Gå til innhold

Hvor dyrt og heftig vil det være å oppgradere skjermkort på laptop?

Atatar

Anbefalte innlegg

Jeg var dum nok til å kjøpe en laptop da jeg skulle begynne på videregående, i stedet for en ny stasjonær pc. Tanken var god, jeg skulle kunne bruke den til både gaming og skole i ett. Dessverre funket ikke dette i praksis, og jeg måtte kjøpe "skolepc" allikevel. Jeg sitter nå igjen med en Asus M50Sa, som jeg har gjort så funksjonell for hjemmebruk som mulig. Kort fortalt; eksterne høytalere, skjerm, tastatur, mus, usb-hub, eksterne HDD'er osv.

Det har seg slik at til å være bærbar er den rimelig ok, men jeg har testet den for ytelse et par ganger, og det viser seg at den blir holdt tilbake av skjermkortet mitt: ATI Mobility HD Radeon 3470.

Som tittelen forklarer vurderer jeg altså å oppgradere denne delen selv, og lurer på om noen har erfaring med å gjøre dette i laptoper, og evt. hva jeg må ut med i forhold til hva jeg får igjen.

Håper noen kan svare,

takker på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snip...

Desverre er nok bærbare PC-er lite medgjørlig med oppgraderinger.

Som oftest sitter skjermkortet integrert i hovedkortet og man får da trolig ikke kjøpt skjermkort uten at man også må betale for hovedkortet.

En løsning kan være eksternt skjermkort, tror det skal finnes.

Lenke til kommentar

Jeg har for bare noen få timer siden åpnet en Acer. En svær 17" med 2 Hardisker, og når jeg skulle fjerne litt glava/støv fra viften og ribbene oppdaget jeg at skjermkortet var uttagbart.

I den grunn av at det så ut som en PCI port.. Ikke mini-PCI x1 slik som WLAN og Blåtann kobles, men en mye større en.

nVidia 8400GS eller GT var kortet.

Skjermkortet var ikke på noen av disse:

MiniPCI_and_MiniPCI_Express_cards.jpg

Her ser man noe som ligner:

3b225cb102.jpg

Det gikk kjøling fra skjermkortet (som er "over" harddisken), og ledet til viften...

Mobile PCI EXpress Module

LES HER for og vite om ditt vrak kan oppgraderes:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=86864

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

Toast Is Pimp har i grunn rett; å oppgradere skjermkortet i en bærbar PC er så og si umulig (sjekk linken hans). Om det ikke overbeviser deg, kan du også sjekke denne (omhandler oppgradering av Ati Mobility Radeon HD 3470, ikke få opp håpet). Ser dårlig ut, desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...