Mannen med ljåen Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hallo! Jeg leste i en annen tråd at noen nevnte "begjæring om avskiltning". Hvordan fungerer dette? Er det tollvesenet (ved manglende avgifter) og politiet (ved manglende EU-kontroll) kan begjære en bil avskiltet? Vill gjetning. Hvordan begjærer de den avskiltet? Sender de en etterlysning til Interpol, slik at enhver politimann i hele verden leter etter meg? Den menneskelige hjerne er jo ikke akkurat lynskarp. En politimann går gjerne rett forbi en begjært bil, siden man ikke klarer å huske og gjenkjenne registreringsnumre så lett. Jeg har problemer nok med å skille fatter'ns og brutter'ns telefonnummer fra hverandre. Man kan vel ikke basere seg på at alle politimenn husker nummeret på alle begjærte biler? Hvor aktivt leter de etter en begjært bil? Står den trygt i byen? På bygda? I en privat garasje? I utlandet? I en atombunker? Kan de hente skiltene fra en bil som står i en borettslagsgarasje? Eller innendørs (trespassing)? Hva gjør de dersom bilen ikke gir slipp på skiltene? Hvor mye skade kan de påføre kjerra for å få av skiltene? Tar de med seg hele bilen dersom skiltene ikke kommer løs? Jeg har aldri løsnet mine skilt. Vet ikke engang hvordan de er festet. Virker som om det henger på to skruer, men disse har et skruehode som minner om ludobrikker. Ikke noe å feste skrutrekker eller tang i. Så hvordan henger det fast? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Det er vel stort sett vegvesenet som hånterer slikt, manglende forsikring, avgifter og EU er stort sett det som gir begjæringer. Systemet er vel automatisert så man sitter ikke med manuelle lister o.l og fører det opp mot registreringsnummer. Når man sjekker så er det som alltid at gamle og sjabby utsende biler som regel blir sjekket først, politiet ta endel ved sine kontroller samt de sjekker endel biler de ser når de er ute og triller. Ellers så hender det at vegvesenet raider store parkplasser på kjøpesentre eller andre steder det står mange biler, har selv sett de klipper skiltene på biler mens folk er inne og handler, de klistrer en lapp på førerdøra med info om hva som har skjedd i slike tilfeller. De legger ikke mye arbeid i og finne deg, men står bilen slik til at de ser den så kan de ta de, de går selvsagt ikke inn i private garasjer o. som er avlåst osv.l Endret 12. januar 2010 av agvg Lenke til kommentar
Espein Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Vet om en som bruker bilen sin fram og tilbake til låvene sine, (gard) og noen ganger utenom til sentrum (lita bygd).. Bilen er bra tekninsk stand, bare ikke eu godkjent. Var sist godkjent i 2004, skulle vært inne i 2006. Han kjører den enda (med gyldige oblater). Politiet har ikke avskilta den enda, selv om det hadde vært en veldig enkel jobb for de.. Noen andre som ikke hadde gyldige oblater i fjor høst, fikk politet etter seg helt hjem, så tok de å avskilta bilen hjemme hos den personen... Var en kompis som sa til politet før jul att den bilen som står der (stod 20 meter unna politiet) den er ikke godkjent, og er begjært avregistrert. Politiet sjekka det ut og det var den. Men de ga han en sjanse alikevel sa de.. Da var den begjært avregga. for 2 måneder siden. Så heldig kan man være noen ganger vist... Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Var sist godkjent i 2004, skulle vært inne i 2006. Han kjører den enda (med gyldige oblater). Hvordan får han gyldige oblater når bilen skal være eu-ok for at du skal få dem? Lenke til kommentar
Espein Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Han får ikke oblatene, min feil. Men han betaler avgifta. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det går vel ut lister til politidistriktene med oversikt over hvilke biler i det aktuelle området som er begjært avregistrert. Hvor aktivt politiet bruker disse varierer. Begjæringen skjer automatisk. Blir en bil avskiltet pga begjæring, påfaller det et påskiltningsgebyr før skiltene leveres ut igjen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Han får ikke oblatene, min feil.Men han betaler avgifta. Manglende EU-kontroll fører til at man ikke får oblater og bilen blir begjært avskiltet. Da kommer vel ikke neste årsavgift heller? Siden den er begjært avskiltet? Synes historien virker litt "merkelig". Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Vil tro at man må betale avgift så lenge skiltene ikke er klippet, bilen er jo fortsatt registrert og påskiltet. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Riktig, begjært avregistrert og avregistrert er 2 ulike ting avgiftsmessig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Ok, så selv om bilen ikke har lov å kjøre på veien så kan Statens Vegvesen sende ut årsavgift, forutsatt at skiltene ikke er levert inn? Endret 12. januar 2010 av nomore Lenke til kommentar
Espein Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Nettopp.. Man har jo også denne Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Da er eg med. Eg anså det som naturlig at de ikke sendte ut årsavgift om den var begjært avskiltet. Men så feil kan man ta Lenke til kommentar
Espein Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Er egentlig litt merkelig att ikke politiet gjør det så enkelt som nevnt oppi her. Får en liste over biler som er begjært avregistert, henter skiltene og klipper de. Kan hende det gjelder noen steder men.. Så en annonse fra nabokommunen min for litt siden. En veteranbil som var begjært avregistert siden 2000. Den hadde enda skiltene og ble solgt med de på. Lenke til kommentar
joka Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 er det årsavgift på veteranbiler?? er det ikke foreldesesfrist også hvis avgifter ikke blir betalt på flere år ?? Il Tempo Gigante var jo begjært avskiltet i 2004 pga av manglende eu kontroll http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=209165 Lenke til kommentar
Espein Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Var mangel på godkjenning på den bilen jeg nevnte.. Endret 12. januar 2010 av Espein Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Er egentlig litt merkelig att ikke politiet gjør det så enkelt som nevnt oppi her.Får en liste over biler som er begjært avregistert, henter skiltene og klipper de. Kan hende det gjelder noen steder men.. Det skjer at biler får klippet skiltene selv om de bare står parkert et eller annet sted. Vet om flere tilfeller både i Oslo og Asker der dette har skjedd. Endret 12. januar 2010 av Sluquet Lenke til kommentar
Espein Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Er egentlig litt merkelig att ikke politiet gjør det så enkelt som nevnt oppi her.Får en liste over biler som er begjært avregistert, henter skiltene og klipper de. Kan hende det gjelder noen steder men.. Det skjer at biler får klippet skiltene selv om de bare står parkert et eller annet sted. Vet om flere tilfeller både i Oslo og Asker der dette har skjedd. Ja, det vet jeg jo.. Men var ikke helt det jeg mente. Jeg tenkte på mens de var parkert hjemme. Du tenkte på parkeringsplasser o.l? Endret 12. januar 2010 av Espein Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Er egentlig litt merkelig att ikke politiet gjør det så enkelt som nevnt oppi her.Får en liste over biler som er begjært avregistert, henter skiltene og klipper de. Kan hende det gjelder noen steder men.. Det skjer at biler får klippet skiltene selv om de bare står parkert et eller annet sted. Vet om flere tilfeller både i Oslo og Asker der dette har skjedd. Ja, det vet jeg jo.. Men var ikke helt det jeg mente. Jeg tenkte på mens de var parkert hjemme. Du tenkte på parkeringsplasser o.l? En kompis av meg fikk skiltene klippet på egen gårdsplass. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Fulgte de da etter han, eller kom de bare plutselig? En venn blei avskilta hjemme fordi han hadde fått anmeldelser for grisekjøring. Men det er jo noe annet.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det er vel ikke spesielt viktig og avskilte biler for politiet når man har knappe bevilgninger og lite folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå