KreshS Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hei! Jeg går nå 3. klasse på videregående, og skal i gang med særemne. I den sammenheng var jeg ute etter noen innspill og synspunkter, både på bok-film generelt, men også i Harry Potter. Jeg ønsker å jobbe med adaptasjon, bok-film. Det naturlige for meg her er å jobbe med Harry Potter, som er de bøkene jeg har lest mest (skjønt jeg ikke har sett alle filmene, iom at de er forferdelig dårlige...) Film og bok er jo to helt forskjellige måter å bygge dramaturgi på, to vidt forskjellige måter å formidle en historie på. Hvordan påvirker overgangen fra bok til film innholdet i boka? Dette synes jeg er veldig intereressant, hvorfor på virker det historien? Kan vi unngå det? Beholder man det "big picture" av fortellingen? (Det har blitt ekstra mye frem og tilbake rundt HP filmene, fordi de har byttet regissør opp til flere ganger, alle med forskjellige tolkninger av bøkene.) Jeg tror nok jeg kommer til å trekke inn ting fra de fleste bøkene, men ha hovedfokus på bok nr. 4, jeg synes at det her kommer veldig tydelig frem. En av de tingene jeg har sett tydligst når jeg har sett filmene, og det jeg selv har irritert meg mest over er hvordan de forandrer karakterene, både i fohold til personlighet, og til utseende. Dette er jo selvfølgelig individuelt, fordi i en bok så tolker hver leser karkaterene på sin egen måte, dette ønsker jeg også å ta opp. Altså: På hvilken måte, og hvorfor påvirkes fremstillingen av karakterer i Harry Potter når fortellingen går fra å være i bokform, til å bli filmatisert. Var det nødvendig for filmen å endre på karakterene? Setter også pris på om det er noen som har konkrete eksempler fra bøkene, sitasjoner som illustrerer dette godt! Kresh Lenke til kommentar
KreshS Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Ingen som har noen eksempler på hvordan filmen avviker fra boka engang? Lenke til kommentar
mikaelvr Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Hei. Jeg hadde også tenkt å ta adaptasjon Bok-Film i Harry Potter til særemne mitt faktisk, men endte med å snakke om ondskap i Harry Potter bøkene istedet. Det er jo store forskjeller mellom bok og film i Harry Potter. Som du selv har sagt har hver regissør sin egen tolkning, noe du kanskje bør trekke fram. Kanskje også viktig å ta fram hvordan det er vanskelig å få så mye stoff som Harry Potter inn i en 2 timer lang film Den største forandringen i Harry Potter filmene skjer fra nr. 2 til nr. 3 (enig?). Her kan man tydelig se de har byttet regissør. Han som regisserer filmene nå har gått over til å lage dem med mye mer action enn de egentlig har. SPOILER: (et eksempel er jo f.eks. da dødseterne angriper "the burrow" i den siste filmen). Om du skal se på hvordan karakterene er forandret, kanskje du kan se på hvordan de er forandret for å gi filmen mer action? Håper det hjalp litt iallefall:) Edit: skriveleif Endret 27. januar 2010 av mikaelvr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå