Sliver Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Tror du det er supert å rense CPU og kjøleribbe med ren sprit før man tar på Artic Silver? Må jo være det beste det? Spør for en kompis fra Trønderlag Lenke til kommentar
Monhart Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Bruk heller teknisk sprit ala sånn blå greie, som jeg ikke husker navnet på :smile: Det er jo sprit beregnet på netttop sånt. Lenke til kommentar
Monhart Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 [ Denne Melding var redigert av: Monhart på 2002-01-27 18:35 ] Lenke til kommentar
stu80 Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Vil tippe at rødsprit er perfekt til slikt bruk uten at jeg vet det helt sikkert. Men det finnes jo ikke fett i rødsprit... Lenke til kommentar
Sliver Skrevet 27. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2002 Jeg vet at isopropanol er det beste å bruke. Men er det verd å gå langt i kaldt vær for så å bruke penger på isopanol, når man har ren sprit på verkstedet? :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Vanlig sprit (etanol) gjør jobben bra. Jeg bruker noe dårlig 90% HB til å rense diverse saker med (bla CPU). Godspriten sparer jeg til en bedre anledning. Lenke til kommentar
Sliver Skrevet 27. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2002 Da følger jeg ditt eksempel Simen! Takk Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Isopropanol 40 kr på jernia eller liknende. Det absoulutt beste bedre en rødsprit og Godsprit. Som sagt hvorfor ikke tape 40 kr på en liter ren bøå isopropnaol og heller spare godspriten til en bedre annledning LOL Isopropanol!!!!!!!!! BobboZ Lenke til kommentar
baquero Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Quote: On 2002-01-27 21:04, Athlon Power skrev:Isopropanol 40 kr på jernia eller liknende. Det absoulutt beste bedre en rødsprit og Godsprit. Skulle gjerne likt å høre en forklaring på hvorfor isopropanol er bedre enn etanol?? Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Akkurat er jeg ikke helt sikker på selv engang. Men rødspriten skal vist legge igjen noe shitt. Desutten er isopropnaol spesielt utviklet til og rense loddinger og tekniske koblinger. Det er også beskrevet at at du kan rense med hva som helst så lenege du renser med isopropanol til slutt på http://www.ARCTICSILVER.COM BobboZ Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Hvis man har med metall eller keramiske materialer å gjøre, er aceton best. Det etterlater ingen hinne. Sprit etterlater en tynn hinne. Å bruke sprit til slikt er dessuten alkoholmisbruk. Lenke til kommentar
baquero Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Helt klart mye synsing på dette forumet... Med litt kjennskap til kjemi vet en at isopropanol ikke er "speisaldesignet" for vasking av datautstyr men et vanlig organisk løsemiddel. Det spiller nok liten rolle hva en bruker til å vaske med så lenge en ikke bruker såpe. Etanol har klare fordeler siden det løser vann, men som skarsk sier...det ville jo ha vært alkoholmisbruk! Lenke til kommentar
grendel Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Jeg ville gått for isopropanol. Selv har jeg brukt det til alt mulig rart i kassa mi. Det eneste jeg gjør annereldes er å bruke kondensfjerner fra Esso`n. Isopropanol må en kjøpe en liter av, og det koster vel en 40 - 50 kroner. Kondesfjerner inneholder 98% isopropanol (eller noe sånt) Og koster 12 kroner. Gjør akkurat samma nytten. G Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Rødfargen i rødsprit legger seg igjen som rødt og hardt 'kliss' som er vanskelig å bli kvitt. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Jeg har oppdaget at det blir et lite tynt "fettlag" når jeg bruker sprit da. Har slutta med det. (Nå bruker jeg øl istedet ) Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Isopropanol funker visst best, andre former for teknisk sprit er ofte tilsatt fett... Det ideelle er absolutt aceton selv om det blir vanskelig a få gjort skikkelig rent før det tørker, men det løser så godt som alt (inkludert billig plast). Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 jeg bruker noe sånt som "CRC elektronikk rens" Får d på sprayboks til 50 kr eller noe.. etterlater seg ingen hinne.. hørt at white sprit legger fra seg et fettlag, men isopropanol skal være bra.. Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Jeg brukte et tørk fra en helt vanlig dassrull. Det funka fint hos meg :smile: Lenke til kommentar
DeltaVifte Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Blå isopropanol og dasspapir funker greit. :smile: Lenke til kommentar
baquero Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Mer synsing her... :o) White spirit må en for all del ikke bruke. Aceton er som mange her sier ganske bra, men det løser ikke vann slik etanol gjør (men da er en tilbake til alkoholmisbrukproblematikken). Det beste er nok derfor å bruke _ren_ isopropanol siden dette er billigere enn sprit. I alle fall om en ikke studerer kjemi... ;o) Baq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå