Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 323 som ikke vil starte, tennplugger/bensinpumpe?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har svært lite peiling på bil, men det kommer seg hver dag. Kjøpte ifjor en Mazda 323 som har vært trofast gjennom hele vinteren, frem til nå. I det siste har det vært sånn at den på tomgang har kvelt seg (og da er vanskelig å få igang igjen, må gjerne sitte med nøkkelen vridd i 10-20 sekunder), nå den siste gangen når den kvelte seg har den ikke villet komme igang i det hele tatt.

 

Bilen står i garasje med ovn og batterilader, starteren gjør som den skal. Av og til kan man få motoren igang, men da bare til 300-500 omdreininger (med full gass), og det er ikke nok til at den går av seg selv.

 

Tanken er forøvrig full, har fått tips om at dette kan være bensinpumpa, noen som ønsker å støtte den teorien?

 

Vet ikke om dette er rett sted for å poste, men det er vel kanskje et sted :)

 

Jeg drar nok tidlig fra jobb imorgen (med buss :( ) for å få kjøpt opp en ny bensinpumpe, tester tennplugger og ser hva jeg (ikke) skjønner.

 

Om det er noen som har andre tips til hva dette kan være - og hvordan jeg feilsøker de - , hadde det vært hjertelig velkommen før jeg svir av penger på droget :)

 

Mazda 323 F GLX 1994 1.6l, 16V.

 

Takker for alle tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan høres ut som lmm ja, evt dårlig bensintilførsel. Men kan være så mye. Kan også være dårlig kontakt med batteri, dårlig kompresjon osv. Kan være så mye. men sjekk plugger, filtre (bensin, luft) og evt sjekk at det er tenning og bensin til sylindre. Du vil vel egentlig lukte det godt vis det kommer bensin fram. Kan evt skru av en dyse og kinne og se om det kommer noe. Så kan du prøve å skru løs en og en tennplugg og holde plugg mot blokken for å sjekke at det er gnist ;) håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt :)

 

Har vært ute i garasjen litt idag, og har som sagt ikke veldig peiling, fikk byttet plugger, og har sjekket de mest åpenbare luftslangene uten noen spesielle skader/sprekker i de. Det lukter også gromt med bensin i garasjen der. Skal dobbeltsjekke pluggene etterpå, se at de "sparker". Tror dere det vil være noen nytte i å prøve å taue den igang?

 

Forøvrig oppdaget jeg en liten pytt med olje på undersiden av bilen, er vel en pakning som ikke tålte kulden kanskje? Tror dere dette kan ha noe med problemet mitt å gjøre?

 

Hvordan kan jeg feilsøke luftmassemåleren? Vil det være trygt å koble den fra (strøm/slange?), og se om det er noen forskjell i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Bil skal nok starte med defekt luftmassemåler. Vis den kinner så funker starter og det vil ikke ha noe effekt å trille den i gang. Vis det lukter bensin får den bensin mest sannsynlig. Tipper det er noe med tenningen. Evt fordeler, pluggledninger (tviler på at alle har gått tho) og evt plugghetter men tviler også på at alle de har røket. Ser for meg at det er noe med fordeleren/rotor.

Lenke til kommentar

Da har jeg holdt på en stund til, og kan komme med en ny rapport: alt fungerer, den starter bare ikke :p

 

Har sjekket pluggene at de gnistrer som de skal, fordeleren likeså. Luftmassemåleren er ikke frossen eller lignende (vet ikke helt hva jeg skal se etter, men ventilen/spjelet har i alle fall fri mulighet til å vri seg.)

 

Ellers har vi prøvd startgass uten noe hell på den fronten heller. Sitter vel da igjen med at motoren har bensin, tenning, luft og starter, men da mangler vi ratt kompresjon. Sprekte pakninger/skader? Det høres fortsatt ut som en rar sak iom. at den har kvelt seg på tomgang (og kald motor (altså begge deler, de første 2-3 minuttene med kald motor kan den kvele seg)) tidligere.

 

Nok en gang snakker jeg litt over hodet mitt, men jeg er i alle fall enda et steg nærmere verksted.

Lenke til kommentar

Oi, har jeg ikke nevnt det .. :p

 

Foran på motorblokka (regner med det er toppakninga?) siver det litt olje ut. Dette er derimot veldig lite. En annen ting er at oljelampa har lyst, det også bare når bilen er kald, den kommer seg når han blir varm. Har peilet olja, og tro meg når jeg sier det det er mer olje der nå enn da jeg peilet i høst. Har peilet den mange ganger nå, og den er alltid opp til "F" på peilepinnen.

Lenke til kommentar

Bilen sliter litt de første 4-5 minuttene med at den lett kveles, jeg må sørge for å ha litt skikkelig turtall i første og andre gir før jeg clutcher. Etter det går den veldig fint, og veldig bensin er vel litt å ta i, man kjenner lukta merkbart, nå skal det vel sies at mye av dette gjøres med litt (var det noen som sa skadelig? :p) dårlig ventilasjon i rommet pga kulda, og at jeg vil holde den ute.

Lenke til kommentar

Bensinpumpen kan greit sjekkes ved om du hører en lyd i tanken når du skrur på tenningen. Er det feil på den, virker den ofte hvis noen dunker med et eller annet oppundet tanken men du prøver og starte. Når det gjelder luftmengdemåleren, kan du ta ut kontakten, og så starte. Bilen har da stilt seg inn på et nødprogram(midtstilling) når det gjelder denne måleren. (Søreget for at en danske kom seg hjem igjen på denne måten). Gnist hadde du, så da er tenningen i orden. Lykke til

Lenke til kommentar

Etter nok en tur i garasjen..

 

Har forsøkt å koble ut luftmassemåleren, samme resultat. Har forsøkt å tørke pluggene, ta av hettene og starte, for så å se på pluggene, og de er det bensin på, har sett på fordeleren om den kanskje var irret ned og ikke ga nok strøm til pluggene (jeg ville jo fortsatt sett gnist, men kan hende det ikke var nok/motoren blåste den ut), den ser relativt ny ut og alle koblinger skal være intakt der..

 

Når det gjelder bensinpumpa har jeg som nevnt sjekket den, det pumpes bensin frem til dysene, og gjennom dem.

 

En ting skal derimot sies som jeg stusset på, det virket veldig som om bensinen som lå på pluggene var mye mer møkkete (mørkere, og litt smågrumsete) enn bensina frem til dysene. Kan dette være årsaken? Dårlig luftfilter/olje?

 

WHO innlegg 2000 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...