Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 slik jeg har forstått det skal nå GM gi opp saab, men hvorfor ikke bare selge å få litt penger istedenfor ingenting? jeg vet så og si ingenting om kjøp og salg av bilselskap. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) slik jeg har forstått det skal nå GM gi opp saab, men hvorfor ikke bare selge å få litt penger istedenfor ingenting? jeg vet så og si ingenting om kjøp og salg av bilselskap. De får vel dekket mere av gjelden for å "slakte" selskapet enn ved et salg da .... Endret 12. januar 2010 av kjetilkl Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Selv om jeg ikke vet den eksakte grunnen, så går det på penger. Som kjetilkl sier, de taper trolig mindre på å la selskapet dø ut enn det de som prøver å kjøpe det er villig til å betale. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg tror det primært har med forpliktelser, og kostnader, i forbindelse med garantier å gjøre og hvem som blir sittende med ansvaret for dette ved salg. Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 De er redde for at de skal få fremtidige krav fra selgere. De har tydeligvis regnet ut at det er billigere for dem å slå Saab konkurs, enn å ta risken på å få garantikrav fra selgere. http://e24.no/boers-og-finans/article3459654.ece Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 De er også redd for å selge en del av teknologien de skal bruke på fremtidige biler i egen stall. Nye 9-5 er stappfull av teknologi GM visstnok skal være livredd for å selge unna. Derfor har det vært sagt at et av kompromissene ved salg av Saab, blir å la GM beholde 9-5, og re-badge den til Buick. Ed Whitacre (GM-sjefen) skal ha uttalt at Saab selges for omtrent 450 millioner USD, men ingen av budene så langt har vært tilfredsstillende. Personlig tror jeg ikke GM har lyst å selge i det hele tatt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hva skal disse kjøperne med Saab? hvis de ikke greier og reise nok penger til og kjøpe Saab så kan man jo lure på hvordan de skal få penger til og bygge opp ett bilmerke som knapt noen gang har gått med overskudd? Kan jo hende de bare vil kjøpe det billig for og prøve å slakte restene og legge det ut for salg, eller prøve og presse penger ut av den svenske staten for og "redde" arbeidsplassene. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Genii, et finansselskap som er med i budrunden om Saab, har uttalt at de ser på merkevaren til Saab som like sterk som BMW og Porsche, og at Saab med ordentlig styre og bedriftsplan kan gå i null i løpet av 2012. Solide biler med eget design og nytenkende løsninger var Saabs varemerke, men etter at GM tok over så har jo ikke Saab vært annet enn Opel med tenningslåsen mellom setene egentlig. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Men det at Saab er lisensproduserte Opeler gjør jo at de igrunn ikke har noe som helst og slå i bordet med. Det vil ta årevis og bygge opp noe eget fra scratch, og det ville bli forferdelig dyrt.' PSA kunne kanskje ha fått noe ut av Saab, de kan jo dette med og dyrke biler med særpreg så som C6 og C4 og de hadde hatt plattformene som man kunne ha Saabifisert. Endret 12. januar 2010 av agvg Lenke til kommentar
xaco Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 vil også være en mindre konkurent til sine egne merker. aka, mindre konkuranse, selger de det har de enda en konkurent. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Genii, et finansselskap som er med i budrunden om Saab, har uttalt at de ser på merkevaren til Saab som like sterk som BMW og Porsche, og at Saab med ordentlig styre og bedriftsplan kan gå i null i løpet av 2012. Solide biler med eget design og nytenkende løsninger var Saabs varemerke, men etter at GM tok over så har jo ikke Saab vært annet enn Opel med tenningslåsen mellom setene egentlig. Saab som varemerke utenfor Sverige er veldig tynt. I Europa utenom Sverige ble det i 2008 solgt 44 000 Saab-biler. Til sammenligning: BMW: 810 000 biler Mercedes: 950 000 Smart: 100 000 Fiat: 1 200 000 Ford: 1 460 000 Volvo: 200 000 Opel: 1 300 000 Honda: 260 000 Nissan: 400 000 Kia: 230 000 Citroen: 1 060 000 Peugeot: 1 290 000 Audi: 660 000 Volkswagen: 1 770 000 Osv. Det er en mange flere merker som også er mer populære, men det kan man lese selv på http://www.acea.be/. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hvordan varemerket står trenger ikke nødvendigvis være direkte proporsjonelt med salg. Porsche er et veldig kjent bilmerke med et veldig godt rykte, selv om de ikke solgte fler enn 30.800 biler i Europa i 2009, i følge den siden du linker til (flott side, for øvrig!). Men jeg ser poenget ditt. Saab har nok et godt navn i enkelte markeder, og i Europa er nok det Sverige, Norge og England hovedsaklig. I USA er Saab også forholdsvis kjent, tror jeg. Kuriosa: Det ble solgt én Landwind i Europa i 2009 ... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 SAAB står stergt som luksusmerke i mange markeder. Det er også tradisjonelt et bilmerke med positive asosiasjoner, som sikkerhet, vinteregenskaper osv. Bilmerket SAAB var en gang SVÆRT nyskapende, men etter at GM tok over forsvant mye av edgen. Jeg har sett nye 9-5, og det er en HELT annen bil enn tidliger SAAB! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Tja, de har jo knapt solgt biler og har vel slitt økonomisk nærmest i alle år siden man fikk ideen om og begynne og lage biler. Hvis man holder utenfor at de var en av de som pushet bensinturbo samt de var vel verdens første med oppvarmede seter så hva annet? Jeg vet de viste frem en prototype på en bensinmotor med variabel kompresjon som aldri kom videre som så mange andre slike ting. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Varmeseter, turbo, forhjulsdrift, night panel, låsen mellom setene, førerorientert cupé osv... Lenke til kommentar
epifant Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 http://www.na24.no/article2799335.ece Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Varmeseter, turbo, forhjulsdrift, night panel, låsen mellom setene, førerorientert cupé osv... Forhjulsdrift? De første Saabene som kom hadde vel hentet sin inspirasjon fra Tyskland, det var vel veldig likt DKW sine tidlige modeller. Pionerer på forhjulsdrift var vel amerikanske Cord, Andre Citroen var hos Cord og lærte kunsten lenge før krigen. http://en.wikipedia.org/wiki/Front-wheel_drive http://www.absoluteastronomy.com/topics/Saab_92 Ja, de var en av de tidlige på bensinturbo i personbiler, dog var jo turboteknikken eldgammel på den tiden så de fant ikke opp dette. (bare understreker for de som ikke kjenner historien) de første bensinmotorene med turbo ble testet rundt 1918..... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Klar over at de ikke fant på verken turbo eller forhjulsdrift. Saab var jo lenge overlegne i racing med forhjulsdrift, og hva gjelder turbo, så var SAAB de første med masseproduksjon av personbiler med turbo til "massene" Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 SAAB står stergt som luksusmerke i mange markeder. Det er også tradisjonelt et bilmerke med positive asosiasjoner, som sikkerhet, vinteregenskaper osv. Jøss, jeg ante ikke at Saab var noe "luksus"-merke. Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Saab er et premium merke som konkurrerer med blant annet volvo, bmw, mercedes og lexus, om bilkjøpere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå