Gå til innhold

Minianmeldelse: Amazon Kindle 2


Moskus

Anbefalte innlegg

Jeg har snust litt på Kindle DX. Muligens som en bursdagsgave til dama, som er bibliotekarutdannet og nok ville koste seg med en slik kjekk dings. Men etter en helhetsvurdering tror jeg at jeg lar det være. Det er for mange negative sider, synes jeg.

 

I tillegg til det som allerede har vært nevnt av andre, og da tenker jeg spesielt på dette med innlåsing i et proprietært system, er jeg skeptisk til:

  • At en bokside som regel ikke vises slik den er i den trykte versjonen. For fagbøker er det udiskutabelt viktig å kunne referere til et konkret sidenummer i boken, men jeg synes det også er viktig i romaner. Jeg er vel det man kan kalle purist - og foretrekker derfor at originalen skal forandres minst mulig. Man skal ikke ta for gitt at sideombrekkingen er gjort på en utelukkende praktisk og tilfeldig måte av forlaget. Noen ganger har forfatteren en mening med det, og dette kan bli borte eller mindre synlig dersom man brekker om sidene på et annet sted.
  • Manglende støtte for innstikkskort av typen SDHC el.l.
  • 3G er bra, men jeg hadde også gjerne sett at 300 Mb/s (802.11n) nettverk hadde vært tilstede.
  • Prisen. Nødvendigvis ikke for høy i seg selv, men tatt i betraktning de andre negative tingene så blir prisen for høy.

Men det avgjørende ankepunktet mitt er den lukkede, proprietære løsningen man binder seg til Amazon med. Det er en for stor kamel å svelge.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at sidetallene blir forandret, hvor har du de faktaene fra? Tross alt er DX den største varianten og bør passe de fleste bøker. Når det kommer til Kindle sin låste løsning så sier jeg det sånn: Har du en iPod så har du allerede svelget den kamelen. Er det not galt med din iPod spør jeg deg da selv om den er lukket?

Dette forutsetter selvfølgelig at du har en iPod, men håper du tok poenget.

Skal noen andre bestille en Kindle DX er jeg interessert i å bestille en med noen for å spare tollutgifter.

SDkort og lignende er det egentlig ikke noe å bry seg om da man får plass til et utrolig antall bøker på det eksisterende.

Mens jeg husker det så finnes muligheten for at Apple om 10 dager skal lansere sin tablet-lignende enhet med iPhone-OS. Kunne dette være av interesse? Det forutsetter selvfølgelig at de lanserer den :p Apple er hemmelighetsfulle til tusen!

[*] 3G er bra, men jeg hadde også gjerne sett at 300 Mb/s (802.11n) nettverk hadde vært tilstede.

Riktig, det er bra det å. Men hva er det å klage på når du får de fleste bøker innenfor en tidsramme på et par minutter? Ellers så kan du alltids synkronisere via PC, og da har du all den WIFIen eller kablet nett-tilgangen du trenger.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Jeg tviler på at sidetallene blir forandret, hvor har du de faktaene fra? Tross alt er DX den største varianten og bør passe de fleste bøker. Når det kommer til Kindle sin låste løsning så sier jeg det sånn: Har du en iPod så har du allerede svelget den kamelen. Er det not galt med din iPod spør jeg deg da selv om den er lukket?

Dette forutsetter selvfølgelig at du har en iPod, men håper du tok poenget.

 

Svaret er jo ja, jeg vet ikke helt hvapoenget skulle være, men det er en ulempe at man må forholde seg til låste lsøsninger, uansett om det er snakk om en Kindle eller Ipod.

 

AtW

Lenke til kommentar
At en bokside som regel ikke vises slik den er i den trykte versjonen. For fagbøker er det udiskutabelt viktig å kunne referere til et konkret sidenummer i boken, men jeg synes det også er viktig i romaner. Jeg er vel det man kan kalle purist - og foretrekker derfor at originalen skal forandres minst mulig. Man skal ikke ta for gitt at sideombrekkingen er gjort på en utelukkende praktisk og tilfeldig måte av forlaget. Noen ganger har forfatteren en mening med det, og dette kan bli borte eller mindre synlig dersom man brekker om sidene på et annet sted.

Velkommen til det digitale verden. Dette er det dessverre lite å gjøre noe med, om man da ikke velger å publisere bøkene sine som PDF-filer (som jeg personlig er i mot om man da ikke har helt spesielle grunner). PDF holder på formatering, men man mister f.eks. muligheter til endre skriftstørrelse, noe som nesten er sammenlignbart med å skulle utelate volumkontrollen på en MP3-spiller.

 

Derfor bruker Kindle og andre lesebrett det de kaller for locations. Kort fortalt er det den digitale versjonen av sidetall. Location 1284 i en bok er et bestemt sted, og det kan man selvfølgelig kjapt og enkelt hoppe til om man vil. Dessverre er det foreløpig ingen direkte sammenheng mellom et location-nummer og et sidetall, og ingen evne til å finne den ene om man har den andre (bl.a. fordi trykte bøker finnes i flere opplag med forskjellig formatering). Så skal man skrive artikler som skal referere til gitte sidetall i en bestemt bok, må man fremdeles gjøre det på "gamlemåten". Verden har vel ikke kommet langt nok enda...

 

Nei, vent. Noen har prøvd å løse problemet her: Kindle Page Numbers Tool.

 

 

Jeg har lest noen digitale fagbøker i det siste, bl.a. om programmering med eksempelkode og andre bøker med formler og grafer, og jeg ble virkelig positivt overrasket over hvor greit det var. (ATW: Vigran sin bok fungerer utmerket!) :)

Dessuten veier Kindle mye mindre! ;)

 

 

Manglende støtte for innstikkskort av typen SDHC el.l.

Det kunne jo vært greit. Da kunne jeg fått plass til flere MP3-filer. Men til bøker holder det. Foreløpig. (Når det ikke holder regner jeg med at min Kindle er utslitt ;)).

 

3G er bra, men jeg hadde også gjerne sett at 300 Mb/s (802.11n) nettverk hadde vært tilstede.

Til hva da, egentlig?

 

Jeg kan se poenget med å ta den bort. Det sparer på prisen, plassen og batteriet. Men det er jo selvfølgelig lov å ønske seg Wifi. :)

 

Prisen. Nødvendigvis ikke for høy i seg selv, men tatt i betraktning de andre negative tingene så blir prisen for høy.

 

 

Men det avgjørende ankepunktet mitt er den lukkede, proprietære løsningen man binder seg til Amazon med. Det er en for stor kamel å svelge.

Jeg ser poenget. Men som nevnt innledningsvis er du så låst som du egentlig selv vil. Er bøkene i "riktig" format, så er det bare å lese i vei. Er bøkene i et annet format (og DRM-frie), så er det i de aller fleste tilfeller kjapt gjort å konvertere dem.

 

Det er jo selvfølgelig lagt opp til at du skal kjøpe bøker hos Amazon, det er derfor de selger den. Og ja, jeg er enig i at det er et problem. Jeg tror imidlertid problemet vil løse seg selv over tid, og at det ikke kommer til å skje noen stor revolusjon om akkurat dette i den nærmeste fremtid. Til det er bransjen (kanskje med rette) altfor redd for piratkopiering, og dermed også faktisk litt redd for den digitale boka. J. K. Rowling uttalte at det ikke vil komme noen digital versjon av Harry Potter, og de er dermed ikke å få kjøpt hos Amazon eller noen andre. Men resultatet er jo at man nesten ikke kan unngå å finne dem på nettet heller...

 

Jeg kjøpte for ca. et års tid siden et par digitale fagbøker. Det ble da krevd at jeg måtte laste ned et program for å lese dem i (jeg er ikke sikker, men jeg tror det var Adobe sin leser), og boka ble LÅST TIL EN BESTEMT MASKIN! I sammenligning med det er jo Kindle nesten vidåpen.

