Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvorfor lar GM saab gå konkurs?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

slik jeg har forstått det skal nå GM gi opp saab, men hvorfor ikke bare selge å få litt penger istedenfor ingenting?

 

jeg vet så og si ingenting om kjøp og salg av bilselskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
slik jeg har forstått det skal nå GM gi opp saab, men hvorfor ikke bare selge å få litt penger istedenfor ingenting?

 

jeg vet så og si ingenting om kjøp og salg av bilselskap.

 

De får vel dekket mere av gjelden for å "slakte" selskapet enn ved et salg da ....

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

De er også redd for å selge en del av teknologien de skal bruke på fremtidige biler i egen stall. Nye 9-5 er stappfull av teknologi GM visstnok skal være livredd for å selge unna. Derfor har det vært sagt at et av kompromissene ved salg av Saab, blir å la GM beholde 9-5, og re-badge den til Buick.

 

Ed Whitacre (GM-sjefen) skal ha uttalt at Saab selges for omtrent 450 millioner USD, men ingen av budene så langt har vært tilfredsstillende. Personlig tror jeg ikke GM har lyst å selge i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hva skal disse kjøperne med Saab?

hvis de ikke greier og reise nok penger til og kjøpe Saab så kan man jo lure på hvordan de skal få penger til og bygge opp ett bilmerke som knapt noen gang har gått med overskudd?

Kan jo hende de bare vil kjøpe det billig for og prøve å slakte restene og legge det ut for salg, eller prøve og presse penger ut av den svenske staten for og "redde" arbeidsplassene.

Lenke til kommentar

Genii, et finansselskap som er med i budrunden om Saab, har uttalt at de ser på merkevaren til Saab som like sterk som BMW og Porsche, og at Saab med ordentlig styre og bedriftsplan kan gå i null i løpet av 2012. Solide biler med eget design og nytenkende løsninger var Saabs varemerke, men etter at GM tok over så har jo ikke Saab vært annet enn Opel med tenningslåsen mellom setene egentlig.

Lenke til kommentar

Men det at Saab er lisensproduserte Opeler gjør jo at de igrunn ikke har noe som helst og slå i bordet med.

Det vil ta årevis og bygge opp noe eget fra scratch, og det ville bli forferdelig dyrt.'

PSA kunne kanskje ha fått noe ut av Saab, de kan jo dette med og dyrke biler med særpreg så som C6 og C4 og de hadde hatt plattformene som man kunne ha Saabifisert.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Genii, et finansselskap som er med i budrunden om Saab, har uttalt at de ser på merkevaren til Saab som like sterk som BMW og Porsche, og at Saab med ordentlig styre og bedriftsplan kan gå i null i løpet av 2012. Solide biler med eget design og nytenkende løsninger var Saabs varemerke, men etter at GM tok over så har jo ikke Saab vært annet enn Opel med tenningslåsen mellom setene egentlig.

Saab som varemerke utenfor Sverige er veldig tynt. I Europa utenom Sverige ble det i 2008 solgt 44 000 Saab-biler. Til sammenligning:

BMW: 810 000 biler

Mercedes: 950 000

Smart: 100 000

Fiat: 1 200 000

Ford: 1 460 000

Volvo: 200 000

Opel: 1 300 000

Honda: 260 000

Nissan: 400 000

Kia: 230 000

Citroen: 1 060 000

Peugeot: 1 290 000

Audi: 660 000

Volkswagen: 1 770 000

 

Osv.

Det er en mange flere merker som også er mer populære, men det kan man lese selv på http://www.acea.be/.

Lenke til kommentar

Hvordan varemerket står trenger ikke nødvendigvis være direkte proporsjonelt med salg. Porsche er et veldig kjent bilmerke med et veldig godt rykte, selv om de ikke solgte fler enn 30.800 biler i Europa i 2009, i følge den siden du linker til (flott side, for øvrig!). Men jeg ser poenget ditt. Saab har nok et godt navn i enkelte markeder, og i Europa er nok det Sverige, Norge og England hovedsaklig. I USA er Saab også forholdsvis kjent, tror jeg.

 

 

Kuriosa: Det ble solgt én Landwind i Europa i 2009 ...

Lenke til kommentar

Tja, de har jo knapt solgt biler og har vel slitt økonomisk nærmest i alle år siden man fikk ideen om og begynne og lage biler.

Hvis man holder utenfor at de var en av de som pushet bensinturbo samt de var vel verdens første med oppvarmede seter så hva annet?

Jeg vet de viste frem en prototype på en bensinmotor med variabel kompresjon som aldri kom videre som så mange andre slike ting.

Lenke til kommentar
Varmeseter, turbo, forhjulsdrift, night panel, låsen mellom setene, førerorientert cupé osv...

 

Forhjulsdrift?

De første Saabene som kom hadde vel hentet sin inspirasjon fra Tyskland, det var vel veldig likt DKW sine tidlige modeller.

Pionerer på forhjulsdrift var vel amerikanske Cord, Andre Citroen var hos Cord og lærte kunsten lenge før krigen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Front-wheel_drive

 

http://www.absoluteastronomy.com/topics/Saab_92

 

Ja, de var en av de tidlige på bensinturbo i personbiler, dog var jo turboteknikken eldgammel på den tiden så de fant ikke opp dette. (bare understreker for de som ikke kjenner historien) de første bensinmotorene med turbo ble testet rundt 1918.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...