å vente litt med kjøp av Kindle nå. Det er vel en viss sannsynlighet for at prisen på den må ned når Ipaden blir tilgjengelig. Prisen på DX er ikke så langt unna den billigste Ipaden. Med tanke på det begrensede bruksområdet til Kindle, må den nok prises endel lavere enn Ipad for å få solgt. Den vanlige mannen i gata har liten formening om forskjellen på e-ink og en lcd skjerm.

 

Ja, jeg tror det samme, mannen i gata er ikke helt med på forskjellen, så de er nok antakelig nødt til å rpesse prisen litt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den vanlige mannen i gata har liten formening om forskjellen på e-ink og en lcd skjerm.

Da kommer han til å lære på den dyre måten. Forskjellen er jo større enn mellom CRT og LCD. ;)

Det er en viss mulighet for at prisen på Kindle blir redusert, men det er ikke bare iPad-lanseringen som er relevant her. Om prisene på Nook, Que og Sonys lesere ikke blir redusert, tviler jeg på at Amazon gjør det med det første. Dessuten er det også avhengig av hva andre surfebrett kommer på i pris (som MSI, HP Slate, etc). I mine øyner vil som nevnt en slik surfefjøl ikke erstatte e-Bok. Hva du bør kjøpe vil være opp til hvilke behov du har.

 

 

Min vurdering var at DX ble for stor og dyr. ;)

Kindle 2 gjør det jeg vil at den skal gjøre, og den gjør det bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...