Gå til innhold

[Løst]ikke nett med 3com gigabit LOM(3c940)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har installert XP Home (SP2) på en ny HDD (etter crash av HDD) og deretter oppdatert drivere på mobo fra CD Rom som fulgte med ASUS P4P800 Deluxe. Men jeg kommer ikke videre når jeg ikke kommer på internett. Mobo har innebygget LAN tilkobling 3com gigabit LOM(3c940) og jeg blir gal av å prøve de forskjellige driverne uten at noen virker.

Vi bruker ICE Net mobile broadband Gateway D35, i seg selv en pine inntil vi får fiberoptikk inn til huset som eneste tilgjengelige alternativ. En annen maskin kobler fint til internett i det ethernet punktet hvor problem maskinen normalt står. Fra en annen maskin ser jeg at st.gtw er 192.168.0.1 og jeg kan pinge til en 3dje maskin på D35. På problemmaskinen forsøker jeg ping localhost og får opp statistikk 127.0.0.1 4sent 4 mottat 0 tap men å pinge til annen maskin med kjent IP får jeg at målvert ikke kunne nås.

På mobo CD Rom finner jeg "connection assistant" men dette prog vil ikke installere fordi jeg mangler MS virtual machine, jeg installerte noe slik men det må være en feil versjon det også siden jeg fortsatt mangler virtual machine.

Så langt er altså LAN switch svært plagsom eller kan feilen ligge en annen plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener du switchen er problemet?

har du fått opp nettkortet da?

har du lastet ned de nyeste driverne fra Asus?

Hei agvg

Ja jeg mener eller "tror" at switch, denne 3com ..(3c940) er problemet, men jeg har prøvd driverne fra asus uten hell ver 1.0.0.42-44 og 46. Og jeg får opp nettkortet, et 1394 nettverkskort som står at det er tilkoblet, men det står at switchen er tilkoblet også via brannmur. Men jeg kommer fortsatt ikke på nett, sånn går nu dagan...

Lenke til kommentar
1394 er firewire-kortet ditt og har ingenting med vanlig nettverk og gjøre.

Har du ikke noe annet er kortet ditt ikke installert, har du lagt inn systemdriveren til hovedkortet?

Ja jeg har lagt inn systemdrivere for hovedkortet (for chipset). Jeg vet fra tidligere, altså før HDD feila, at det bare sto 1394 og 3com gigabit LOM installert (som jeg kunne se i koble til vinduet)og da virket det jo. Det er altså ikke noe annet kort som skal inn, LOM er "LAN on motherboard" - men du mener vel med "ikke installert" at det ikke er synlig for OS altså ikke riktig installert med drivere etc? og da er jeg enig, det er jo her jeg sliter - hmmm

Jeg skal prøve med en USB plugg for trådløst nett eller evt en Buffalo ethernet axcesspkt, tror du at jeg finner riktige drivere for 3com LOM(3c940) dersom jeg lar maskina selv søke på internett?

Lenke til kommentar
Du nevner en switch her - hvor står den tilkoblet og hvor kommer den inn i bildet?

Det er den nevnte 3Com gigabit LOM(3c940) som er innebygget LAN tilkobling på motherboard (mobo) som kalles en switch når jeg leser om dette på nettet. Nå har jeg koblet opp en trådløs AirCruiser G USB adapter (Gigabyte tech) og så snart jeg installerte driverne til denne så gikk PC på internett via LAN tilkoblingen den nevnte switchen før jeg rakk å sette WEP koden for det trådløse. Makaløst data er forunderlig. Jeg har bare ikke det vante internett ikonet nede i høyre hjørne, bare et 3com icon.

Lenke til kommentar
Den gikk vel via naboen trådløst og ut på Windows Update for nye landriver. Bra at brukervennligheten begynner å bli bedre.

Du har rett la7dfa.com det var comms via et ubeskyttet nabonett, bare så rart jeg ikke har oppdaget dette nettet på min bærbare før. Kansje et alternativ til verdens tregeste ICE net, hmmm. Takk for hjelpen alle sammen saken er løst :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...