 

 

 

Forbrukerrådet "åpnet" jo iTunes. Jeg håper det samme skjer med Amazon. ;)

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at sidetallene blir forandret, hvor har du de faktaene fra? Tross alt er DX den største varianten og bør passe de fleste bøker. Når det kommer til Kindle sin låste løsning så sier jeg det sånn: Har du en iPod så har du allerede svelget den kamelen. Er det not galt med din iPod spør jeg deg da selv om den er lukket?

Dette forutsetter selvfølgelig at du har en iPod, men håper du tok poenget.

Skal noen andre bestille en Kindle DX er jeg interessert i å bestille en med noen for å spare tollutgifter.

Ja, det er noe galt med Ipod.

 

Det er ikke mye du sparer ved samkjøp. 212 kroner, og muligens litt porto. Så dersom man skal tjene noe på det, må man bo relativt nært den man bestiller sammen med slik at man slipper å sende den med Posten i tillegg.

 

 

Jeg kan være enig i at det er en ulempe, men jeg vil poengtere at klarer man å leve med disse skavankene så får man stort sett til det man vil :)

Slik er det jo med alt. Alle produkter er gull dersom man ser bort fra det negative.

 

Forbrukerrådet "åpnet" jo iTunes. Jeg håper det samme skjer med Amazon. ;)

 

Det forutsetter at Kindle markedsføres mot norske forbrukere ved norsk nettside og reklame i Norge. Hvis ikke, har Forbrukerrådet fint lite de skulle sagt. Forbrukerrådet fikk påvirket Apple til å endre Itunes fordi Apple opererer i Norge og de hadde en dominerende markedsposisjon med sin nettbutikk for musikk. Derfor hadde Forbrukerrådet noe de skulle sagt.

 

Og, hvorfor skulle de endre en praksis kunden godtar? Forutsatt at de ikke bryter noen lover i landene de opererer i? Alle kundene som kjøper en Kindle, støtter lock-inn strategien. Eneste måten å ikke støtte den på, er å ikke kjøpe produktet. Og hadde ingen kjøpt produktet, måtte Amazon gjort endringer for å få det solgt.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Når det kommer til Kindle sin låste løsning så sier jeg det sånn: Har du en iPod så har du allerede svelget den kamelen. Er det not galt med din iPod spør jeg deg da selv om den er lukket?

Dette forutsetter selvfølgelig at du har en iPod, men håper du tok poenget.

 

På hvilken måte er Kindle låst på samme måte som iPod? Det er årevis siden Apple fjernet DRM på iTunes, så låter du kjøper der nå er helt vanlig DRM-fri MP3 som du kan kopiere, brenne og spille av på hvilken spiller du vil. På samme måte kan du skaffe deg MP3 filer fra hvor enn du vil og legge inn på din iPod. Null problem.

 

I motsetning til Amazon Kindle store, hvor bøker du kjøper kun kan leses på en Amazon Kindle. Amazon er altså i dag der Apple var med iTunes for flere år siden. Vi får håpe de skjønner tegninga fort.

 

Der man kan argumentere for at iPod er låst, er at iPod og iTunes er låst sammen, slik at man er avhengig av iTunes (vel, ikke egentlig det heller, da det finnes flust av andre programmer som kan synkronisere med iPod) for å få lagt over musikk på sin iPod. Det er sant, men er også noe helt annet.

Lenke til kommentar
Det er årevis siden Apple fjernet DRM på iTunes, så låter du kjøper der nå er helt vanlig DRM-fri MP3 som du kan kopiere, brenne og spille av på hvilken spiller du vil. På samme måte kan du skaffe deg MP3 filer fra hvor enn du vil og legge inn på din iPod. Null problem.

Er vel ikke mer en bittelitt over et år siden... ;)

Lenke til kommentar
Når det kommer til Kindle sin låste løsning så sier jeg det sånn: Har du en iPod så har du allerede svelget den kamelen. Er det not galt med din iPod spør jeg deg da selv om den er lukket?

Dette forutsetter selvfølgelig at du har en iPod, men håper du tok poenget.

På hvilken måte er Kindle låst på samme måte som iPod? Det er årevis siden Apple fjernet DRM på iTunes, så låter du kjøper der nå er helt vanlig DRM-fri MP3 som du kan kopiere, brenne og spille av på hvilken spiller du vil. På samme måte kan du skaffe deg MP3 filer fra hvor enn du vil og legge inn på din iPod. Null problem.

Apples plattform er låst til et synkroniseringsprogram, nemlig iTunes. De har ikke gitt oss brukere muligheten til å lettvint legge til ny firmware, muligheten for å dra og slippe filer rett på iPoden eller iPhone er ikke mulig på grunn av at nyere iPoder har kryptert firmware implementert i hardwaren.

Dette blir veldig teknisk, men det er langt fra en åpen plattform til tross for dine eksempler, som er i grunnen helt greit gyldige.

Der man kan argumentere for at iPod er låst, er at iPod og iTunes er låst sammen, slik at man er avhengig av iTunes (vel, ikke egentlig det heller, da det finnes flust av andre programmer som kan synkronisere med iPod) for å få lagt over musikk på sin iPod. Det er sant, men er også noe helt annet.

Det er flere enn en måte Apple har låst oss forbrukere på. Det vises tydelig i eksemplene ovenfor.

 

Problemet for amazon er at de per dags dato ikke har den forhandlingsposisjonen som iTunes Store har. Apple er hoveddistrubutør av digital musikk i de fleste verdensmarkeder i dag. Jeg påstår ikke at iTunes Store er den eneste, det er ikke sant. Men de har per dags dato et kraftig grep rundt musikkbransjen på grunn av sin posisjon.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Det er slik jeg forstår det verden rundt. Amazon sin digitale bokforretning og Amazon sin mp3tjeneste har ikke samme markedsgrepet som iTunes Store. Så fort iTunes Store begynner å selge bøker så tviler jeg ikke på at Amazon må gjøre endringer i sitt tilbud. Dette forutsetter at Apple-Tableten blir lansert i slutten av Januar, og at de begynner å shippe Ebøker med en gang.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Dette forutsetter at Apple-Tableten blir lansert i slutten av Januar, og at de begynner å shippe Ebøker med en gang.

Å lese på en LCD-skjerm og å lese på eInk er to helt forskjellige ting. :)

Har man ikke oppdaget det, så vil man gjøre det etter hvert (ikke at det trenger å stoppe en ekte fanboy, selvfølgelig).

 

Men jeg har faktisk absolutt ingenting i mot at Apple begynner å selge bøker. Det betyr konkurranse på det internasjonale markedet også! Og Apple, som godt etablerte her på berget, må jo dermed selge dem DRM-frie. Dette er jo en skikkelig vinn-vinn situasjon. :)

Lenke til kommentar

Har hatt leserbrettet Irex Iliad for jeg fikk meg en Kindle. Helt utrolig hvor mye bedre Kindlen føles. Ikke noen oppstartstid bare å slå på og begynne og lese og batteritiden er helt sykt bra, føler at jeg neste aldri har den på ladning. Jeg har nå lyst og kjøpe meg en Kindle DX for å kunne lese tekniske manualer i A4 PDF. Jeg hadde ønsket at DX kom med minneskortslot, PDF tar oftest veldig mye mer plass, særlig hvis det er en scannet PDF.

 

For meg føles det som Amazon ligger langt foran de andre produsentene, og jeg ser ikke at dette kommer å endres med det første, blir dog spennende og se vad Apple kommer opp med den 27 januar.

Lenke til kommentar
Dette forutsetter at Apple-Tableten blir lansert i slutten av Januar, og at de begynner å shippe Ebøker med en gang.

Å lese på en LCD-skjerm og å lese på eInk er to helt forskjellige ting. :)

Har man ikke oppdaget det, så vil man gjøre det etter hvert (ikke at det trenger å stoppe en ekte fanboy, selvfølgelig).

 

Men jeg har faktisk absolutt ingenting i mot at Apple begynner å selge bøker. Det betyr konkurranse på det internasjonale markedet også! Og Apple, som godt etablerte her på berget, må jo dermed selge dem DRM-frie. Dette er jo en skikkelig vinn-vinn situasjon. :)

 

Absolutt, men som du selv er inne på, apple kan gjøre det skarpt selv om de ikke har den teknsik beste løsningen, akkurat nå trenger vi flere store aktører, slik at man forhåpentligvis tvinger fram standarder.

 

AtW

Lenke til kommentar
Apples plattform er låst til et synkroniseringsprogram, nemlig iTunes.

 

Her er 10 alternativer til iTunes for synkronisering mot iPod og iPhone. Så det du sier der er rett og slett feil.

 

De har ikke gitt oss brukere muligheten til å lettvint legge til ny firmware,

 

Det er det ingen mobiltelefonprodusenter som gjør. Jeg har hatt både Sony Ericsson og Nokia telefoner tidligere, og på alle sammen har jeg vært nødt til å bruke deres egne PC Suiter for å oppdatere firmware.

 

Alternativt, så finnes det sikkert tredjeparts «hackertools» for å flashe dem med hva slags firmware som helst - noe som også gjelder for iPhone og iPod. To populære slike verktøy heter pwnagetool og blackra1n.

 

muligheten for å dra og slippe filer rett på iPoden eller iPhone er ikke mulig på grunn av at nyere iPoder har kryptert firmware implementert i hardwaren.

 

Ok, flere ting:

 

For det første så er det ingen årsakssammenheng mellom kryptert firmware og mangel på filsystemfunksjonalitet. Hvor du har dette fra aner jeg ikke.

 

For det andre, så har dette ingenting med låsing å gjøre, det er fraværende funksjonalitet. Apple har valgt å ikke tilby den funksjonaliteten i sine produkter. Det kan man selvsagt si er dumt, men sånn er det nå. Min Sony Ericsson hadde ikke innebygget termometer, noe min Nokia hadde - var den da mer låst enn Nokia sin? Selvsagt ikke.

 

Dette blir veldig teknisk, men det er langt fra en åpen plattform til tross for dine eksempler, som er i grunnen helt greit gyldige.

 

Det er jo tydelig at «åpen» og «låst» er relative begreper. Hvis du mener «åpen» som i «kan gjøre akkurat som man vil», så har du rett - men så gjelder det også stort sett alle telefoner.

 

Det eneste området jeg kan si at iPhone og iPod er udiskutabelt låst er App Store. Der har man intet valg, med mindre man jailbreaker.

 

Problemet for amazon er at de per dags dato ikke har den forhandlingsposisjonen som iTunes Store har. Apple er hoveddistrubutør av digital musikk i de fleste verdensmarkeder i dag. Jeg påstår ikke at iTunes Store er den eneste, det er ikke sant. Men de har per dags dato et kraftig grep rundt musikkbransjen på grunn av sin posisjon.

 

Den største genistreken Jobs gjorde med iTunes var å fremstille seg selv som offeret for plateselskapenes DRM-tyranni. I realiteten var det stikk motsatt. iTunes med DRM handlet hele tiden om nettopp å låse brukerne til Apple-økosystemet. Med iTunes' markedsdominans var leverandører nødt til å gå med på Apples vilkår for å få selge musikken sin på iTunes, og ett av de vilkårene var nettopp at de måtte bruke Apples DRM teknologi. Heldigvis var det nok konkurranse i markedet til å hindre Apple i å lykkes med dette.

 

Det samme er det Amazon prøver å gjøre nå. Med mindre det har skjedd endringer, så er et av vilkårene for å få lov til å selge bøker på Kindle Store at man bruker Amazons DRM løsning. Ingen DRM - ingen salg gjennom Kindle Store. Og Amazon, med sin markedsdominans på online salg av bøker, har nok av tyngde til å tvinge både forleggere og kunder til å låse seg til deres økosystem. Vi får håpe at det finnes nok konkurranse også i dette markedet til å hindre at det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...