Gå til innhold

Hvilke IDE kabler kan jeg bruke på dvd og HD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fire første IDE kablene er passelige , men er litt fansy med UV lys , så det er av anbefaling...Gjerne kombinert med neon/UV lys.

Så lenge det står ATA 133 , så passer det.

Du kan også kjøpe ATA 100 , men viss du tar en 133 , så kan du kjøpe en 133 HD ved en eventuell oppgradering.

Så er det lengden du må selv vurdere.

Viss du ser på HD`en , så ser du at det står ATA100 på den , men 133 kabler er bakover vennlige....

Jeg sa det litt klomsete , men forstår du ?

Lenke til kommentar
De fire første IDE kablene er passelige , men er litt fansy med UV lys , så det er av anbefaling...Gjerne kombinert med neon/UV lys.

Så lenge det står ATA 133 , så passer det.

Du kan også kjøpe ATA 100 , men viss du tar en 133 , så kan du kjøpe en 133 HD ved en eventuell oppgradering.

Så er det lengden du må selv vurdere.

Viss du ser på HD`en , så ser du at det står ATA100 på den , men 133 kabler er bakover vennlige....

Jeg sa det litt klomsete , men forstår du ?

Ja,jeg trur jeg forstår :wink:

Lenke til kommentar

Ehm, er ikke ATA133-kabel identisk lik en ATA100-kabel (og ATA66), da? 80 ledere, 40-pins grensesnitt, svjv.

Lenke til kommentar
Jo , men ATA133 kan behandle litt merr data enn ATA100....
Nei er ikke noe som heter ata 100/133 ata kabel. Alle kablene er 40pin og 80Ledere hvor av 40 er jord, så en ata66/100/133 er samme kabel.

Edit:Kanskje eg slipper å svare på dette mere, eh jada :shrug:

Q. What are the rules for connecting IDE drive cables (hard disk, CD-ROM, ATA/66/100/133, etc.)?

A. If it is a 40-conductor IDE ( http://duxcw.com/digest/guides/hd/hd3.htm ) cable, it makes no difference which connector is connected to what. Any of them can be connected to the motherboard or drives. If it is an 80-conductor (it has 40 pins like the 40-conductor cable) ATA/66/100/133 cable it makes a difference what is connected to what. The blue connector is connected to the system board. The black connector at one end of the cable is goes to the MASTER drive. The gray one in the middle is used for slave devices. Although an Ultra ATA/66 device should work fine in either the black or the gray connector, if you are having difficulty, connect the drive to the black connector. ATA/66/100/133 cables (all are the came ATA/66 cable) vary. Some are labeled “SYSTEM,” “MASTER,” and “SLAVE.” Most IDE cables have red-strip to identify pin-1; others have a blue strip. It goes to pin-1 on the motherboard and on the drives. Pin 1 on all IDE drives I have seen is towards the power connector (floppy drives vary).

Lenke til kommentar

S-ATA er ikke det samme som ATA133. S-ATA benytter en brøkdel (2?)av antall ledere i sine kabler.

Kabler godkjent for ATA133 regner jeg med er av litt bedre kvalitet enn ATA100 kabler. Å si at de er elektrisk like setter jeg et spørsmålstegn ved. Mulig at det går an å bruke ATA100-kabler til ATA133-enheter, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Det er ikke forskjell på kablene til ata66, ata100 og ata133. De som påstår noe annet tar feil! Det er samme kabel, 80 ledere der 40 er jordet for å hindre støy.

Det er forskjell på hastigheten, ja, men det er det kontrolleren som tar seg av, ikke kablene.

S-ata er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Det er jo poenget med S-ATA , raskere data behandling , eller tar jeg helt feil ?

Du tar feil. Og S-ATA er ikke det samme som ATA.

Derfor konkluderer jeg med at ATA133 er bedre enn ATA100...

Og tar feil igjen. Kablene er like. Det som skiller ATA133 fra ATA100 finnes i kontrolleren og disken, ikke kabelen (som det var emnet i denne tråden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...