salah Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Igår på veien begynte batterilampe å lyse. Jeg fortsatte å kjøre, og lampe etter lampe begynte å lyse (airbag, ABS, motorlampe...), temperaturmålere, bensinmåler, CD-spiller slår seg av og det endte med at jeg parkerte i en bensinstasjon og prøvde å få start på den. Batteriet var flatt. Lot den stå i et par timer avslått, og når jeg slo den på virket alt OK utenom batterilampen, som fortsatt lyste. Virket som om batteriet hadde ladet seg på en merkelig vis, men jeg slo av alt utenom lys for å prøve å komme meg de siste 20 km hjem. På vei hjem fungerte alt OK: fjernlys, temperaturmåler, bensinmåler, lys, CD-spiller etc. Men batterilampa lyser ennå, og batteriet er ikke OK da den grønne "tingen" i batteriet ikke er grønt lenger (er et lite hull i batteriet som er grønt dersom alt er OK). Men på vei hjem begynte batterilampa å lyse sterkere jo mer turtall jeg hadde, og ved en omdreining over 2000 rpm lyste batterilampa meget sterkt, men roa seg ned etter turtallet. Noen som har forslag til hva dette kan være? Jeg mistenker dynamo, men det virker jo rart at batteriet er helt flatt og et par timer senere er alt såpass OK at jeg kjører 20 km (sto i kø lenge da det var vegarbeid på motorveien) og fjernlys etc. fungerer normalt. Har noen forslag til hva dette kan være? Batteriet er kjøpt i august og har aldri hatt problemer før. Dynamo vet jeg ikke noe om, ihvertfall et halvt år gammelt (før jeg kjøpte bilen). Det er en Opel Astra F '95 kombi med 1.8l 116 hk. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Mål ladespenningen og sjekk at ledningene sitter som de skal på generatoren og på batteriet. Husk og lad opp batteriet før du måler ladespenningen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Airbag osv vil deaktiveres når de kretsene får for lav spenning. Lampa vil lyse sterke, for du vil øke spenningen noe fra tomgang, og merkes spesielt godt når batteriet ikke funger. Men siden det lyste mer når du økte turtallet, ser det iallefall ut til at generator har fungert. Men det kan være feil, så sjekk spenning. Det er også viktig at spenningsregulator virker så du ikke får for høye spenninger. Det er også en diodebru på generator for å forhindre at generator ikke trekker strøm når den ikke går. Ladespenning skal være ca 14.4V. Spenningen på batteriet bør være tilnærmet 12V selv om det er lite strøm igjen på det. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Det kan være dårlige børster eller feil på regulatoren. Hvis børstene er slitt kan de ligge og vibrere ved høyt turtall så du får dårlig kontakt og dermed dårligere lading. Det første du bør prøve (hvis det er mulig) er å bytte laderegulator, det koster ikke mye. Lenke til kommentar
salah Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Hei igjen. Har sjekket spenning på batteriet før og etter oppstart og under 2000 rpm. Resultatene ble som følger: Før oppstart: 12,43 V Etter oppstart: 14/15 v (regulerer da turtallet på motoren endrer seg etter hvor varm motoren er) Under gasspådrag (2000 rpm): ca. 17 V Spenningen øker og minsker etter turtallet. Her er det da tydeligvis spenningsregulator som har gått, dynamo er hel. Har jeg rett? Lenke til kommentar
newsmann Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Er nok regulatoren som er gåen der ja. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei igjen. Har sjekket spenning på batteriet før og etter oppstart og under 2000 rpm. Resultatene ble som følger: Før oppstart: 12,43 V Etter oppstart: 14/15 v (regulerer da turtallet på motoren endrer seg etter hvor varm motoren er) Under gasspådrag (2000 rpm): ca. 17 V Spenningen øker og minsker etter turtallet. Her er det da tydeligvis spenningsregulator som har gått, dynamo er hel. Har jeg rett? Helt riktig. Spenningsregulatoren er gåen. Denne bør byttes før du svir av andre komponenter! Lenke til kommentar
salah Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Har nå brukt utallige timer på å åpne denne driten av dynamo, og først nå har jeg fått den løs. Du må jo ha hender med diameter som en blyant for å komme fram der nede, dessuten er jo omtrent hele motoren tatt ifra hverandre. Uansett, på Haynes bok om bilen min står framgangsmåten om hvordan man kan få den dynamoen løs og det samme med spenningsregulatoren. Men på min dynamo sitter det ingen spenningsregulator. Jeg leter opp og ned, side til side men ingen spenningsregulator. Dette er dynamoen som sitter på min bil: På Biltema.no får jeg kjøpt dynamo, men en mekaniker jeg spurte mente at det kunne hende dynamoen var helt OK, men at det var en ledning som gikk fra motoren til dynamoen/spenningsregulatoren som kanskje var defekt/løs. Derfor avventer jeg med å få ny dynamo og evt. sette den inn igjen før jeg vet at den ledningen er OK. Spørsmålet nå er jo hvor spenningsregulatoren sitter dersom den ikke sitter på dynamoen. Og hvor går denne ledningen til og fra? Endret 17. januar 2010 av salah Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Den sitter inni der, men vet du om den lar seg bytte ut da? Du kan jo levere den til ett bilelektriskverksted for testing, de kan muligens også bytte den men om dette skal lønne seg bør byttedynamoen være dyr. Du linker til en universalgenerator, passer den da? Hvor mye koster en bytteenhet hos Opel? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Spørsmålet nå er jo hvor spenningsregulatoren sitter dersom den ikke sitter på dynamoen. Og hvor går denne ledningen til og fra? Regulatoren sitter mest sannsynlig på dynamoen, og da går det ingen ledninger dit. Ekstern spenningsregulator (vippe) gikk av moten på første halvdel av 80-tallet, når integrerte kretser og transistorer gjorde sitt inntog for fullt, så på en 95-modell er det neppe noen ekstern regulator og ledninger. For eksempel på hvordan den kan se ut, sjekk bildet øverst på side 4 (EL-98) i denne katalogen. Lenke til kommentar
salah Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Etter å ha åpnet det som går ann å åpne bak dynamoen, finner jeg fortsatt ingen regulator. Lastet opp et bilde så dere kan se selv. Finner dere noe? Dynamoen ser original ut, da det er merket GM rundt om. Hos Opel tror jeg den kosta 2339 kr dersom jeg ikke er på jordet nå. På Mekonomen til en pris av 1870,- eller Biltema som selger den for 1300 kr, alle er samme delenr. Den sitter inni der, men vet du om den lar seg bytte ut da? Ja, det går jo an å få delen kjøpt separat dersom jeg oppgir skiltnr på Mekonomen eller Meca.no, hadde jo vært rart dersom det ikke gikk. EDIT: Alle ledningene som går fram og tilbake er loddet på inn til selve dynamoen, så må evt. kutte disse for å skifte ut de delene. Det må man ikke dersom man har en separat regulator. Endret 18. januar 2010 av salah Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Det er den nederste "boksen" som det står GM på. Kan godt være du må lodde den løs og greier. 1 Lenke til kommentar
salah Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Ok. Bør jeg kjøpe ny børste i samme slengen? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ok. Bør jeg kjøpe ny børste i samme slengen? Definitivt. Koster "ingenting". En demontering, rengjøring, og evt bytte av lagre er heller ikke så dumt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå