Gå til innhold

Frivillig pisking av kriminelle - Et reelt alternativ til fengsel?

Pisking i stedet for fengsel.  

125 stemmer

1. 1. Synes du dette er et godt forslag?

• Ja
      19
    • Nei
      93
    • usikker/har ikke bestemt meg
      13
  2. 2. Ville du valgt pisking fremfor fengsel?

• Ja
      52
    • Nei
      48
    • usikker
      25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si jeg synes det ble en temmelig festlig sak ut av dette, men jeg er på svært mange områder enig med fyren.

La meg først få minne folk på at den godeste Espen Schaanning i utgangspunktet er mot straff i noen som helst form, slik jeg oppfattet han i Aktuelt på NRK igår. Der syntes jeg ærlig talt bare synd på fyren, som måtte "forsvare" seg overfor Per Sandberg, av alle, som jo var mer opptatt av å angripe mannen fremfor å faktisk diskutere saken.

Blant annet var han svært sjokkert over at den norske stat betaler lønn til slike som Schaanning - men min gode Sandberg, om du skulle lese dette: Det er jo genialt at den norske stat sørger for at vi har professorer og "lærde" som kan tenke litt utenfor vår høyst innsnevrede boks innimellom! Det er slikt som bringer samfunnet videre, istedenfor den totale stagnasjon vi hadde risikert om vi ikke hadde disse!

Så hvorfor skremmer og provoserer dette forslaget så veldig?

Kan det ha noe med at folk da faktisk blir nødt til å forestille seg straffen en person eventuelt får? En fengselsstraff er langt mer abstrakt, kan en kanskje si, og det er ikke like lett for oss å forestille oss hvilken innvirkning det har på personen. Pisking er mer konkret, derfor mer skremmende. Eller?

I den grad straff i all hovedsak er basert på tanker om hevn, og det å påføre en person smerte eller et onde, duger jo pisking vel så bra som fengsel. Man kan i tillegg si at da vil straffen være overstått noe raskere, slik at personen mer eller mindre med en gang kan komme seg ut i samfunnet og få den hjelpen en lovbryter faktisk trenger - hjelp, psykisk hjelp, rehabilitering, holdningsendringer, osv, ikke frihetsberøvelse.

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at folk da faktisk blir nødt til å forestille seg straffen en person eventuelt får? En fengselsstraff er langt mer abstrakt, kan en kanskje si, og det er ikke like lett for oss å forestille oss hvilken innvirkning det har på personen. Pisking er mer konkret, derfor mer skremmende. Eller?

Ikke sant. Du har forstått det, vi andre ikke.

Poenget er om det er straff i det hele tatt å bli pisket. Og så gå fri. Derfor er analogien til Sandberg faktisk meget treffende. Drep på lørdag, bli pisket på mandag, og så drep igjen på lørdag osv osv.

I den grad straff i all hovedsak er basert på tanker om hevn, og det å påføre en person smerte eller et onde, duger jo pisking vel så bra som fengsel. Man kan i tillegg si at da vil straffen være overstått noe raskere, slik at personen mer eller mindre med en gang kan komme seg ut i samfunnet og få den hjelpen en lovbryter faktisk trenger - hjelp, psykisk hjelp, rehabilitering, holdningsendringer, osv, ikke frihetsberøvelse.

Nei. Dette er kun gyldig i de sneversynte, f.eks hos nevnte professor.

Men du kan jo argumentere for at mordere kun skal få pisk opp imot den fordelen fengslet har. Fengsel lar personen være vekke fra samfunnet fordi samfunnet kan ødelegges av denne personen. Her er altså samfunnet de individer som utgjør samfunnet. Man hiver vekk personen som har forbrutt seg mot samfunnets normer. Og det er en del av normene til samfunnet som er allmenngyldige, det være drap, voldtekt, pedofili og stjeling.

Dette kan trekkes til det ytterste. Skulle Hitler/Hussein/Amin/m.flere kun fått 50 piskeslag?

Lenke til kommentar
Poenget er om det er straff i det hele tatt å bli pisket. Og så gå fri.

Nettopp, og her tror jeg vi har litt av essensen i hva Schaanning ønsker å få oss til å innse - er det straff i det hele tatt å bli sperret inne i 5-10 år, og så bli satt fri sånn uten videre? For svært mange fungerer også det temmelig dårlig.

Fengsel lar personen være vekke fra samfunnet fordi samfunnet kan ødelegges av denne personen. Her er altså samfunnet de individer som utgjør samfunnet. Man hiver vekk personen som har forbrutt seg mot samfunnets normer.

Og der har du en av de tingene som gjør fengsel en smule snodig. "Her har vi en drapsmann, han kan drepe flere, så da sperrer vi ham inne i noen år. Deretter slipper vi ham ut og satser på at han ikke skal drepe flere fordi han da kommer til å bli sperret inne igjen."

Det er akkurat like gyldig som å påføre denne drapsmannen smertene pisking innebærer, og så satse på at han da "lærer" at om han dreper igjen, så vil disse smertene komme igjen.

Lenke til kommentar
Poenget er om det er straff i det hele tatt å bli pisket. Og så gå fri.

Nettopp, og her tror jeg vi har litt av essensen i hva Schaanning ønsker å få oss til å innse - er det straff i det hele tatt å bli sperret inne i 5-10 år, og så bli satt fri sånn uten videre? For svært mange fungerer også det temmelig dårlig.

Selvsagt må det være en straff. Schaaning prosederer på at straff er moralsk galt, og hvis det er moralsk galt så er det like greit å få det raskest mulig unnagjort. For mange kan sikkert det fungere dårlig å sitte i fengsel. Dette har en meget enkel løsning. Ikke drep, voldta eller bedriv pedofili.

Og der har du en av de tingene som gjør fengsel en smule snodig. "Her har vi en drapsmann, han kan drepe flere, så da sperrer vi ham inne i noen år. Deretter slipper vi ham ut og satser på at han ikke skal drepe flere fordi han da kommer til å bli sperret inne igjen."

Vet. Derfor er også prinsippet om dødsstraff særs bedre.

Dog, med faren for at staten er litt vel kvikk på avtrekkeren er livstid så meget bedre.

Det er akkurat like gyldig som å påføre denne drapsmannen smertene pisking innebærer, og så satse på at han da "lærer" at om han dreper igjen, så vil disse smertene komme igjen.

Vel, undervisningsmatriellet er andre personer som kanskje har noe imot at de blir drept før morderen lærer.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
- en straff for den dømte, eller ubehag om du vil.

Pisking duger da fint til dette?

- mulighet for rehabilitering, for å unngå at det skjer igjen.

Gjennomførbart, kan starte allerede sekundet etter at piskingen er gjennomført. Kanskje til og med enda mer gjennomførbart siden personen ikke nødvendigvis må sitte innesperret samtidig og bli et samfunnsmessig asosialt, utdatert og avstumpet individ på sikt.

- en "hevn" fra samfunnet for å ha brutt et etablert lovverk, og en viss mager trøst for evnt ofre.

Her også skulle vel pisking kunne gjøre jobben greit.

- beskytte evnt ofre fra å måtte møte den dømte i hverdagen.

Den er verre, det skal jeg ærlig innrømme. Men å "gjemme bort" den dømte i et fengsel er jo litt som å feie støvet under teppet.

Pisking oppfyller kun to av disse, og derfor mener eg at pisking er utilstrekkelig. Samtidig blir det et paradoks at vi skal straffe vold MED vold. Dobbeltmoralistisk, anyone?

Tja, vold er da vold? Uavhengig om det er rent fysisk, eller mer skjult, mentalt. Poenget er uansett å påføre den dømte et visst onde, gjennom å ta fra denne sin frihet i en periode. Det kan nok gjøre vel så "vondt" for et menneske, som å bli pisket.

Men, helt ærlig, jeg har ikke troa på at noe slikt vil kunne innføres, i alle fall i nær framtid. Men, det er spennende tanker, det skal jeg innrømme, og det er nok på sin plass å få en debatt om rettssystemet i dette landet - da er jo dette en god start ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Nei, Luftbor, jeg skal innrømme at jeg personlig ikke helt har trua på å innføre pisking som et reelt alternativ til fengsel, i alle fall i nær framtid.

Men, jeg synes dette helt ærlig er spennende og fascinerende tanker, og det er nok ikke tvil om at vi kanskje trenger en debatt rundt rettssystemet vårt, og hvor bra det egentlig fungerer. Da er kanskje dette en grei måte å få sparket i gang en slik debatt på.

Du nevner dødsstraff. Det er jo også temmelig kontroversielt i dette samfunnet vårt.. så kan man spørre seg hvorfor? Det er altså slik at vi påberoper oss retten til å straffe, påføre mennesker smerte, hvis de gjør noe vi mener er galt. Så kan vi jo like godt ta den helt ut og drepe de som har drept også.

Eller er egentlig hele prinsippet med avstraffelse, fysisk eller mentalt, i ferd med å bli litt utdatert og gammeldags?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Fordi det tilføyer rekken av alternative forslag som sørger for at kriminelle ikke blir puttet i fengsel, men kan nesten kose seg i alternative soninger. Pisking har i tilegg mange negative konsekvenser som arr og er gammeldags.

Det vi trenger å vise er at i Norge godtar vi ikke kriminalitet. Dette bør vi vise ved å putte kriminellle i fengsel, som straff. Dette bør vi gjøre, uansett om det hjelper forbryterene eller ikke, fordi man bør vite at i Norge lønner ikke kriminalitet seg. Dereter etter at de har fått straffen sin. Da kan man begynne med alternative soninger for å hjelpe dem inn i samfunnet.

Nei, pisking varer i noen minutter. Det er ikke noe ille iforholdtil å sitt 10 år i fengsel. Hvis jeg kunne velge vet jeg klart hva jeg skal velge, og de som ikke er redd for smerte synes kaskje det til og med er godt. Straffen bør ikke blir overstått raskere, fordi da går de rett tilbake til det miljøet de var i. Altså, de får verken straff, og det er heller ikke særlig lurt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjennomførbart, kan starte allerede sekundet etter at piskingen er gjennomført. Kanskje til og med enda mer gjennomførbart siden personen ikke nødvendigvis må sitte innesperret samtidig og bli et samfunnsmessig asosialt, utdatert og avstumpet individ på sikt.

Nå tviler eg sterkt på at en straffet person i det hele tatt klarer å ta noe inn over seg den første tiden etter å ha blitt pisket. Vi snakker faktisk om pisking her. Som i å ta et tau, lærreim eller lignende og slenge den over ryggen i en voldsom bevegelse, for å påføre personen mest mulig smerte. Noe som gjentas et visst antall ganger, ofte på samme område. Tror du at du hadde klart å bli rehabilitert etter en slik avstraffelse?

Den er verre, det skal jeg ærlig innrømme. Men å "gjemme bort" den dømte i et fengsel er jo litt som å feie støvet under teppet.

Nå setter du det veldig på spissen. Man gjemmer dem ikke bort. Fengslede får et sted å sove, et sted å bo, mat, penger, mulighet for arbeid og mulighet for kurs/utdanning. Dette er langt i fra å gjemme noen bort. Uansett, hvordan ville du evnt skjermet offeret i slike tilfeller, om ikke den straffede stenges inne? Sende de til Sibir? Prioriteten her må være offeret, ikke den dømte.

Men, helt ærlig, jeg har ikke troa på at noe slikt vil kunne innføres, i alle fall i nær framtid. Men, det er spennende tanker, det skal jeg innrømme, og det er nok på sin plass å få en debatt om rettssystemet i dette landet - da er jo dette en god start ;)

Ja, spennende tanke, men eg missliker forslaget. Men debatten kan jo kanskje føre noe godt med seg...

Lenke til kommentar
Nei, Luftbor, jeg skal innrømme at jeg personlig ikke helt har trua på å innføre pisking som et reelt alternativ til fengsel, i alle fall i nær framtid.

Men, jeg synes dette helt ærlig er spennende og fascinerende tanker, og det er nok ikke tvil om at vi kanskje trenger en debatt rundt rettssystemet vårt, og hvor bra det egentlig fungerer. Da er kanskje dette en grei måte å få sparket i gang en slik debatt på.

Spennende er det ikke, fordi det ikke bringer noe nytt forsåvidt. Det er kun et retorisk grep for de som anser straff som moralsk galt. Debatt kan må få alltids, så om målet er debatt i seg selv er den vel heller meningsløs. Utspillet hadde selvsagt et mål, som var å diskreditere fengsel som straffemetode. Spurveutspillet ble skutt ned med en gedigen kanon av politikere, og skal man dømme med bakgrunn av samtaler på min jobb så ble det brukt flammekaster på utspillet.

Du nevner dødsstraff. Det er jo også temmelig kontroversielt i dette samfunnet vårt.. så kan man spørre seg hvorfor? Det er altså slik at vi påberoper oss retten til å straffe, påføre mennesker smerte, hvis de gjør noe vi mener er galt. Så kan vi jo like godt ta den helt ut og drepe de som har drept også.

Eller er egentlig hele prinsippet med avstraffelse, fysisk eller mentalt, i ferd med å bli litt utdatert og gammeldags?

Dødsstraffargumentet er like sterkt som piskegrunnlaget m/tilleggsargumenter. Hvis hensikten er kort "straff", altså at straffehandlingen skal ta kort tid, er det ett fett om det er pisking eller dødsstraff. De er begge straffer som tar kort tid.

Fengselsstraff er en form for fysisk avstraffelse. Og jeg ser ingenting galt med det.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke hevn man er ute etter, men en rettferdig og passende straff/konsekvens for de kriminelle samt at alle de lovlydige og vanlige borgerne skal være trygge for de kriminelle. Og da er det komplett idiotisk å slippe de kriminelle ut igjen med en gang etter noen få piskeslag. Da kan de bare rase videre og fortsette med kriminaliteten sin. Om de sitter i fengsel er iallefall befolkningen lykklig fri for dem og det er det som må prioriteres.

Lenke til kommentar

hadde det vært straff for forbrytelser i Norge så kunne jo fengsel vært første alternativ for soning.

Og når fengselsstraff ikke dugde lenger så kunne de jo bare henrettet vaneforbrytere, vi har tross alt ikke bruk for slike folk.

Det er så kjedelig at vi er nødt til å importere slike banditter også.

Pisking er for svakt og lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke hevn man er ute etter, men en rettferdig og passende straff/konsekvens for de kriminelle samt at alle de lovlydige og vanlige borgerne skal være trygge for de kriminelle. Og da er det komplett idiotisk å slippe de kriminelle ut igjen med en gang etter noen få piskeslag. Da kan de bare rase videre og fortsette med kriminaliteten sin. Om de sitter i fengsel er iallefall befolkningen lykklig fri for dem og det er det som må prioriteres.

Man kan vel finne en løsning der folk som har stor gjentakelsesrisiko ikke får ta i bruk det alternative straffesystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...