Audrine Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg byttet jobb i juni, og lurer på om jeg kan spørre min tidligere arbeidsgiver om å få utbetalt de feriepengene jeg har opptjent fra januar til juni 2009 nå, eller må jeg vente til juni? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 de kan du med din fulle rett spørre om nå i januar Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 de kan du med din fulle rett spørre om nå i januar Ja det er ingenting i veien for å spørre! Dersom arbeidsforholdet opphører (arbeidstakeren slutter), skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Dette gjelder både feriepenger opptjent året før (ferien ikke avviklet) og feriepenger opptjent i opphørsåret. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. Feriepenger opptjent året før fratreden behandles som vist under lønnsart 150, dvs uten forskuddstrekk. Feriepenger som er opptjent i inneværende år, og utbetales før utgangen av samme år (opptjeningsåret) på grunn av fratreden, behandles som vist under lønnsart 152, dvs. med forskuddstrekk, jf. Forskrift til skattebetalingsloven § 5-6-1 første ledd bokstav a. Mange arbeidstakere ønsker imidlertid at feriepenger som er opptjent i opphørsåret først blir utbetalt året etter. Dette bl.a. for å ha penger igjen til ferien og/eller for å unngå forskuddstrekk. Ferieloven er ikke til hinder for en slik avtale, jf. Finansdepartementets Brev av 22.03.1999. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå