Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Begjæring av avskilting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begjæringer om avskilting blir oversendt motorvognregisteret av aktuell instans som har tilgang til det.

Tollvesen, verksteder V/statens vegvesen, forsikringselskaper....

Biler som blir stoppet av politiet av hvilken som helst grunn blir sjekket på stedet for anmerkninger, begjeringer o.l, via radio.

Lenke til kommentar
Begjæringer om avskilting blir oversendt motorvognregisteret av aktuell instans som har tilgang til det.

Tollvesen, verksteder V/statens vegvesen, forsikringselskaper....

Biler som blir stoppet av politiet av hvilken som helst grunn blir sjekket på stedet for anmerkninger, begjeringer o.l, via radio.

Ofte blir personene sjekket også ;)

Lenke til kommentar
Begjæringer om avskilting blir oversendt motorvognregisteret av aktuell instans som har tilgang til det.

Tollvesen, verksteder V/statens vegvesen, forsikringselskaper....

Biler som blir stoppet av politiet av hvilken som helst grunn blir sjekket på stedet for anmerkninger, begjeringer o.l, via radio.

Ofte blir personene sjekket også ;)

Dette kan bekreftes av en aktiv lytter :p

Lenke til kommentar
Begjæringer om avskilting blir oversendt motorvognregisteret av aktuell instans som har tilgang til det.

Tollvesen, verksteder V/statens vegvesen, forsikringselskaper....

Biler som blir stoppet av politiet av hvilken som helst grunn blir sjekket på stedet for anmerkninger, begjeringer o.l, via radio.

Ofte blir personene sjekket også ;)

Dette kan bekreftes av en aktiv lytter :p

x2 :)

Lenke til kommentar
Fulgte de da etter han, eller kom de bare plutselig?

 

En venn blei avskilta hjemme fordi han hadde fått anmeldelser for grisekjøring. Men det er jo noe annet..

 

Ingen sammenheng med noe annet. Han kom bare hjem til en bil uten skilter med lapp påklistret vinduet.

 

Det bør heller ikke være noen overraskelse for bileier att bilen plutselig står der uten skilt, bileier får skriftelig varsel om att bilen er begjært avskiltet og hvorfor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
er det årsavgift på veteranbiler??

er det ikke foreldesesfrist også hvis avgifter ikke blir betalt på flere år ??

 

Il Tempo Gigante var jo begjært avskiltet i 2004 pga av manglende eu kontroll

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=209165

 

Det er tre års foreldelsesfrist. Allikevel litt kjipern å få en smell på 3 x 2-3000.

 

Og ja, det er årsavgift på veteranbiler. Laveste sats.

Lenke til kommentar
er det årsavgift på veteranbiler??

er det ikke foreldesesfrist også hvis avgifter ikke blir betalt på flere år ??

 

Il Tempo Gigante var jo begjært avskiltet i 2004 pga av manglende eu kontroll

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=209165

 

Det er tre års foreldelsesfrist. Allikevel litt kjipern å få en smell på 3 x 2-3000.

 

Og ja, det er årsavgift på veteranbiler. Laveste sats.

"I henhold til lov om foreldelse av fordringer foreldes et krav tre år etter forfall. Dette gjelder således også krav på årsavgift. En begjæring om utlegg avbryter imidlertid foreldelsen. Dersom utlegg avholdes forlenges foreldelsesfristen med ti år regnet fra dato for avholdelse."

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Fulgte de da etter han, eller kom de bare plutselig?

 

En venn blei avskilta hjemme fordi han hadde fått anmeldelser for grisekjøring. Men det er jo noe annet..

 

Ingen sammenheng med noe annet. Han kom bare hjem til en bil uten skilter med lapp påklistret vinduet.

 

Det bør heller ikke være noen overraskelse for bileier att bilen plutselig står der uten skilt, bileier får skriftelig varsel om att bilen er begjært avskiltet og hvorfor.

Det er slett ikke alltid det er tilfelle. En jeg kjenner ble avskiltet uten forvarsel mens han var ute og kjørte, pga k*k i computeren (les: menneskelig svikt) hos Vegvesenet. Han fikk ikke engang lov til å kjøre hjem først, skiltene måtte av der og da. Etter fem minutter på telefonen dagen etter la trafikkstasjonen seg langflat og beklaget. Og ei venninne opplevde det samme, bare at da var det forsikringsselskapet som sa opp forsikringa på bilen ved en feil. Avskiltningsbegjæringen trådte i kraft umiddelbart.

Lenke til kommentar

Vegvesenet fulgte etter meg til jobb.

Når jeg hadde gått inn tok de skilta mine og leverte de på trafikkstasjon, la igjen en lapp til meg.

 

Dette var fordi jeg hadde kjøpt en bil som var bejært avregistrert grunnet manglende forsikring. Jeg hadde ordnet forsikring og gamle eieren hadde levert inn vognkort del 2.

5 minutter etter jeg hadde mista skilta blei bilen omregistrert i databasen deres, å jeg kunne hente skiltene mine.

 

Surt, men er jo litt min feil også..

Endret av Espein
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

En liten bump: :)

 

Bilen min ble avskiltet i dag, en dag før ferien... Jeg har betalt både veiavgift og bestått EU-kontrollen. Forsikringen er også i orden.

 

Etter mer enn 1 time og mange forsøk på å få kontakt med tollvesenet, samt med å nesten klikket internasjonalt, viste det seg at verkstedet som utførte etterkontrollen hadde glemt å melde fra.

 

Hva er avgiften for å få tilbake skiltene? Har hørt at det er rundt 1200,- Stemmer dette? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...