ArildVonRaven Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hei! Er det en hjelpsom sjel som kan bistå meg i å sette opp nettet vårt? *Ønsker å bruke Dlinken som hub/switch. *Kan man stille inn Dlinken slik at den deler ut IP? Eller må jeg inn på hver enkelt PC(7stk) og legge inn fast IP på disse? HVilke IP adresser skal jeg i så fall bruke? Må jeg stille inn noe i cisco ruteren fra Nextgentel for å klare dette? Har søkt og prøvd litt selv, men ender opp med at alle PC'ene kun får lokal tilkobling og ikke tilgang til internett. Jeg huket av DHCP og unpn inne i Dlinken, og satte nettverkskabel fra Cisco ruter og inn i Dlinkens LAN port. Mitt ønske er da at Dlinken deler ut automatisk IP til alle PC'ene på nettverket. Kan noen hjelpe meg videre? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Du må slå av DHCP-serveren i D-link om du skal la Cisco dele ut ipadresser via D-link (switch + wlan). Da spiller det heller ingen rolle hvilke innstillinger du gjør i D-link siden den fungerer som switch og ikke router. Det beste er å sette D-link opp med fast IP i samme subnett som Cisco. F.eks 10.0.0.2. Da kan du nå alle boksene i ettertid og f.eks endre innstillinger for wlan. EDIT; Hele posten... Endret 12. januar 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
ArildVonRaven Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Hmm- Skal teste ut dette senere. Er ikke helt mitt bord merker jeg:) Takk skal du ha, God hjelp fra baillby'n;) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Du får bare si ifra om du vil ha litt mere forklaring. Det er ikke noe hokus pokus. Cisco vil dele ut ipadresser for deg og da er det bare noen små endringer i D-link som må settes opp. Lenke til kommentar
ArildVonRaven Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 hmm, kan se ut til at jeg må ha mer hjelp ja:) Jeg koblet en laptop til cisco og måtte sette opp fast IP på Laptop for å få internett. Trodde cisco'en delte ut IP? Er det ikke DHCP inne i denne? Det betyr vel at jeg må legge inn fast IP i Dlinken? f.eks samme IP som jeg prøvde med laptopen? Kom iallefall på nett da. Legger jeg da inn fast ip som RouterIP inne i Dlink? I så fall, hvordan får jeg den til å dele ut IP til våre maskiner i Wlan? Håper jeg forstod meg noenlunde fortsått her.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Cisco 828 har innebygd DHCP server, og kan således gi ut IP-adresser. Men hvordan NextGenTel har valgt å konfigurere denne aner jeg ikke. Cisco sine bokser er heller ikke av de mest brukervennlige å konfigurere, her er det ikke mye elegante GUI å snakke om. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Jeg vet ikke noe om det Cisco-routermodemet. EDIT: Ser at Bolson hadde svaret. Men hvis du setter det opp som du har gjort med fast ip og plugger i WAN (internettporten til D-link) så skal det fungere greit så lenge DHCP(LAN) er påslått i D-link. Da skal den dele ut adresser automatisk til alle maskinene dine. Endret 13. januar 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
ArildVonRaven Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 aha, så da skal DHCP være på ja. Da forsøker jeg det på nytt senere! flere feil følger... Lenke til kommentar
teaman Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Som jeg har skjønt det så har du "modem - nxtgental router - dlink - pc" oppsett. Men pcene etter dlink-en får ikke internett. Jeg satte opp nettet mitt hjemme litt på samme måten. Jeg har altiboks-boksen(router og modem) - router(AP) - pc. Fant ikke den siden jeg brukte, men tror dette vil hjelpe. http://www.home-network-help.com/wireless-...cess-point.html Lenke til kommentar
ArildVonRaven Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 du har skjønt helt riktig i forhold tim oppsettet mitt ja. Tusen takk for link- printes nå og studeres i kveld. Lenke til kommentar
ArildVonRaven Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Det er vel brukelig å gi en liten tilbakemelding:) modem/ruter fra Nextgentel ble koblet til WAN porten i Dlinken. La inn fast IP og DHCP på. Dette løste alt... Var faktisk dette jeg gjorde fra dag 1, men pga av rot hos Nextgentel så var det feil med aktivering eller noe. Uansett, tusen takk for all respons! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå