Gå til innhold

Hvor mye sparer du av lønna di?

sdf123

Anbefalte innlegg

Selv sparer jeg 20% av lønna mi i fond og bsu.

50% går til alt av regninger, mat og lån.( har en felles konto med samboer som de pengene går inn på)

Så skal man jo ha det litt moro og da går 20-30% der.

Det som event er igjen går inn på en backup sim i dag ligger på ca 1 mndns lønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ingenting egentlig, overskuddet blir bare liggende på konto`n.

etter at jeg sluttet å bruke masse penger på impuls-kjøp har kontoen min bare vokst og vokst. kjøpte litt vel mye på impuls tidligere.

bruker det som en slags backup, buffer eller hva du vil.

har "hopet" seg opp ca en halv årslønn der nå :p

BSU fyller jeg opp hvert år i januar, er en liten slump penger der også.

men, i snitt går vel kanskje 20-30% til "sparing"

mitt regnskap ser vel ca slik ut:

husleie, mat og regninger: 30%

bil: 25-30%

stasj: alt etter hva jeg har lyst på og hva jeg føler for :)

Lenke til kommentar

Varierer ein god del. Er vel kun rundt 3000 som går direkte til sparing (aksjer og BSU). Betaler derimot mykje på bustadlån kvar månad samt at eg legg opp ein sum og kaster inn på lånet no og då. Har lite uforutsette utgifter og god kontroll på økonomien. Har alltid ein buffer ståande på konto.

Lenke til kommentar

Jeg sparer ikke fast egentlig, som frilanser har jeg jo ganske variabel inntekt. Men det siste året har det kjapt blitt et par tusen i måneden :)

Har alltid vært en som mener at penger er til for å brukes. Bare nå nylig at jeg faktisk har klart å spare litt, selv om jeg har vært i kontinuerlig jobb siden 11/12-årsalderen. Betaler nå bevisst vesentlig overskatt, for å forsikre meg om at jeg faktisk sparer noe. I tillegg har jeg begynt å fylle opp BSU-en tidlig på året. Føles egentlig godt å penger stående som jeg vet at jeg ikke kan "sløse" bort på ny TV, surroundanlegg eller spill :p

Bare et spørsmål til dere som har større lån, men samtidig sparer: Er det ikke bedre å konsentrere seg om lånet? Man betaler jo vesentlig høyere rente på lån enn man får igjen for sparepenger, så med unntak av en backupkonto med litt gryn på ser jeg ikke det store sparebehovet hvis man sitter på f.eks boliglån. Nedbetaling av gjeld er sparing det også, har jeg lært ;)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Jeg sparer ikke fast egentlig, som frilanser har jeg jo ganske variabel inntekt. Men det siste året har det kjapt blitt et par tusen i måneden :)

Har alltid vært en som mener at penger er til for å brukes. Bare nå nylig at jeg faktisk har klart å spare litt, selv om jeg har vært i kontinuerlig jobb siden 11/12-årsalderen. Betaler nå bevisst vesentlig overskatt, for å forsikre meg om at jeg faktisk sparer noe. I tillegg har jeg begynt å fylle opp BSU-en tidlig på året. Føles egentlig godt å penger stående som jeg vet at jeg ikke kan "sløse" bort på ny TV, surroundanlegg eller spill :p

Bare et spørsmål til dere som har større lån, men samtidig sparer: Er det ikke bedre å konsentrere seg om lånet? Man betaler jo vesentlig høyere rente på lån enn man får igjen for sparepenger, så med unntak av en backupkonto med litt gryn på ser jeg ikke det store sparebehovet hvis man sitter på f.eks boliglån. Nedbetaling av gjeld er sparing det også, har jeg lært ;)

Du har rett i det at nedbetaling av gjeld også er sparing. Men man kan ikke reise på ferieturer for pengene man "sparer" i nedbetalingen. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har generelt så langt vært dårlig til sparing. Da jeg var lærling, levde jeg ganske bevist fra hånd til munn. I militæret var det så lite, at all hygge forsvant hvis jeg skulle begynne med sparing. I fjor er første året jeg hadde med noe særlig av inntenkt, så har ikke helt klart å stabilisere den. Klarte å fylle opp BSU med hjelp fra mine foreldre og bursdags/julegaver.

Jeg har hatt noen skal ha objekter som jeg ikke fikk råd til før jeg ble singel etter sommeren, det frigjorde 3000-4000,- i mnd (vetta f*** hvor de gikk. Tror det var en tilfeldighet) Da var ny PC og TV på prioriteringen.

Blir forhåpentligvis ny jobb snart og med litt flaks leilighet/hus kjøp, så da går vel pengene i lån og oppussing :>

EDIT: Kan legge til at jeg har bodd alene siden jeg starta som lærling uten familie på over 80mil.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Hmm. Ikke så mye enda. Sparte vell 70000 i fjor, men dette gikk til bryllup.

Har ei kone som er student.

Bolig 11000 (er vel en form for sparing da denne har steget 100.000 på et år)

Bil 3000

Strøm 1000

Barnehage 2500

Mat 5000

Telefoni, sponset av jobben

Er jeg heldig så har jeg en 500 lapp igjen før neste lønning.

MEN, jeg betaler bevist for mye skatt så tar inn ca 30000++ på sommeren som går til sparing :p

Lenke til kommentar
@haddis

Du greide jo å spare bra ifjor da, begynte hu å studere i år? Og hvorfor ikke heller betale normal skatt og sette pengene i fond eller lignende, det er ikke så god rente det du får av staten:)

Sparingen ifjor var skattepenger+feriepenger.

Grunnen til at jeg ikke setter penger i fond osv. er fordi jeg ikke har viljestyrke til det enda når vi lever på litt over 1 lønning, men har planen klar den dag min bedre halvdel begynner i full jobb. Blir det trekt for mye skatt tenker jeg ikke over det, bortsett fra når jeg får pengene tilbake :p

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...